کد مطلب: ۶۳۲۳۲۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ / سرمایه‌گذاری کنیم یا نه؟

پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ / سرمایه‌گذاری کنیم یا نه؟

بازار مسکن نسبت به برخی بازارهای مالی و موازی در بهمن ۱۴۰۰ از بازدهی بهتری برخوردار بوده است. در این شرایط، سرمایه‌گذاری در این بازار تا چه میزان سودآوری دارد؟ پیش‌بینی بازار مسکن در سال ۱۴۰۱ چگونه است؟

مینا علیزاده / به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق اعلام مرکز آمار از میان بازارها در بهمن ۱۴۰۰، مسکن با اندکی رشد بیشتر همراه بود. به گزارش مرکز آمار، شاخص قیمت کالاها و خدمات مصرفی خانوارهای کشور در این گروه، در بهمن ۱۴۰۰ نسبت به ماه قبل ۰،۷ درصد افزایش داشت.

این درحالی است که دیگر بازارهای مالی مثل دلار و طلا وضعیت خوبی نداشته‌اند. با این وجود، چه چشم‌اندازی برای بازار مسکن وجود دارد و سرمایه‌گذاری در این بازار تا چه میزان سود است؟

مشکاتی: به آمار بانک مرکزی تردید دارم

عبدالله مشکانی، کارشناس بازارهای مالی در لایو اینستاگرامی تجارت‌نیوز گفت: من نسبت به آمار بانک مرکزی تردید دارم و این آمارها وضعیت بازار را به درستی نشان نمی‌دهد.

او افزود: حجم معاملات نیز مهم است که در کدام مناطق تهران انجام می‌شود، اگر معاملات در جنوب باشد چون قیمت پایین‌تر است میانگین نیز پایین می‌آید. از طرفی بسیاری از این قراردها قراردهای پیش‌فروش است. در واقع پیش از این، ثبت نشده بودند و اکنون ساخته و ثبت می‌شود. به همین دلیل معملات درحال رشد است. سیستم بانک مرکزی این معاملات را تفکیک نمی‌کند.

این کارشناس بازارهای مای گفت: زمین از پاییز پارسال تا کنون تغییر قیمت چندانی نداشته و عمده هزینه‌ای که رشد کرده است به ساخت مربوط می‌شود.

او افزود: حاشیه سود ملک، همچنان بزرگ است و البته منطقه به منطقه تفاوت دارد. بازار ملک کاملا بمحلی است و نسبت عرضه و تقاضا در شهرهای مختلف اهمیت دارد.

تاثیر بازارهای مالی بر مسکن

مشکانی درمورد بازار آینده بازهای مالی و تاثیر آن بر مسکن توضیح داد: دلار تحت تاثیر میزان نقدینگی در کشور است و ملک نیز از نظر روانی از قیمت دلار تاثر می‌گیرد. قیمت‌های جهانی را کاهشی نمی‌بینم، استنباط من برای سال آینده در بازارهای جهانی قیمت‌های بالاتری است. مذاکرات نیز به صورت آنی بعید می‌دانم روی بازار مسکن تاثیر بگذارد.

او افزود: دلار بازار آزاد شاید به صورت هیجانی و کوتاه مدت پایین بیاید ولی میانگین سال پایین نیست. دلار نیمایی را هم نمی‌توان پایین‌تر از نرخ درنظر گرفت. به طور کلی افت زیادی برای هزینه ساخت و زمین پیش‌بینی نمی‌شود. اگر نرخ بهره بالاتر رود ممکن است اثر رکودی در بازار مسکن داشته باشد. درخوشبینانه‌ترین حالت من فکر نمی‌کنم قیمت‌ها در بازار مسکن بیشتر از ۱۰ درصد پایین بیاید.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: سال آینده، رشد اجاره بسیار آزاردهنده‌تر می‌شود. اگر کسی مصرف‌کننده است، توصیه می‌کنم حتی شده در حاشیه شهرها، خانه خریداری کند.

مسلمی: مسکن، روی کاغذ پرسودترین بازار است

احسان مسلمی، دیگر کارشناس مالی حاضر در این لایو اینستاگرامی گفت: مسکن فقط روی کاغذ پرسودترین بازار است، ولی یکی از بدترین بازارها برای ورود محسوب می‌شود. اینکه آمار می‌گوید ملک سال گذشته بیشترین رشد را داشته گول‌زننده است، زیرا تا همین یک سال گذشته بازار طلا چندین بار نوسان کرده اما برای بازار مسکن چنین اتفاقی نیافتاده است. اگر افراد سرمایه خود را در بازار املاک سرمایه‌گذاری می‌کنند، برای این است که خیال راحت‌تری داشته باشند.

او افزود: اقتصاد ایران اکنون در وضعیت رکود تورمی است و در چنین وضعیتی بهترین بازار وجود ندارد. این یعنی همزمان همه چیز در رکود است ولی قیمت کالاهای اساسی رشد می‌کند.

مسلمی ادامه داد: اتفاق خطرناکی که در اقتصاد رخ داده، جایگزینی خودرو با مسکن است. درحال حاضر بازار مسکن از بدترین بازارها برای ورود است و این رکود را افزایش می‌دهد.

او گفت: ریزش قیمت ملک اگر در ایران اتفاق بیفتد شبیه بحران ۲۰۰۸ امریکا رخ می‌شود. چون مسکن بخشی از پشتوانه بانک‌هاست. بنابراین چنین چیزی را محتمل نمی‌دانم. رشد قیمت هم احتمالا در ملک‌های زیر یک تا یک و نیم میلیارد اتفاق می‌افتد.

چشم‌انداز بازار مسکن

این کارشناس بازارهای مالی، درمورد چشم‌انداز بازار مسکن بیان کرد: من برای سال ۱۴۰۱ رشدی به مراتب منطقی‌تر از امسال را برای مسکن تصور می‌کنم، ولی باز هم از تورم جا می‌ماند. رشد و جهش اصلی مسکن را برای سال ۱۴۰۳ و ۱۴۰۴ می‌توان متصور بود.

مسلمی درمورد سرمایه‌گذاری در این بازار گفت: من بازار مسکن را برای سال آینده به عنوان سرمایه‌گذاری توصیه نمی‌کنم، در این بازار ملاکان نیز سود زیادی نمی‌کنند.

او افزود: افرادی که تخصص ندارند وارد بازار خرید زمین نشوند. اگر می‌خواهند سود کنند وارد مسکن شوند. ملک‌های تجاری بدترین نوع سرمایه‌گذاری ملک هستند.

این کارشناس بازارهای مالی گفت: توصیه می‌کنم افراد در مناطقی که رشد بیشتری را شاهد خواهد بود، ملک بخرند و در جایی که برای سکونت مناسب است سکونت کنند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    متاسفم برا تجارت نیوز که حالا که مسکن تو رکود و حبابه و میخواد اصلاح بده شما بازارگرمی میکنین…. مستاجر جماعت چه گناهی کرده…؟

    • کسیکه ۷۰ سال زندگی کرده

      من با شما موافق هستم. فریاد میزنند مسکن رونق داشته. کدام رونق؟ طرف از ورشگستکی خانه ۱۸۰ متری را میفروشد. ۱۲۰ متری میخرد. این شد رونق. ؟. قیمتها فقط روی کاغذ گران و رونق دارد.

  • ناشناس

    امثال سال پرهیجانی خواهد بود
    چه شود هیچکس نمیتونه پیش بینی بکنه
    املاک هیچ رشدی نخواهیم داشت
    مصرف کننده واقعی قادر به تامین حداقل هزینه ها نیست برای مسکن هیچ پولی ندارند
    امروز بازاریان قادر به تامین هزینه هاشون نیستن وای به حال دیگران
    چه کسانی با چه اهدافی باتصمیمات مالیاتی بیجا قصد آزردن مردم را دارن
    تا بذر تنفر ورکود کامل را درهمه بازارها برای رسیدن به اهداف شومشان به کرسی بنشانند
    دولت باید مراقب باشه تا اسیر مشاوران بد طینت نشود
    امروز روز معاف مالیاتی درهمه مشاغل برای رونق بازار است تا کسب کارها جانی دوباره بگیرند
    عامل رکود بازارو بیکاری و فرار سرمایه ها ترس از وضع جدید مالیاتی که دولت بدون سنجش راه انداخته
    واردات همه کالاها خصوصا خودرو را آزاد کنید
    صادرات سیمان میل گرد ومصالح ساختمانی را ممنوع اعلام کنید تا قیمتها درداخل کاهش یابند
    امروز روز قناعت درادارات دولتی جلوگیری از ریخت وپاشها
    فساد ریشه کن بشه ۳۰ درصد به رشد خزانه دولت کمک میشه
    قطع کامل دستان انحصاراز اقتصادکشور
    بی تفاوتی درمقابل یک عده انحصارطلب منفعت طلب ظلم به حق الناس است
    دولتها باید آینده نگر باشند چون مشکلات خسارات کم آبی خشکسالی ویرانگرتر خواهد بود
    کم آبی امید به زندگی وسرمایه گذاری دربخش مسکن را کاملا از بین میبره
    هیچ چیز بدون آب معنی وجانی ندارد
    کل تهران مال من باشه بدون آب هیچ ارزشی نداره چون حیات به آب زنده است
    بدون آب نمیشه زندگی کرد
    به آب باید همیشه بندگی کرد
    سلام بر آب
    درودبرآب
    مکانی که آب نداره ملک متری یک ریال ارزش نداره
    عجب دنیای پیچیده ای شده ۸۰ درصد بنی بشر آرامشش را از دست داده
    جنگ آوارگی استرس ووووووو هزاران ……….

  • ناشناس

    قیمتها فقط روی کاغذ وآگهیهاست
    یک عده ازروی شکم سیری قیمتهای نجومی در سایتها درج میکنن تا افکار عمومی را به هم بریزن
    ولی واقعیت چیز دیگریست
    امروز املاک دار واقعی ملک تجاریش را یک سوم قیمت کاهش بده بازم مشتری برای خرید وجود نداره چون قدرت خرید مردم کاهش حتی ۸۰ درصد به صفر رسیده
    امروز سه تا شغل دربازار کار میکنه لوازم یدکی خدمات خودرو تعمیرگاها آنهم بعلت بی کیفیتی همه خودروهای تولید داخلی که همه را اسیر تعمیرگاهها ولوازم یدک فروشها کرده
    شما فرمان هیدرولیک هیوندای النترا را با فرمانهای هیدرولیک تولید داخل یا چینی مقایسه کنید متوجه بی کیفیتی وخرابی میشوید
    درمورد خودرو واقعا به مردم ظلم میشه

  • ناشناس

    دولت درباره مسکن فقط حرف میزند
    ولی عمل هیچ
    وام کمک به ودیعه مسکن خود باعث افزایش اجاره بهاستیارو ۱۰۰ تا خونه داره چرا نمی تونین کاری کنین ؟ مالیات بر خانه ها چی شد؟
    باید کاری کنین مردم سرمایه گذاریشون رو از روی مسکن بردارن
    روی چیزهای دیگر سرمایه گذاری کنند
    بنگاه دارها چون درصدی میگیرن همیشه طرفدار قیمت بالا هستند و طرف صاحب خونه و فروشنده رو میگیرن
    بنگاه دارها خود باعث گرانی هستند
    چرا نمی فهمید چرا کاری نمی کنید؟

  • P

    شما میگین ۲۵ درصد افزایش
    ۱_ خود این 25 درصد خودش کلی اجاره بها بالا میره
    مستاجر نمیتونه
    اصلا شما می فهمین چی دارین میگین
    از کجا اومدین ؟ از مریخ؟
    یا جزء گروه حقوق های نجومی هستین؟
    ۲_صاحب خونه این ۲۵ درصد رو هم قبول نمیکنه هر چی دوست داره میگه
    شما فقط حرف میزنید جلوشونو می تونید بگیرید؟
    قرار داد هم بدون کد رهگیری می نویسن
    خدا به داد شما کارشناسانی که هیچی نمی فهمید برسه
    و شما مسئولین که فقط حرف میزنید
    یارو تو خونه سازمانی هست ولی چندین آپارتمان داده اجاره
    خدا به دادتون برسه که مسئولید و نمی تونید قضیه مسکن رو جمع کنید

  • ناشناس

    چرا کارشناسا هرچی می گن برعکس می شه آیا ما باید همیشه برعکس حرف های شما عمل کنیم

  • m.z

    مهندس مهدی ظفریاری میگوید تحلیل آینده بازار مسکن و اجاره در ایران
    امروز قیمت املاک هرسال درایران چند برابر میشود یکی از دلایل اصلی کاهش ارزش ریال است که مثل یخ اس که باعث شده اختلاف ارزش قیمت یک خانه در کشورهای همسایه با کشور ایراین بین 18 تا 27 برابر و بیشتر باشد که در نهایت این شده که مردم کشورهای همسایه یک شبه راه صد سال را طی کنند و برای خود پادشاهی مکنند و یک شب از قشر متوسط به قشر ثروتمند تبدیل شوند، یعنی مهاجران و اتباع خارجی خانه خود را میفروشد و با سرمایه دلار طلا و جواهرات قیمتی و.. به ایران میایند و اول از همه برای درخواست اقامت میدهند حالا اگر 7 مد هم که بشود و بعد 10 خانه خوب 2و3 تا مغازه در بهتر جا و 2 تا ماشین یک و یک کار راحت ، خوب اگر حوصله داشته باشد راه می اندازد( بعضی هاشون هم وارد بازاهاهی دلالی مسکن خودرو مواد غذایی و.. میشوند و تا اخر عمر خود ثروتمند زندگی میکند، جالب اینکه اگر فرزند داشته باشد میزارد درس بخونند و مدرک بگیرند و بعد انها میفرسد بروند در سوئد و کانادا و کشور هاری اروپایی کار و زندگی کنند ، در نهایت تمام موارد فوق باعث شده شهرهای بزرگ و مهاجر پذیر ایران از جمله مشهد و تهران و… این رشد و جهش قیمتی چند برابرمسکن و اجاره اتفاق بیوفتد (وقتی تقاضا زیاد است هر کالای، خانه به کسی میرسد که بیشترین پول می دهد)، یعنی درمنطقه پایین شهر این رشد قیمتی دو برابر 100 درصد و بیشتر و در منطقه مرفه نشین وبالای شهر از 100 تا 300 و بشتر چون همیشه ارزش افزوده و سود سرمایه گذاری در منطقه بالی شهر چند برابر است در نتیجه تقاضا خرید و ساخت سازه و سرمایه گذاری بیشتر است.
    انچه نظر بنده میباشد ، از اتفاقات امروز بازار مسکن 1401 برای آینده مسکن مشهد پیش بینی کرد، اینکه وضعیت بازار با همین جهش قیمتی 2و 3 برابر هرسال افزایش دارد حتی اجاره و…، مگر اینکه قانون و برخوردی و تصمیمی برای خرید املاک توسط مهاجران شود که دو اتفاق ممکن است بیفتد،:
    1- اینکه طبق قانون قبلی کشور خرید ،فروش ممنوع بوده ولی ضمانت اجرایی و برخورد های شدیدتر و بیشتر شود که در نهایت باعث فرار سرمایه خارجی و دلارها و سایر ارزهای خارجی و کاهش قیمت و افت یک باره بازار مسکن وخودر،سایر و. … میشود ( یعنی قیمت مسکن ثابت و حتی بسیار ارزان میشود) احتمال اتفاق این مورد 30 درصد است.
    2- ولی 70 درصد ممکن است قانونی جدید تصویب شود جهت راحتی و قانونی شدن خرید املاک در ایران برای افراد خارجی و تشویق به خرید و سرمایه گذاری که با این کار ایران درهای اقتصاد املاک و مسکن رو برای کشورهای دیگر باز میکند و باعث ورود دلارها و سایر ارزها به کشور میشود درنهایت در بازده کوتاه مدت قیمت املاک به یک باره تا نصف اختلاف قیمت نصف 18 و نصف 27 برابر افزایش پیدا میکند و در بلند مدت قیمت املاک و مسکن به همون قیمت جهانی و در سایرکشورها میرسد، ولی این وسط بسیار مردم و خانواده ایرانی متحمل فشار اقتصادی زیادی میشود، یعنی گرانی و جهش قیمت مسکن واجاره طی این سالها اتفاق میوفتد و…( هر کس خانه و مسکن خودش بفرشد محال است که بتواند مثل همون با همون قیمت بخرد و تنها املاک که مجبور به فروش هستند به فروش میرسد و..) در انتهای بعد این اتفاقات بازار مسکن ایران متعادل میشود ولی این نکته مهم که دست مزدها هم در این دوران حتما از ریال به دستمزد های دلار جهانی تبدیل میشود.