کد مطلب: ۳۹۵۴۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیگنال‌های ارزی جدید رئیس کل بانک مرکزی / ۳ نشانه ثبات و ۵ نگرانی درباره وضعیت قیمت دلار

سیگنال‌های ارزی جدید رئیس کل بانک مرکزی / 3 نشانه ثبات و 5 نگرانی درباره وضعیت قیمت دلار

عبدالناصر همتی هرچند از عوامل امیدبخش برای ثبات ارزی سخن گفته اما درباره رشد احتمالی تقاضای ارز به واسطه افزایش واردات، تداوم اختلال‌ در شبکه‌های بانکی کشور، افت درآمدهای نفتی، نگرانی‌های مربوط به اینستکس و ناامیدی از تشکیل بازار متشکل ارزی هم اظهاراتی داشته است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مصاحبه اخیر تلویزیونی رئیس کل بانک مرکزی حاوی چندین سیگنال برای فعالان و کارشناسان اقتصادی می‌تواند باشد. او هرچند با اتکا به عبارتی مثل «گذر از آثار تحریم‌ها»، «دخالت بانک مرکزی در بازار ارز با اتکا به سازوکار عرضه و تقاضا» و «روان شدن صادرات غیرنفتی»سخن گفته اما اظهاراتی هم داشته که امیدها به ثبات قیمت دلار در آینده را کمرنگ کرده است.

آنچه که نگرانی نسبت به آینده بازار ارز را افزایش داده اظهارات او درباره کاهش امیدها به راه‌اندازی بازار متشکل ارزی، رشد احتمالی تقاضای ارز به واسطه افزایش واردات، تداوم اختلال‌ در شبکه‌های بانکی کشور، افت درآمدهای نفتی و نگرانی‌های مربوط به اینستکس است.

گذر از آثار تحریم‌ها

همتی در بخشی از این مصاحبه به عبور از دوره ظهور آثار تحریم‌ها اشاره و بیان می‌کند: «بعد از گذر از آثار تحریم‌های ظالمانه غربی‌ها در دو سال اخیر، به شرایطی رسیده‌ایم که با ایجاد ثبات در بازار ارز، در مسیری قرار داریم که شاخص‌های کلان اقتصادی کشور رو به بهبود است.»

وی همچنین با بیان اینکه «توانستیم ترس ونزوئلایی شدن در تورم را کنترل کنیم» به دنبال نشان دادن این است که در مقطع فعلی دوره مثل گذشته نیست.

او حتی گفته است: « از سه ماه گذشته می‌توان نشانه‌های احیاء را احساس کرد.»

دخالت بانک مرکزی و امید به ثبات

وی همچنین از نحوه مداخله بانک مرکزی در بازار ارز سخن گفته تا امید به ثبات در بازار ارز را بیشتر جلوه دهد:«دخالت بانک مرکزی بر نرخ‌ها نیست بلکه عرضه و تقاضا بیشتر مورد توجه بانک مرکزی قرار دارد به این منظور سفته‌بازی‌ها کنترل شده و در حاشیه بازار کمتر به چشم می‌خورد.»

ثبات ارزی به کمک صادرات غیرنفتی

«به دنبال صادرات غیرنفتی هستیم و گام‌های خوبی هم برداشته شد در ۵ ماهه نخست امسال کار صادرکنندگان غیرنفتی روان شده است.» رئیس کل بانک مرکزی با این سخنان نیز به نظر می‌رسد به دنبال آن است که اطمینان خاطری دهد که یکی از مسیرهای کسب درآمد ارزی روند مناسبی دارد.

ناامیدی از تشکیل بازار متشکل ارزی

با وجود امیدهای چندگانه همتی به ثبات بازار ارز اما او با بیان اظهاراتی ناامیدانه از بازار متشکل ارزی نشان داد که اثرگذاری بر بازار ارز از طریق راه‌اندازی بازار متشکل ارزی چندان هم جدی نیست. او گفته است: «در تلاش هستیم که چنین بازاری راه بیفتد اما هر چه پیش رفتیم به پیچیدگی‌های بیشتری برخوردیم در این سیستم حداقل باید پنج بانک فعالیت داشته باشند که گاه مشاهده می‌شود شبکه نرم‌افزاری یک بانک با شبکه ارزی همخوان نیست.»

رشد تقاضای ارزی و اختلال‌های بانکی

همتی در کنار سیگنال‌های امیدبخش، به چند طریق نیز پیام‌های متفاوتی را اعلام کرد؛ از جمله کاهش امیدها به تشکیل بازار متشکل ارزی و همچنین افرایش تقاضا برای واردات. وی درباره واردات اعلام کرده است: «در حال حاضر ۹۰ میلیون تن کالا در بندر امام (ره) مانده این در حالی است که امسال نسبت به سال ۹۷ واردات کشور ۶۲ درصد افزایش یافت. از آغاز امسال تاکنون ۶۲ میلیارد دلار برای دارو و کالاهای اساسی تخصیص داده‌ایم البته بخشی از این تامین ارز به صورت ۴ هزار و ۲۰۰ تومانی و بخشی هم نیمایی صورت گرفت.»

اگر این روند رشد تقاضا برای واردات شدت بگیرد بعید است که این موضوع بر قیمت دلار تاثیر نگذارد.

او حتی پس از این به صراحت گفت: بسیاری کشورها از ترس آمریکا شبکه‌های بانکی ما را مختل کرده‌اند و نمی‌گذارند گردش مالی داشته باشیم.

بنابراین جدای از رشد احتمالی تقاضا برای واردات اختلال در شبکه‌های بانکی نیز ممکن است پیام‌های خوبی برای بازار ارز کشور نداشته باشد.

افت درآمدهای نفتی و نگرانی‌های مربوط به اینستکس

اما سیگنال نگران‌کننده ارزی دیگر همتی اشاره به کاهش درآمدهای نفتی کشور است. درآمدهای نفتی را هنوز هم می‌توان منشاء اصلی تامین‌کننده بازار ارز دانست و به همین دلیل این سخنان او وضعیت بازار ارز را شاید نگران‌کننده‌تر کند: «با کاهش درآمدهای نفتی دولت بر آنیم که از دیگر بخش‌ها این کاستی جبران شود اگر هم جبران نشود تمهیداتی اندیشیده شده که این کسری بودجه کمترین آسیب را به بانک مرکزی و پایه پولی وارد کند.»

وی حتی درباره اینستکس نیز اظهارات امیدبخشی را بیان نکرد و گفت: «حرف ما این است که اگر غربی‌ها در این خصوص جدی و مصمم هستند باید در حدی که به درآمدهای نفتی ما لطمه وارد شده در این جریان پول جاری کنند یا اینکه نفت ایران را پیش خرید کنند اگر اروپایی‌ها خواهان حفظ و اجرای برجام هستند باید تعهداتشان را اجرایی و اعتبار خواسته شده ما را تامین کنند در واقع رقم‌های بیان شده اروپایی‌ها برای ما اهمیت ندارد اینستکس باید شامل کالاهای تحریمی هم باشد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مهدی

    فنری بودن و تحت فشار بودن دلار امروز سیگنالهایش در کف جامعه کاملا مشخص است و اصلا از مهمترین دلایل وضعیت اقتصاد امروز همین مشخص بودن از طریق سیگنالها در کف جامعه است و تحریم زیاد دلیل نبوده عملکردها و صحبتها دلیل بوده است و به نوعی مشت اقتصاد باز شده و مردم دست اقتصاد و وضعیت اش را خوانده اند و همین امروز بالا فردا پایین پس فردا ثابت خودش بزرگترین سیگنال است افزایش قیمت کارخانه ای ماشین افزایش قیمت محصولات هندی مثل چای و حبوبات و ۱۰۰ درصد در آینده برنج تمایل نداشتن قیمت مسکن برای پایین آمدن و عاشق در رکود بودن آن و غیره….باید در ابتدای شروع گرانی ها که ناشی از ترس و نوعی روانی بود به دلیل سیگنالها و صحبتهای غیرمحکم در اقتصاد به راحتی میشد کنترل کرد و آرام و پیوسته افزایش صورت بگیرد که ۲ اثر داشت اول تمام اقشار جامعه متوجه این افزایش آرام اما پیوسته میشدند و در حد توان به جلو میرفتند و لااقل لوازم موردنیازشان را میخریدند به قیمت قبل و همه خوشحال بودند دوم دست اقتصاد رو نمیشد و به نوعی مشت آن باز نمیشد این نکته خیلی مهمه حتی مهمتر از تحریم ها سیاست اقتصادی بسیار بسیار مهم است و منجر به افزایش قیمتها و تورم در سال بعد میشود البته قیمت طلا جهانی است و سیگنالها به سمت افزایش است که در آن صورت گران میشود و این باز به نوعی اقتصاد ما را درگیر میکند و همچنین حذف ارز ۴۲۰۰ که الان از چای و حبوبات و کره برداشته شده کم کم از دیگر محصولات هم برداشته شود مثل برنج چون الان ۱ کیلو چای ۱۴۰ و ۱۰ کیلو برنج ۷۰ !!!!!؟؟؟؟ این یعنی سیگنال این کار که برنج گران میشه و این موارد هم به خودی خود تاثیر گذار در اقتصاد هستند در کل ما در وضعیت خوبی قرارداریم و آینده روشن است و نباید سیاست اقتصادی کم رنگ شود و در مقابل صحبتها پر رنگ شود ایران اسلامی ظرفیتهای اقتصادی بالایی دارد که با نفوذاقتصادی دشمنان آنها را کم رنگ جلوه دادند اما آینده در دست ماست ما ملتی هستیم که از رنج گنج میسازیم

    • ما!

      ما نه!
      به قول علی صبوری مای ما با مای شما فرق داره(:
      از طرف مردم زجر کشیده ایران توسط کسانی که به دنبال ساختن کره شمالی به شکل دیگرش هستند هم حرف نزنید.

    • ناشناس

      خودت فهمیدی چی گفتی

  • ناشناس

    مرور زمان ممکن است تاثیر فراوانی بر قیمت ارز داشته باشد.

  • ناشناس

    از نظر من سیاست و اقتصاد یکی امید وقتی وضع مردم بد است یعنی سیاست کشورداری ندارید.

  • ناشناس

    نیمه دوم سال معلوم میشه چند مرده علاجی. فعلا روزهای خوبه

  • ناشناس

    شیوه مدیریت آقای همتی در نهایت به نابودی اقتصاد خواهد انجامید حداقل در دوره مدیریت وی دوبار دلار افزایش و سپس سقوط کرد این نوسانات تمام فعالیتهای اقتصادی را نابود میکند.

  • ناشناس

    به نظر من دلار تا خدود 5 سال دیگه در همین حول و حوش ثابت می مونه و نوساناتی در حد 10 درصد خواهد داشت اما متاسفانه در 5 سال دیگه یعنی حدود سال 1402 تا 1403 دوبار فنر دار میشه و دلیلی هم برای گران کردنش پیدا میشه و به یک باه قیمت ان را با توجه به شرایط گران می کنند . توصیه من خرید ارز از اواخر سال 1401 به بعد و یا خرید مسکن از اواسط سال 1402 و خرید طلا از اواسط سال 1401 است . در شرایط فعلی بازار ارز سود دهی نخواهد داشت . تحریم هم به نظر من بهانه بود و دلیل اصلی و اقتصادی افزایش نرخ ارز نبود.

    • ایرانی بزرگ منش

      نظرندهی بهتر وسنگین تری.,, وقتی تحریم نباشی دلار تغییرش صدسال دبگه هم جزیی هست

  • ناشناس

    کاملا مشخصه مصنوعی آوردین پایین . اگه راست میگین پس چرا آهن آلات و قیمت خودرو و سایر اجناس پایین نمی یاد که بالاتر هم رفته.

  • رضا

    اقای روحانی عزیز
    وهمتی گرامی زمانی که مردم با بالا رفتن نرخ ارز هر روز شاهد اب شدن ارزش پسندازهای خود بودند که با خون جگر برای زدن به زخم زندگیشان جمع کرده بودند هر انسان عاقلی را برای نجات باقی مانده ارزش پولش وادار کرد که به طرف بازار سکه وارز برود
    بار دیگر شما به نحوه دیگری با پایین اوردن نرخ ارز مابقی ارزش پول انان را نابود کردید با این کار یک جامعه عصبی درست کردید حلا من به این مواردش هم کار ندارم فقط از اقای روحانی این سوال را دارم که فقط بگویید در رابطه با این مورد که میگویید خدا هست بالا غیرتاٌ دروغ که نگفتید که حداقل ما با این یک جمله خودمان را تسکین دهیم و منتظر انتغام الهی صبر پیشه کنیم شایدا خداوند زورش به شما برسد وحق مارا حداقل بگیرد انهم شاید

    • هوراد

      يعني دوست داشتين دلار همچنان بره بالا ، چون شما دلار خريديد؟؟!!

    • ناشناس

      مردم وحشت زده ای که از ترس کم شدن ارزش دارایی چندقاز پولشان را برداشته و به بازار ارز و سکه حمله کردند نیز به مانند دلالها و دولت در به وجود آمدن وضع حاضر سهیم و شریک هستند. خدا از انها هم نگذرد. من که راضی نیستم بدون دلیل سفره زن و بچم کوچیک شده.

    • ناشناس

      چی میگی دلار مگه پارسال تا ۹ و نیم سقوط نکرد چرا این اقای همتی دوباره اوردش روی ۱۵ و هفتصد ! چرا تثبیت نکرد روی همون ۹ ؟ هان؟ اگر باز بخاد این بالا و پایین کردنهای همتی ادامه داشته باشه چیزی از اقتصاد میمونه؟اسم این کنترل بازار ارزه یا خیانت به مردم؟

  • فرهاد

    آنهایی که کار خودشان را رها میکنند و به بازارهای کاذب میروند از رانت خواری هم بد کاری میکنند چون به سود جویان راه را صاف میکنند آقا بچسب به کار خودت تا همه بازارها رونق داشته باشه. از این درخت به اون درخت آخرش هیچ هست چون دولت خودش بهترین دلالی هست که همه راهها را خوب بلد هست. پس من و امثال من باید به کار خودمان بچسبیم تا لااقل بتوانیم در کار خودمان موفق باشیم. ممنون.

  • ناشناس

    چون دولت با مردم با ريا رفتار کرد اينجانب همه دلارهارا ميبرم در سفرهاي خارجيم هزينه ميکنم يک دلار هم به اين دولت نميفروشم

    • ناشناس

      پیشنهاد میدم با دلارهات یه تولید شخصی راه بنداز و همه سودشم بزار تو جیبت مثلا پرورش گوسفند. اونوقت هم پولدار میشی هم به دولت کمک نکردی هم کنار مردمت مردونه ایستادی