کد مطلب: ۴۴۵۷۲۴

مرتضی ایمانی‌راد، اقتصادددان مطرح کرد:

پیش‌بینی بورس، طلا، دلار و خودرو / چشم‌انداز بازارهای مالی در سال ۹۹ چگونه است؟

پیش‌بینی بورس، طلا، دلار و خودرو / چشم‌انداز بازارهای مالی در سال ۹۹ چگونه است؟

مرتضی ایمانی‌راد، اقتصاددان با آنالیز انواع بازارهای مالی، پیش‌بینی‌هایی را نیز با توجه به ریسک‌هایی مثل کرونا، کاهش شدید قیمت نفت و رشد نگران‌کننده بورس مطرح کرده که خلاصه صحبت‌های وی به تفکیک بازارها در این گزارش مکتوب شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مرتضی ایمانی‌راد، اقتصاددان شب گذشته در یک برنامه زنده از طریق صفحه رسمی اینستاگرامی تجارت‌نیوز به پیش‌بینی بازارهای مالی در سال ۹۹ پرداخت که چکیده این برنامه در این گزارش قابل مشاهده است.

ایمانی‌راد با آنالیز انواع بازارهای مالی ، پیش‌بینی‌هایی را نیز با توجه به ریسک‌هایی مثل کرونا، کاهش شدید قیمت نفت و رشد نگران‌کننده بورس مطرح کرده که خلاصه صحبت‌های وی به تفکیک بازارها در این گزارش آورده شده است.

بورس

اینکه گفته می‌شود به علت نقدینگی زیاد، بازار سهام در حال رشد است استدلال غلطی است، به علت این‌که نقدینگی همیشه بوده و همچنین طی تحقیقاتی مشخص شده که در بلندمدت اثر نقدینگی بر روی بورس خنثی است. در حال حاضر تمایلات بازار است که رشد شاخص را رقم می‌زند که دو بال قدرتمند نیز دارد، یکی دولت و دیگری بانک مرکزی؛ بانک مرکزی به این علت که فشار وارد بر بازار ارز را کاهش دهد و دولت نیز جبران بخشی از عجیب‌ترین کسری بودجه‌ای که بعد از انقلاب با آن مواجه شده است.

بازار سهام با نیروهای محرک افزایش نرخ ارز، تورم، بانک مرکزی و دولت افزایش پیدا می‌کند؛ محرک‌های افزایش نرخ ارز و تورم خودش را در قیمت‌ها نشان داده و در حال حاضر تنها با حمایت از طرف بانک مرکزی و دولت و همچنین تمایلات بازار روند صعودی به خود گرفته است.

چهار عامل وجود دارد که نشان می‌دهد بورس در شرایط فعلی دارای حباب است:

۱-با محاسبه انحرافات سهم از ارزش و رشد سودآوری بسیاری از شرکت‌ها می‌بینیم که این انحراف منفی است. یعنی بدون اینکه سودآوری وجود داشته باشد قیمت سهم چندین برابر شده است.

۲- اگر منحنی نقدینگی و شاخص بورس را ترسیم و مقایسه کنیم متوجه می‌شویم که شاخص بورس نسبت به نقدینگی دارای واگرایی است، همین موضع برای ارز نیز صدق می‌کند و شاخص نسبت به منحنی نرخ ارز نیز واگرایی دارد؛ در حالی که شاخص باید با یک متغیر هم‌بستگی داشته باشد.

۳- حباب در رفتار مردم: زمانی که رشد بورس شدت می‌گیرد با حرکت‌های گله‌ای مواجه می‌شویم که مردم به شکل توده‌ای وارد بورس می‌شود و این یکی از نشانه‌های رسیدن بورس به نقطه اوج است.

۴- مسایل اقتصاد جهانی و داخلی: ما مساله تحریم، بیماری کرونا و رکود بعد از آن، کاهش قیمت نفت، وقفه صادرات و کمبود درآمدهای ارزی مواجه هستیم و همه این‌ها ریسک بازار را بالا می‌برد و باعث می‌شود عده‌ای آرام‌آرام از بازار خارج شوند، آن‌جاست که افراد در صف فروش قرار می‌گیرند و نمی‌توانید سهم خود را بفروشند.

در مجموع بورس در سال جاری به یک نقطه اوج می‌رسد و بعد یک اصلاح قابل‌توجه خواهد داشت، بورس حباب دارد. احتمال تکانه‌های بورس در سال ۹۹ زیاد اما سقوط ۱۰۰ تا ۲۰۰ هزار واحدی در پیش نداریم.

طلا و سکه

در بازار بین‌المللی تقاضای خوبی برای طلا وجود دارد. مساله ویروس کرونا به‌شدت می‌تواند طلا را به ۲۰۰۰ دلار نیز نزدیک کند. مساله کرونا و رکود ناشی از آن به‌علاوه رکودی که پیش‌تر در کشورهای غربی وجود داشت می‌تواند قیمت طلا را افزایش دهد و تنها عاملی که می‌تواند جلوی رشد قیمت طلا را بگیرد قدرت‌گیری دلار است.

احتمال اینکه بر اثر رکود اقتصادی آمریکا لطماتی به دلار وارد شود وجود دارد که ممکن است دلار را ضعیف کند و باز هم از ناحیه دلار، قیمت طلا در بازار جهانی افزایش یابد. افزایش قیمت قابل‌توجهی برای طلا می‌بینم.

وقتی اونس جهانی بالا می‌رود این اثر وارد بازارهای داخلی نیز می‌شود و قیمت سکه و شمش را نیز بالا می‌برد، بنابراین طلا در سال ۹۹ رو به افزایش خواهد داد و فکر می‌کنم سکه از هفت میلیون تومان نیز عبور خواهد کرد. برای خرید طلا همانند دلار محدودیتی وجود ندارد و افزایش قیمت دلار خود باعث بالا رفتن قیمت طلا می‌شود.

دلار

با توجه به کاهش قیمت نفت، افت شدید صادرات نفتی، کاهش قیمت صادرات غیرنفتی و شیوع ویروس کرونا بعید می‌دانم در مجموع دریافتی ارزی کشور از صادرات نفتی و غیرنفتی در سال ۹۹ در خوشبینانه‌ترین حالت بیش از ۴۰ میلیارد دلار شود. اگر به این میزان ذخایر برسیم قیمت دلار بین ۱۶ تا ۱۸ یا ۱۹ هزار تومان قرار خواهد گرفت. یکی از دلایلی که بانک مرکزی به سامانه نیما اجازه داد که قیمت ارز در آن بالا برود این بود که پیش‌بینی افزایش قیمت دلار را کرده بود.

خودرو

از آنجایی که طرح واردات خودرو اجرایی نخواهد شد و با توجه به مساله تحریم‌ها، کرونا و ورود ایران به لیست سیاه FATF، بخش تولیدی خودرو کشور با محدودیت‌های جدی مواجه است. بنابراین عرضه خودرو با محدودیت و کاهش شدیدی مواجه می‌شود اما به‌شدت تقاضا برای آن وجود دارد. پس رشد قیمت خودرو قابل‌پیش‌بینی است چه بسا خودروهای خارجی قیمت‌شان بیش از افزایش نرخ ارز رشد کند. بنابراین برای بازار خودرو نیز به نظر می‌رسد در سال ۹۹ وارد فازهای سوداگری شود.

ارزهای دیجیتال

ارزهای دیجیتال همانند ارزهای فیات (Fiat Currency) فاندامنتال ندارند و فاندامنتال آنها فقط اخباری است که از آن بیرون می‌آید. سرمایه‌گذاری در ارزهای دیجیتال را تنها به افرادی که توانایی تحلیل تکنیکال بسیار قوی دارند پیشنهاد می‌کنم؛ به ویژه در شرایط رکودی که ایجاد شده و مشکلی مانند کرونا در جهان پدید آمده باعث شده در غرب هیچ‌کس از شما اسکناس قبول نکند و اینجاست که رمز ارزها می‌توانند قوی کار کنند و اتفاقا چون نسبت به ارزهای فیات توسعه پیدا نکرده‌اند می‌تواند جای ارزهای فیات را بگیرد.

پس از پایان کرونا که اقتصاد کشورها به وضعیت قبلی خود بازگردند، بسیاری از دولت‌ها به دنبال رمز ارزها می‌روند. بنابراین بازار رمز ارزها با چشم‌انداز بسیار مثبتی است اما در عین ‌حال مبهم و پیچیده که با تحلیل تکنیکال و پیگیری اخبار تک‌تک ارزها می‌‌توان آن را ساده‌تر کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بله.فشاربرای.ما.مردم.طبقه
    سوم.که.باهرظربه.به.پایین.دستهاسقوط.میکنیم.

  • ناشناس

    اینکه گفت همه چیز میره بالا؛یک دفعه بگو ارزش پول ملی میاد پایین درنتیجه روی هر پشمکی هم سرمایه بذاری سود کردی(که البته این سود نیست ضرر نکردنه)

  • حسن

    واقعا از مطالعه بخش نظرات خیلی شگفت زده شدم چرا؟ چون متوجه شدم عده ای از مردم علاقمند هستند یک کارشناس خبره اقتصادی از ارزوها و تمایلات و ترجیحات انها سخن بگوید!!
    واقعا این انتظارات نابجا از کجا سرچشمه میگیرد؟ یعنی مسایل اقتصادی بنظرتان چراغ جادو هست؟ یعنی هنوز در قرن انفجار اطلاعات هنوز عده ای اقتصاد را درک نمیکنند که انتظارات نابجا از یک کارشناس دارند؟ اقتصاغد مانند ورزش هست یعنی به میزانی که تمرینات ورزشی انجام دهید به شرط سلامتی کامل و نداشتن مشکلات پزشکی و سن مناسب به همان اندازه قدرت شما افزایش میابد و قابل پیش بینی هست در اقتصاد یک اصولی داریم یک منابع محدود مشخصی داریم و این کارشناس خیلی دقیق و صحیح و علمی پیش بینی کرده اند بورس تاریخ دارد چرا تاریخ بورس ایران را مطالعه نمیکنید تا از یک سوراخ دوبار گزیده نشوید؟ بورس کاملا در اختیار دولت بوده و هست کافیست سود بانکی را دولت دستوری بالا ببرد انوقت بورس ایران منهدم میشود بطور کلی اینها اصول علم اقتصاد هستند خواهش میکنم دقت کنید جای ارزوها و مشکلات اینجا نیست اقتصاد علم واقعیت هاست نه حقیقت ها هر جا سود باشد پول انجا میخوابد اگر نرخ رشد طلا جهشی بشود کسی یک ریال در بورس پول میگذارد بنظرتان از خودتان سوال کنید.
    بورس نرخ رشد موقتی دارد بورس های جهان در حال سقوط هستند چرا؟
    نفت ارزان شده چرا؟ چون تولید کم شده بنظرتان وقتی تولید کم شود کارخانجات سود میکنند یا ضرر؟ و انوقت سهام این کارخانجات باید سود کنند و قیمتشان بالاتر برود؟ اگر منطق را در ذهن خود حاکم کنید بدون علم اقتصاد هم میتوانید صحیح پیش بینی کنید و دوریال پس انداز خودتان را به باد ندهید

    • ناشناس

      ایول

    • ناشناس

      پس به نظرت قیمت طلا بالاتر میره تانه

  • محمدرضا

    ایشون درست میفرمایند،ما چسمهایمان را نمی‌خواهیم باز کنیم،دولت بخاطر بالا رفتن سهمایی که میخواد در بورس ارائه دهد،باعث افزایش قیمت سهام سده،هر چند بعضی از سهمها هنوز ارزون هستند و تولیدات استراتژیک دارند ولی متاسفانه اکثر سهمها قیمت واقعی خودشان نیستند،ولی نمی‌خواهیم چشمانمان را باز کنیم

    • ناشناس

      به نظر شما پاین میاد

    • ناشناس

      حتما

  • امیرحسین آزادی

    همیشه بدونید تحلیل درست در حالتی محافظه کارانه در هیئت مدیره شرکت ها ارائه میشه و نه در روزنامه و رسانه. اون تحلیل ها هم هیچ وقت دست من و شما نمیرسه.

  • نوشین

    بااین‌تفاسیر هیجان در بازار بورس ادامه داره و باید ب نحو احسن بهره برد و درتله نیفتاد

  • وحید

    از تجارت نیوز بعید هست تحلیل این آقا را در سایت وزین خود بیارن که از نظر من بسیار سطحی و غیر تخصصی می باشد
    قسمتی از فرمایشات آقای مرتصی ایمانی راد را در باره بازار بورس سال ۹۸ ادعا میکردند که شاخص به ۲۰۰ هزار واحد نخواهد رسید را برای خوانندگان محترم سایت شما میارم .(بنده چندان شرایط مساعدی را برای سال 98 نمی‌بینیم. از طرف دیگر عوامل سیاسی مانند تحریم‌ها و سایر عوامل ممکن است یکبار دیگر در بازار ارز التهاب ایجاد کند، در صورت چنین اتفاقی باید بازار سرمایه خودش را با نرخ جدید دلار تعدیل کند. یعنی این عامل می‌تواند پیش‌برنده بازار بورس باشد. چون رخ دادن این اتفاق در سال آینده مقداری کم‌رنگ است، بنابراین به طور کل می‌توان گفت که بازدهی بورس کشور در سال 98 نه رو به سقوط و نه رو به افزایش خواهد بود. یعنی یک بازار خیلی فلت و نوسانی خواهیم داشت.پیشنهاد می‌شود افرادی وارد بازار سرمایه شوند که با بحث‌های تکنیکال و فاندامنتال وارد هستند و در بورس تجربه دارند. افرادی نیز که در این حوزه چندان قوی نیستند، می‌توانند از سبد سهام استفاده کنند. در کل بنده بورس را یک بازار فعال و پیش‌رونده که مرز 200 هزار را نیز رد می‌کند، نخواهم دید.)

  • ناشناس

    اپل واچشو ببین

  • ناشناس

    این افرادیکه میگن ازتجارت نیوز بعیداست این خبرها زابگذاره باید گفت یک رسانه وزین مانندتجارت تیوز حرفه اواقتضا میکند درجهت تنویر افکارعمومی تمامی نظرات رامنتشر کند پس برای تووامثال توکه ده میلیون یا کمتروبیشتر دربورس گذاشته اید همه باید نظر دهند که افرین بر بورس بورس میلیاردها سود میده و،،،،، ولی حقیقت این است براساس علم اقتصاد که خیلی ها حتی نمیدانند چیست بورس درایران ودرهمین چندماهه انچنان ریزشی کند که سرمایه گذاران پتو وخیمه به دست به طرف مجلس اطراق کنندجلوی مجلس وسازمان بورس وگریه از دست رفتن سرمایه خودرابلند کنند این خط این هم نشان ///////////$$$$$$$$

  • مریم

    دوستان باخیال راحت بچسبیدبه سهماتون واردبازارطلاودلارهم نشویدبورس شاخصهای بیش از۲میلیون روبه خودش میبینه علتش هم تورم