کد مطلب: ۴۷۲۴۲۳

اسلامی:

پول‌های کثیف نباید وارد بازار مسکن شود/ ۹ نفر وام ودیعه مسکن دریافت کرده‌اند

پول‌های کثیف نباید وارد بازار مسکن شود/ ۹ نفر وام ودیعه مسکن دریافت کرده‌اند

وزیر را و شهرسازی با بیان اینکه تاکنون ۹ نفر وام ودیعه مسکن را دریافت کرده‌اند، گفت: پول‌های کثیف نباید وارد بازار مسکن شود و باید تمامی سرمایه‌ها موجب تقویت بازار سرمایه شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمد اسلامی وزیر راه و شهرسازی در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد به دیدار مسئولان دولتی در هفته دولت با مقام معظم رهبری اشاره کرد و گفت: مقام معظم رهبری در فرمایشات خود تأکید فرمودند که ۶۰۰ هزار واحد در طرح اقدام ملی مسکن که توسط دولت برنامه‌ریزی شده است تا پایان دولت به دست مردم برسد.

او با اشاره به اینکه همزمان با ورود بنده به وزارت راه و شهرسازی دو قول به مردم داده شد که یکی از این وعده‌ها اتمام واحدهای نیمه تمام مسکن مهر و دیگری ساخت ۴۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب طرح اقدام ملی مسکن بود.

اسلامی بیان کرد: سعی کرده‌ایم که سرمایه‌گذاری برای تامین امکانات واحدهای مسکن مهر از جمله مدرسه، واحدهای تجاری و بیمارستان‌ها را تکمیل کنیم و بعد کلید این واحدها را به متقاضیان تحویل دهیم.

وزیر راه وشهرسازی یادآور شد : در شهر پردیس دو هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری صورت گرفت تا قابلیت سکونت با تمامی امکانات برای مردم فراهم شود.

او اظهار کرد: ۵۰۰ هزار واحد مسکن مهر نیمه تمام وجود داشت که هم اکنون ۶۰ تا ۷۰ هزار واحد از آن ها نیمه تمام است و دلیل تأخیر در تحویل این واحدها این بوده که ساخت آن‌ها دیر آغاز شده و ما سعی خواهیم کرد تا پایان سال پرونده واحدهای مسکن مهر را ببندیم.

اسلامی افزود: تعدادی از واحدهای مسکن مهر در محاکم قضایی دارای پرونده‌های حقوقی هستند که این واحدها از تسهیلات مسکن مهر برخوردارند و با اتمام پرونده آن‌ها در دادگاه‌ها برنامه‌ریزی برای اتمام آن‌ها را هم در دستور کار خود قرار خواهیم داد.

وزیر راه وشهرسازی توضیح داد: هم اکنون حدود ۴۰ هزار واحد مسکن مهر در دادگاه‌ها به دلیل مشکلات حقوقی پرونده دارند و حدود ۱۳ هزار واحد مسکن مهر هم به دلیل آن که در جاهای خاص ساخته شده اند هنوز فاقد متقاضی هستند .

اسلامی اضافه کرد: سعی داریم با تغییر و تحول در این واحدها اقدامات لازم برای جذب متقاضیان را در قالب طرح اقدام ملی مسکن فراهم کنیم.

او به طرح اقدام ملی مسکن اشاره کرد و گفت: ثبت‌نام در دو مرحله صورت گرفته است و تاکنون یک میلیون و ۵۹۶ هزار و ۴۰۹ متقاضی ثبت‌نام کرده‌اند که از این افراد متقاضی ۹۷۳ هزار و ۸۰۰ نفر اطلاعات خود را وارد سامانه کرده‌اند و حدود ۴۲۶ هزار و ۸۵۳ نفر واجد شرایط بوده‌اند. از این تعداد ۵۸ هزار و ۳۹ نفر افتتاح حساب کرده‌اند و تاکنون ۲۵ هزار و ۶۶ نفر هم مبالغ خود را واریز کرده‌اند.

او با اشاره به اینکه ۱۱۹ هزار نفر کارگر در طرح اقدام ملی مسکن ثبت نام کرده‌اند ادامه داد: ما بسیار خوشحال هستیم که توانستیم در این طرح برای جامعه کارگری گامی برداریم و اولویت ما هم تحویل این واحدها به متقاضیان است.

وزیر راه و شهرسازی بیان کرد: از این تعداد ۹ هزار نفر، بانوی کارگر و سرپرست خانوار هستند که بسیار خوشحال هستیم که توانستیم زمینه خانه‌دار شدن این قشر از جامعه را فراهم کنیم.

اسلامی تصریح کرد: خوشبختانه دولت الکترونیک با وجود کرونا محقق شده و ثبت تمامی اطلاعات به صورت غیر حضوری و الکترونیکی انجام می‌شود .

او گفت: برای ۴۰۰ هزار واحد مسکونی، اراضی تعریف شده و در برخی از شهرها هم واحدهای مسکونی آماده تحویل به متقاضیان است و بسیاری از این واحدها هم در مراحل مختلف از جمله فوندانسیون و سفت کاری قرار دارند.

اسلامی تصریح کرد: اراضی مورد نیاز تعدادی از این واحدهای مسکونی از طریق بنیاد مسکن آماده شده و تعدادی از آنها هم با مشارکت خود متقاضیان ساخته خواهد شد و این واحدها سریعتر به بهره‌برداری خواهد رسید .

او ادامه داد: نوع سوم ساخت واحدهای طرح اقدام ملی مسکن هم واگذاری زمین به افراد است که امیدواریم از روزهای آینده اتصال آنها هم برقرار شود.

وزیر راه و شهرسازی با اشاره به اینکه ۲۲ هزار واحد مسکونی به ۲۵ هزار متقاضی وصل شده است ادامه داد: باید پرونده‌ها تشکیل و مبالغ به حساب‌ها واریز شود تا سرعت ساخت این واحدها افزایش یابد. تا کنون بیش از ۱۲ هزار متقاضی مبالغ خود را واریز کرده‌اند، ساخت این واحدها هم آغاز شده است.

اسلامی با اشاره به اینکه ۲۰۰ هزار واحد مسکونی هم برای دهک‌های ۱ و ۲ با همکاری بهزیستی و ستاد اجرایی فرمان امام ، بنیاد مستضعفان ،آستان قدس رضوی، بسیج سازندگی ،خیرین مسکن ساز با محوریت بنیاد مسکن ساخته خواهد شد گفت: زمین‌های این واحدها تعیین شده و این واحدهای مسکونی با همکاری و مشارکت این دستگاه ها ساخته می شوند.

وزیر راه وشهرسازی تاکید کرد : ۶۰۰ هزار واحد مسکونی از طریق این شیوه‌ها به متقاضیان تحویل داده می‌شود و امیدواریم متقاضیان هرچه سریعتر آورده خود را پرداخت کنند چراکه بدهکاری ما در این بخش زیاد است بنابراین باید هر چه سریعتر مبالغ واریز شود تا سرعت انجام کار افزایش یابد.

او با اشاره به اینکه فراخوان‌هایی برای مشارکت و همکاری سازندگان و انبوه‌سازان در استان‌های مختلف داده شده است اظهار کرد: در استان البرز حدود ۱۰ هزار واحد مسکونی از طریق سرمایه گذاری وارد طرح شده و ما با مشارکت و همکاری سازندگان زمینه را برای تولید بیشتر مسکن فراهم خواهیم کرد .

اسلامی تصریح کرد: نوع آخر ساخت برای دهک‌های ۶ تا ۷ است که قرارداد مشارکت با سازندگان منعقد خواهد شد و ۱۷ هزار واحد مسکونی در شهرهای جدید بر اساس این نوع مشارکت ساخته خواهد شد.

بیش از یک میلیون و ۳۰۰ هزار مسکن مهر در دولت یازدهم و دوازدهم ساخته شد

اسلامی با اشاره به اینکه برای ساخت مسکن مهر به عنوان بزرگترین پروژه مسکنی کشور، ۳ سال زمان برای جمع آوری اطلاعات و برنامه‌ریزی صرف شد گفت: عملیات اجرایی و برنامه ریزی مسکن مهر از سال ۸۶ تا ۸۹ به طول انجامید و در قالب این طرح دو میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی تعریف شد. از این تعداد ۶۸۹ هزار واحد مسکونی تا پایان دولت دهم به متقاضیان تحویل داده شد و یک میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی مهر در دولت یازدهم و دوازدهم ساخته شد و به بهره‌برداری رسید.

اسلامی اضافه کرد: در طرح اقدام ملی مسکن در طول ۱۰ ماه توانستیم برنامه‌ریزی این پروژه را انجام دهیم و حتی شناسایی اراضی و متقاضیان را هم انجام دادیم.

وزیر راه وشهرسازی عنوان کرد: یک میلیون و ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب پروژه‌های مردمی ساخته شد که این افراد اراضی را تحویل داده و در قالب تعاونی‌ها و به صورت خود مالکی واحد را می‌سازند و وزارت راه و شهرسازی هم ساخت یک میلیون واحد مسکونی را بر عهده گرفته است.

او توضیح داد: ۲۰۰ هزار واحد مسکونی در قالب تفاهم‌نامه‌ای که با وزارت رفاه منعقد شده، ساخته می‌شود و این وزارتخانه تسهیلاتی هم به جز تسهیلات طرح اقدام ملی مسکن در قالب کمک دولتی به متقاضیان پرداخت می‌کند. این تفاهم نامه ها باعث خانه‌دار شدن بخش عمده‌ای از فرهنگیان و جامعه کارگری خواهد شد.

ارسال پیامک واحدهای خالی به متقاضیان به اتمام رسید

وزیر راه وشهرسازی در ادامه به راه‌اندازی سامانه جامع املاک و اسکان اشاره کرد و گفت: وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته با حداکثر توان خود و در قالب اتصال با دستگاه‌های مختلف این سامانه را راه‌اندازی کرد و هم اکنون تمامی اطلاعات واحدهای مسکونی در این سامانه بارگزاری شده است و این سامانه نقش موثری در شناسایی خانه‌های خالی دارد .

او اظهار کرد: از هفته گذشته عملیات ارسال پیامک‌ها آغاز شده و تمام کسانی که واحد مسکونی خالی داشته‌اند هم اکنون پیامک را دریافت کرده‌اند و ما در مرحله راستی‌آزمایی قرار داریم.

او تصریح کرد: هر فردی که بیش از یک واحد مسکونی داشته به طور قطع پیامک را دریافت کرده است و اولین گام در راه و شهرسازی آن است که از طریق پیامک‌ها راستی‌آزمایی را انجام دهیم. تمامی این اطلاعات از این پس در اختیار سازمان امور مالیاتی قرار می‌گیرد .

اسلامی افزود: باید نرخ مالیات‌ها بازدارنده باشد و نباید اجازه دهیم که مسکن ابزار دست سوداگران و دلالان باشد تا از طریق آن شاهد افزایش قیمت مسکن باشیم.

او گفت: ما اجازه نمی‌دهیم که پول‌های سمی وارد بخش مسکن شده و زندگی مردم در حوزه تأمین واحد مسکونی را برهم بزند.

سرمایه گذاران سرمایه خود را وارد بازار بورس کنند نه مسکن

وزیر راه و شهرسازی گفت: سیلی از خط قرمز داغ درست می‌کنیم که پول‌های اضافه وارد بازار مسکن نشود و تمام این سرمایه‌ها به سمت بازار سرمایه هدایت شود. امیدواریم مجلس هم با تعیین نرخ‌های بازدارنده ما را در این مسیر همراهی کند.

اسلامی توضیح داد: پول‌های کثیف نباید وارد بازار مسکن شود و باید تمامی سرمایه‌ها موجب تقویت بازار سرمایه شود.

او گفت: ستاد کرونا برای کنترل بازار اجاره دریافت کد رهگیری را الزامی کرده است و ما هم‌اکنون از این طریق تمامی سوابق مالکان را بررسی کرده‌ایم .

افزایش نرخ تسهیلات خرید مسکن با معیشت اقتصادی مردم سازگاری ندارد

او با اشاره به اینکه برای جامعه بسیار خوب است که بانک‌ها تا ۸۰ درصد از مبلغ مسکن را وام پرداخت کنند گفت: هدف ما آن بود که بتوانیم ۴۰ درصد از مبلغ مسکن را از طریق وام پوشش دهیم و هم اکنون به هر متقاضی مسکن حدود ۱۰۰ میلیون تومان تسهیلات پرداخت می‌شود و اگر این مبلغ را افزایش دهیم اقساط آن در بازه زمانی ۱۲ تا ۱۵ سال بسیار زیاد خواهد بود که با دریافت سرانه مردم، سازگار نیست و ممکن است معیشت مردم به خطر بیفتد .

وزیر راه وشهرسازی افزود: بنابراین سعی کرده‌ایم با اقداماتی از جمله ارائه کارت اعتباری مصالح ساختمانی و همچنین تخفیف ۵۰ درصدی برای پروانه ساختمان‌ها، ساخت مسکن را افزایش دهیم و از این طریق بتوانیم واحدهای مسکونی را ارزان‌تر به دست متقاضیان برسانیم.

وزیر راه وشهرسازی تأکید کرد: ورود سرمایه‌ها به بازار بورس و همچنین راه‌اندازی بازار بورس در بخش مسکن، این خرید را نظام‌مند می‌کند و از این طریق بازار مسکن از یک قاعده مناسبی تبعیت می‌کند و ما با این اتفاقات، جریان التهاب بازار را کنترل می‌کنیم.

اسلامی در همچنین در مورد مالیات بر عایدی سرمایه گفت: این طرح در ستاد اقتصادی دولت بررسی شده و یک بسته سیاستی برای این مالیات در نظر گرفته شده است. این طرح زمینه‌ساز کیفیت بخشی به زندگی مردم می‌شود و امیدواریم در آینده نزدیک این طرح به مجلس ارائه شود.

اسلامی همچنین درباره کمک ودیعه مسکن گفت: دو میلیون و ۳۳۳ هزار و ۱۱ نفر پیامک برای دریافت کمک ودیعه مسکن ارسال کردند که بخش عمده ای از این متقاضیان کد ملی معتبر نداشتند و هم اکنون ۳۹۱ هزار و ۶۰۰ نفر متقاضی واقعی هستند. ۲۵۲ هزار نفر واجد شرایط بوده اند از این تعداد هم ۴۹ هزار و ۱۷ نفر به بانک‌ها معرفی شده اند. ۱۹ نفر هم در بانک پرونده تشکیل داده‌اند و تا شب گذشته ۹ نفر تسهیلات ودیعه مسکن را دریافت کرده‌اند.

کامیون های داخلی باید با کیفیت مرغوب و موتور بنز ساخته شوند

اسلامی همچنین درباره نوسازی کامیون ها هم گفت : ۳۷۴ هزار کامیون داریم که سن ۵۵ هزار کامیون بالای ۴۰ سال است و اولویت ما آن است که در دو بخش ساخت داخل و همچنین کامیون‌های وارداتی بتوانیم آنها را نوسازی کنیم.

وزیر راه و شهرسازی گفت: در بحث ساخت داخل کامیون‌ها باید از قوانین تبعیت کنند و ما هم در این طرح سعی کردیم کارخانه‌ها را احیا کنیم.

او گفت: ساخت کامیون‌های داخلی باید مرغوب و با کیفیت باشد و رانندگان باید هنگام استفاده از آنها راضی باشند.

اسلامی همچنین اعلام کرد: در طرح کامیون‌های کار کرده اروپایی هم ثبت‌نام‌ها صورت گرفته است و امیدواریم هر چه سریعتر این کامیون‌ها به دست متقاضیان برسد.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

اخبار مرتبط با مسکن را در صفحه اختصاصی مسکن در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • رضا

    لطفا پیگیری کنید من امروز دوباره رفتم بانک سپه واسه واسه وام ودیعه گفتن ابلاغ نشده پیگیری کنید چه ابلاغیه که هنوز نشده

  • سیدعلی پنا جعفری نسب

    سلام درودبربرادرعزیزآقای مندس اسلامی بنده مدت سی سال درشهرستان دهدشت اجاره نشین هستم ودارای ۶ فرزند وفاقدزمین روستای وشهری هستم وکدملی راپیامک کردم جوابش آمد ولی ثبت نام نکردم

  • بهنام‌قاسمی

    سلام به این‌وزیربگومن‌پنج‌نفریم‌حقوق بگیریم‌ مستاجریم‌وتمام شرایط روداشتم زده رددرخواست چرا؟وقتی نمیتونیدکاری روانجام بدیدچراقول میدیدحالاصاحب خونه اومدهکمیگه کرایه روزیادکن وام‌گرفتی میگم‌نگرفتم‌میگه‌ گرفتی به کی برم‌ دادموبگم وزیری که چرت میگی وعده‌الکی میدی

  • در به در

    برای ودیعه مسکن به همه بانکها رفتم پاسخ گو نبودند…گفتند چیزی به ما ابلاغ نشده
    شما را به خدا پیگیری کنید

  • ناشناس

    سلام برای وام ودیعه دونفر ضامن می‌خواهندکارمندوجوازکسب میگم تلویزیون چیزه دیگه میگه کارمندبانک میگه چرت گفتند

  • وحیو اسماعیلی از البرز

    باسلام واحترام من به بانک مشخص شده مراجعه کردم اعلام کردن که ابلاغیه ای در ارتباط با ودیعه مسکن دولت به ما ارسال نکرده بعد با شماره تماس های که داخل سامانه اعلام شده که دائم اشغال هست بفرمایید چیکار باید بکنیم واسه دریافت وام بخدا گرفتار هستیم . باتشکر

  • ناشناس

    سلام هفته قبل پیامک اومد که شعبه بانک رو انتخاب کنید بنده انتخاب کردم و ثبت شد امروز رفتم شعبه انتخابی بانک رییس بانک میگه باید پیامک بیاد اینطوریه یا طرح پیچ

  • ناشناس

    خداروشکر بازم 9 نفر گرفتن … یادتونه که دو میلیون و ششصد هزار متقاضی !!