کد مطلب: ۵۸۸۱۸۵

گزارش لایو اینستاگرامی تجارت‌نیوز

پیش‌بینی بازارهای مالی تا پایان امسال / کدام بازار برای سرمایه‌گذاری بهترین است؟

پیش‌بینی بازارهای مالی تا پایان امسال / کدام بازار برای سرمایه‌گذاری بهترین است؟

دلار، طلا، بورس، مسکن، ارزهای دیجیتال و خودرو، تا پایان امسال چه چشم‌اندازی دارند؟ مریم محبی و نیما میرزایی، دو کارشناس بازارهای مالی، در گفتگوی زنده اینستاگرامی با ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز به این پرسش پاسخ دادند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در بین چهار بازار مالی دلار، طلا، بورس و مسکن طی نیمه نخست امسال دلار بیشترین افزایش قیمت را داشته است. در این مدت در حالی که قیمت دلار حدود ۱۵ درصد گران شده، شاخص بازار سهام تنها شش درصد بازدهی داشته است. طلا نیز طی این مدت پنج درصد بازدهی داشت. اما بازار مسکن دومین بازار با بازدهی بیشتر طی شش ماهه نخست امسال بود که حدود ۱۴ درصد بازدهی برای آن ثبت شده است.

نکته قابل توجه آنکه بازار خودرو بیشتر از همه بازارهای مالی نوسان را تجربه کرد و طی این مدت بازدهی آن بیش از ۱۹ درصد ثبت شده است.

1 27

اما در نیمه دوم سال ممکن است برای بازارها چه اتفاقاتی رخ دهد؟

مریم محبی و نیما میرزایی ، دو کارشناس بازارهای مالی در گفتگوی زنده اینستاگرامی با ابراهیم علیزاده، سردبیر تجارت‌نیوز به این پرسش پاسخ دادند که که دلار، طلا، بورس، مسکن و خودرو تا پایان امسال چه چشم‌اندازی دارند.

علاقه‌مندان می‌توانند این برنامه را در صفحه اینستاگرام تجارت‌نیوز مشاهده کنند.

مشروح این گفتگو در ادامه می‌آید.

وضعیت بازارها در ماه‌های اخیر

در یک ماهه اخیر بازار سهام و در یک سال اخیر بازار مسکن بهترین بازدهی را داشته است. البته در شهریور، سهامداران ضرر زیادی کردند و تورم در بازار مسکن نیز در شهریور پس از ۹ ما نزولی شد.

اکنون دو موضوع مذاکرات و تاکید دولت بر تثبیت قیمت‌ها، می‌توانند تاثیر زیادی بر بازارها بگذارند.

میرزایی: بازار ارز، سر دو راهی نتیجه مذاکرات قرار دارد

در بخش ابتدایی لایو تجارت‌نیوز، میرزایی، کارشناس بازارهای مالی تاکید کرد که این بازار سر دو راه حیاتی مربوط به برجام قرار گرفته است.

او افزود: گزارش جهت‌دار سازمان برنامه بودجه نیز همین موضوع را نشان می‌دهد؛ هر چند که من آمار و ارقام آن را تایید نمی‌کنم. اما در هر دو حالت که مذاکرات به نتیجه برسد یا خیر، بازار ارز صعودی می‌شود. نتیجه مذاکرات برجام تنها شدت رشد را افرایش یا کاهش می‌دهد و می‌توان باعث اصلاح موقت شود.

میرزایی گفت: اگر مذاکرات به نتیجه برسد، دلار احتمالا سال را با قیمت ۲۵ هزار تومان به پایان می‌رساند و اگر به نتیجه نرسد، می‌تواند تا سقف کانال ۲۰ هزار تومانی برسد اما احتمالا دولت قیمت را کنترل می‌کند تا دلار، ۳۰ هزار تومانی نشود.

این کارشناسی بازارهای مالی افزود: در سال آینده نیز، بر اساس تجربه سال‌های اخیر احتمالا روند صعودی ادامه می‌یابد و ممکن است ارقام جدید، جامعه را شگفت‌زده کند.

دلار نیمایی، تصویر واضح اقتصاد ایران است

برخی مقامات دولت‌ها گذشته اصلاح قیمت دلار حتی تا ۱۵ هزار تومان را (در صورت آزادی پول‌های بلوکه شده ایران) پیش‌بینی می‌کردند که در عمل محقق نشد. دلار تا چه حد می‌تواند اصلاح داشته باشد؟

میرزایی معتقد است گویندگان این ارقام، چندان به تحقق آنها باور نداشتند و چنین احتمالاتی را با هدف تاثیرگذاری بر بازار یا با دلایل سیاسی مطرح می‌کردند.

او میزان اصلاح دلار را تا محدوده ۲۳ یا ۲۴ هزار تومان دانست و افزود: رقم اصلاحی حول و حوش دلار نیمایی خواهد بود و ارقام پایین‌تر از آن، اگر هم اتفاق بیافتد موقتی است.

میرزایی تاکید کرد: دلار نیمایی، تصویر واضح اقتصاد کشور است هر چند در آن فضا نیز حدودی از سرکوب قیمتی وجود دارد اما اعداد نسبتا واقعی است.

او افزود: ممکن است در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات، موقتا کمی افزایش یابد ولی در کل روند قیمتی آن افزایشی است. کف قیمتی دلار در بازار آزاد، در صورت اصلاح ممکن است به همین اندازه ۲۳ هزار تومان برسد و دوباره صعودی می‌شود.

محبی: مشکل، کاهش قدرت پول ملی است

محبی، دیگر کارشناس بازارهای مالی در ادامه این لایو بیان کرد: قیمت دلار به عنوان کالا افزایش پیدا نکرده بلکه به عنوان شاخصی برای سنجش قدرت پول ملی ایران افزایشی بوده است. به این معنا که زمانی ایرانیان برای خرید یک دلار، باید ۱۵ هزار واحد از پولی ملی کشور خود را پرداخت می‌کردند اما اکنون باید حدود ۲۸ هزار از واحد آن را بپردازند. در واقع قدرت پول ملی کشور کاهش یافته است.

او افزود: این وضعیت، بیش از آنکه ناشی از مشکلات تحمیلی باشد، از چالش‌های ساختاری اقتصاد کشور نشات می‌گیرد. در واقع خروج آمریکا از برجام عامل کاهش قدرت پول ملی نیست و باید مشکل را در ساختارهای اقتصادی جستجو کرد.

به گفته محبی، دلار در فرودین حدودا بین ۲۲ تا ۲۳ هزار تومان بود. در این مدت، تورم نقطه به نقطه و تورم میانگین کشور روی کانال ۴۰ تا ۵۰ درصد بوده است. بنابران هر شش ماه نصف این تورم در کشور وجود داشته است.

سرکوب قیمتی، جهش را به دنبال دارد

او توضیح داد: در محاسبه نرخ واقعی ارز، میزان تورم داخلی و تورم کشور مقصد موثر هستند. در چنین شرایطی سرکوب قیمتی دلار و جلوگیری از رسیدن آن به قیمت واقعی، نمی‌تواند دائمی باشد. در سال‌های گذشته نیز این تجربه وجود داشته است که پس از سرکوب قیمتی، ناگهان جهش را شاهد بودیم. این مسیر دوباره تکرار می‌شود چرا که مشکلات اقتصاد ایرانی نه ناشی از تحمیل و تحریم که ساختاری است.

محبی افزود: حتی اگر هم اکنون، همه تحریم‌ها کاملا برطرف شود نیز نباید انتظار دلار ۲۰ هزار تومانی را داشت. حتی اگر به صورت موقت به چنین قیمتی برسد باز هم ارزش پول ملی کاهش می‌یابد چرا که چالش‌های ساختاری اقتصاد ایران ادامه دارد.

او کسری بودجه، رشد ناکافی تولید ناخالص داخلی، عدم سرمایه‌گذاری در بخش‌های مولد اقتصادی، توزیع نامناسب ثروت در بخش‌های مختلف جامعه وعدم استفاده از تکنولوژی برای افرایش بهره‌وری صنایع را از جمله این چالش‌های دانست که در نهایت خو را در قالب کاهش ارزش پول ملی نشان می‌دهد.

احتمال دلار ۳۰ هزار تومانی تا پایان سال

این کارشناس بازارهای مالی گفت: دلار ممکن است تا پایان سال به ۳۰ هزار تومان هم برسد که این رقم حتی خوش‌بینانه نیز محسوب می‌شود.

او افزود: در شرایط فعلی من حتی ارقام بالاتر را نیز پیش‌بینی می‌کنم. تنها در صورت سرکوب قیمتی ممکن است ارقام کاهش پیدا کرد اما در واقعیت، ارزش پول ملی کشور به روند کاهشی خود ادامه می‌دهد.

به گفته محبی، کاهش یا افزایش قدرت پول ملی در زندگی ما تاثیر مستقیم می‌گذارد و مردم آن را حس می‌کنند.

میرزایی: بازار طلا جای رشد زیادی ندارد

در ادامه کارشناسان به تحلیل آینده بازار طلا پرداختند.

میرزایی، کارشناس بازارهای مالی در این مورد گفت: طلا در سطح جهانی جای رشد چندانی ندارد؛ چرا که بازار کریپتو به رقیب جدی آن تبدیل شده است. بر این اساس بعید است قیمت اونس به ارقام ۲ هزار و بالاتر برسد.

وی افزود: قیمت طلا، در بازار داخلی تحت تاثیر قیمت ارز و البته هیجانات مردم قرار دارد. به این معنا میزان افزایش یا کاهش آن از بازار دلار بیشتر است. چرا که مردم، در مقایسه با دلار، علاقه و دسترسی بیشتری برای خرید طلا دارند.

به گفته او بر این اساس نرخ دلار در نهایت و در صورت به نتیجه نرسیدن برجام، حدود ۱۱ درصد و بازار طلا حداکثر ۱۵ درصد رشد را ممکن است تجربه کند.

محبی: احتمال ثبات اونس جهانی بشتر است

محبی، دیگر کارشناس بازارهای مالی بازار را تحت تاثیر اونس جهانی و قیمت دلار در داخل دانست و افزود: طلا علاوه بر اینکه کالایی سرمایه‌ای و نوعی شبهه پول است اما در واقع کالای ترس هم محسوب می‌شود. به این معنا که هر زمان عاملی نگران‌کننده‌ای در اقتصاد جهان وجود دارد، شاهد هجوم سرمایه‌گذاران بزرگ به بازار طلا هستیم.

وی افزود: اکنون سه عامل مهم می‌تواند روی قیمت طلا در سطح جهانی تاثیر بگذارد که شامل سیاست‌های اوراق قرضه آمریکا، کاهش اثرات همه‌گیری کرونا و بحران انرژی در دنیا، و در نتیجه وجود عامل ترس، می‌شود. با بررسی این عوامل، به اعتقاد من اونس جهانی، به صورت بالقوه ظرفیت رشد را دارد.

او ادامه داد: با وجود این، سیاست‌های آمریکا در زمینه اوراق قرضه احتمال بالفعل شدن این ظرفیت را کاهش داده است. در نتیجه رشد یا کاهش چندانی را نمی‌توان برای آن پیش‌بینی کرد و احتمال ثبات نسبی قیمت اونس بیشتر است.

احتمال رشد ۱۵ درصدی بازار داخلی

محبی گفت: من انتظار کاهش شدید در قیمت اونس را ندارم و بازه قیمتی آن را ۱۶۸۰ تا نهایتا ۱۸۰۰ دلار پیش‌بینی می‌کنم. در مقابل، بازار دلار در ایران را افزایشی می‌دانم. در نتیجه قیمت طلا هم صعودی خواهد بود.

او افزود: البته ممکن است در مقاطعی نیز قیمت طلا کاهشی شود چرا که اکنون در کف قیمتی طلا نیستیم و ممکن است از قیمت‌های کنونی کمتر شود اما در درازمدت و متناسب با قیمت تورم، روند طلا نیز افزایشی است.

به گفته محبی، می‌توان ۱۵ درصد رشد را برای این بازار تا پایان سال متصور بود؛ هر چند قیمت طلا وابستگی بسیار شدیدی به نرخ ارز دارد.

میرزایی: بزرگ‌ترین ریسک بورس، فروش اوراق دولتی است

در ادامه این لایو اینستاگرامی، کارشناسان حاضر به تحلیل آینده بازار سهام پرداختند.

میرزایی، کارشناس بازارهای مالی انتخاب مجید عشقی، رئیس سازمان بورس را سیگنال مثبتی برای فعالان بازار سرمایه دانست؛ مبنی بر اینکه در نهایت موضوع مدیریت سازمان تعیین تکلیف شد اما به اعتقاد او، در مورد تاثیر عملکرد او باید صبر کرد و دید.

وی افزود: دولت از نظر اجتماعی برای بورس اهمیت زیادی قائل است و به سیاست‌های حمایتی خود از بازار سرمایه ادامه می‌دهد اما بزرگ‌ترین ریسک این بازار، فروش اوراق دولتی است. باید دید دولت چقدر می‌خواهد کسری بودجه خود را از این طریق تامین کند؟

پیش‌بینی روند با ثبات رو به بالا برای بازار سرمایه

میرزایی روند بازار سرمایه را «با ثبات رو به بالا»، پیش‌بینی کرد و افزود: رشد شارپی یا روند نزولی شدید را برای این بازار متصور نیستم. برخی افراد، سناریوهای ریزشی عجیبی را مطرح می‌کنند اما در شرایط کنونی احتمال عملی شدن آنها ضعیف است؛ مگر اینکه دولت حجم بسیار زیادی از اوراق را عرضه کند. البته این اتفاق با توجه به رفتار دولت، بعید است.

او با اشاره به اینکه شاخص کل را نباید مبنای تحلیل بورس قرار داد، گفت: اما به هر حال با توجه به اهمیت آن، باید بگویم آینده شاخص کل به برجام و بازگشت پول‌های بلوکه شده بستگی دارد. اگر در پاییز توافقی حاصل شود و در نتیجه آن فروش نفت تا حدودی افزایش یابد و میزانی از پول‌های بلوکه شده بازگردد، احتمال دارد شاخص در کوتاه‌مدت ریزشی باشد ولی دوباره رشد می‌کند. احتمالا شاخص در سال جاری به بازه عددی یک میلیون و ۶۰۰ تا یک میلیون و ۸۰۰ واحد برسد.

به گفته او حصول توافق به معنای بهبود ناگهانی شرایط نیست چرا که بندهایی که آمریکا در سال‌های اخیر به اقتصاد کشور زده است، در کوتاه‌مدت برداشته نمی‌شود؛ با وجود این به نتیجه رسیدن مذاکرات در میان‌مدت و بلندمدت، به نفع شرکت‌ها و در نتیجه بازار سرمایه است.

محبی: به بازار سرمایه خوشبین نیستم

محبی، دیگر کارشناس بازارهای مالی بازار در ادامه گفت: بازارهای مالی را باید از نظر بازدهی، نقدشوندگی و مدت زمانی سوددهی بررسی کرد. با توجه به این شاخص‌ها، من چندان به بازار سرمایه خوشبین نیستم.

او افزود: با وجودی که آمارها، از بازدهی خوب بازار بورس در بازه‌های مختلف حکایت می‌کنند، اما شاخص کل، به صورت مهندسی‌شده افزایشی بوده است. در واقع، سهم‌های بزرگ بازار رشد می‌کنند و این روند افزایشی، در سبد پرتفوی افراد قابل مشاهده نیست.

به گفته محبی، تا پایان سال شرایط امیدوارکننده‌ای در مورد بازار سرمایه قابل پیش‌بینی نیست و بازدهی مناسب، در بازار سهام نیاز به بازه بلندمدت‌تری دارد.

او نیز تایید کرد که شاخص در سال جاری به عدد یک میلیون و ۶۰۰ واحد می‌رسد.

در ادامه میرزایی، دیگر کارشناس حاضر در لایو گفت: بازار سرمایه از نرخ ارز تاثیر زیادی می‌گیرد. این نشان می‌دهد که هنوز هم بورس مامن مناسبی برای سرمایه‌گذاری است. در کوتاه‌مدت هم اگر نزولی باشد، در درازمدت بازاری بهتر از بورس وجود ندارد.

بازار مسکن روند صعودی دارد

بازار بعدی که در این برنامه بررسی شد، مسکن بود.

محبی در این مورد گفت: قیمت مسکن از عوامل مختلفی تاثیر می‌گیرد که شامل ۶۰ درصد از قیمت‌های مصالح، ۳۰ درصد از زمین و ۱۰ درصد از سایر هزنیه‌ها مانند مجوزها می‌شود.

وی افزود: قیمت مصالح رو به افزایش است؛ چرا که قیمت آنها در سطح جهانی در حال افزایش و ارزش پول ملی ایران در حال کاهش است. در نتیجه من برای قیمت مسکن روند نزولی متصور نیستم.

بازار مسکن امن است

محبی با اشاره به وعده دولت مبنی بر ساخت یک میلیون مسکن در سال گفت: حتی اگر بازار مسکن به این وعده واکنش مثبت نشان دهد و شاهد کاهش قیمت باشیم، افراد می‌توانند این روند نزولی را از طریق اجاره دادن مسکن جبران کنند.

او بازار مسکن را امن توصیف کرد و افزود: این بازار بازدهی مناسبی دارد و دولت نمی‌تواند در آن مداخله چندانی داشته باشد و سرکوب قیمتی را انجام دهد.

به گفته محبی، بازار مسکن حتی در صورت تداوم رکود یا کاهش قیمت، همچنان می‌تواند جذاب باشد.

میرزایی: بازار مسکن جای رشد چندانی ندارد

میرزایی، دیگر کارشناس بازارهای مالی بازار اما گفت: برای بازار مسکن من رشدی بیشتر از تورم را تصور نمی‌کنم. برخی مسائل از جمله تصمیم به ساخت چهار میلیون مسکن، از نظر روانی بازار را کنترل می‌کند. احتمالا در میان‌مدت، رشد آن از تورم هم کمتر باشد.

او با اشاره به وجود حباب قیمتی در بازار مسکن، افزود: این بازار رقیب جدی پیدا کرده است که خرید ملک در ترکیه و قبرس است. اگر قیمت مسکن بیشتر رشد کند، سرمایه‌گذاری در کشورهای دیگر جذاب‌تر می‌شود. هر چند من به شخصه این کوچ را تایید نمی‌کنم اما به هر حال، با توجه به مزایایی چون شهروندی، بازار رقیب در حال رشد است.

میرزایی، گفت: با وجود این، بازارملک باثبات و برای بلندمدت مناسب است. به ویژه برای کسانی که برای مثال، به دنبال سپرده‌گذاری در بانک هستند، بازار خوبی است.

محبی: بازار ارزهای دیجتال ریسک دارد

در ادامه، کارشناسان به بررسی بازار ارزهای دیجتال پرداختند.

محبی، کارشناس بازارهای مالی بازار گفت: افرادی که می‌خواهند وارد این بازار شوند باید متوجه ریسک‌های آن باشند. بازار ارزهای دیجیتال، نوسانات زیادی دارد و البته در مقابل، سودهای قابل توجه هم می‌تواند داشته باشد.

وی افزود: اما کریپتوها هنوز به عنوان ابزار پرداخت در جهان جا نیافتاده‌اند و این موضوع، ریسک آنها را افزایش می‌دهد. اشخاص نباید بخش زیادی از پرتفو خود را به ارزهای دیجیتال اختصاص دهند. من، به شخصه ممکن است کمتر از ۱۰ درصد سبد خود را به آنها اختصاص دهم.

بیت‌کوین پتانسیل رشد را دارد اما …

به گفته محبی، بیت‌کوین، از نظر تکنیکال با مقاومت زیادی مواجه نیست، اما خبر هشدار دولت آمریکا به صرافی‌های آنلاین، در مورد همکاری با کشورهای تحریمی می‌تواند تاثیر منفی روی بازار آن بگذارد.

او گفت: بیت‌کوین پتانسیل رشد را دارد اما برخی اخبار نگران‌کننده از جمله همین مورد، می‌تواند باعث روند نزولی آن شود که می‌تواند فرصت خوبی برای خرید باشد.

به اعتقاد محبی، نبود قوانین شفاف در این حوزه باعث می‌شود که بازار رمزارزها چندان جذاب، نباشد؛ مگر اینکه افراد مازاد سرمایه خود را وارد این بازار کنند.

میرزایی: بازار ارزهای دیجیتال جذاب است

میرزایی، دیگر کارشناس بازارهای مالی نیز گفت: افراد در بازار ارزهای دیجیتال، برای خرید و فروش و ترید باید توانایی و دانش لازم را داشته باشند و خطاب من به آنها نیست. اما در مورد سرمایه‌گذاری و نگهداری، من طرفدار این بازار هستم و آینده خوبی را برای ارزهای دیجیتال تصور می‌کنم.

او افزود: این بازار، جای رشد خوبی در سال‌های آینده دارد، در نتیجه می‌تواند بخشی از پرتفو کسانی رو به خود اختصاص دهد که روحیه ریسک‌پذیری دارند؛ برای مثال حدود ۱۵ درصد.

میرزایی گفت: البته افراد باید ارزهای شناخته شده، مطمئن و قوی را انتخاب کنند و به سراغ رمزارزهای یک‌شبه نروند.

پیش‌بینی آینده بازار خودرو

بازار خودرو، آخرین حوزه‌ای بود که در لایو تجارت‌نیوز بررسی شد.

محبی، در مورد این بازار گفت: خودروهای خارجی ممکن است با ریسک همراه باشند، اما خودروهای داخلی می‌توانند افزایش را تجربه کنند؛ چرا که احتمال افزایش تولید خودروسازان داخلی کم است. بر همین اساس، با وحود ریسک کاهش‌های مقطعی، اما خودروهای داخلی می‌توانند بازار خوبی برای سرمایه‌گذاری باشند.

اما میرزایی در این مورد گفت: بازار خودرو، محل چندان خوبی برای سرمایه‌گذاری نیست و در نهایت با سقف تورم رشد می‌کند. به ویژه اگر عرضه خودرو در بورس اتفاق بیافتد، سرعت رشد قیمت خودرو کاهش می‌یابد بر همین بازار خودرو را اولویت اول سرمایه‌گذاری، نمی‌دانم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ایرانی

    هیچگونه انضباطی توی بورس ایران نیست چی میگن شده عین کاروانسراخداوکیلی این بازارجای سرمایه گذاری نیست نه کفش مشخص نه سقفش همش دستوری رانت بازیهای کثیف حقوقیهای دولتی عدم شفاف سازی فقط یه توصیه به سهامداران عزیزمیکنم با۲۰درصد سرمایه تواین بازارباشیددیدتون بلندمدت باشه

  • ناشناس

    در حال حاضر و با توجه به معلق ماندن نتیجه مذاکرات وین، بازار بورس به مانند جاده مه گرفته ای است که پیش بینی ها را تا آخر سال با اما و اگرها همراه کرده است ولی اگر نتیجه مذاکرات مشخص شود دو تاثیر بر روی رفتار سهام داران و بازار بورس دارد.
    اگر مذاکرات به نتیجه نرسد به دلیل بالا رفتن انتظارات تورمی بازار بورس هم به صورت مقطعی در کوتاه مدت رشد می کند.
    اگر مذاکرات به نتیجه برسد به دلیل تسهیل در مبادلات تجاری و مالی شرکت ها و کاهش هزینه های دلاری آنها در بلندمدت بازار سرمایه به سوددهی خوبی خواهد رسید.
    در حال حاضر هم خیلی از پول ها در خارج از بورس پارک شده اند و منتظر نتیجه مذاکرات هستند تا با مشخص شدن نتیجه مذاکرات تصمیم بگیرند که با دید کوتاه مدت وارد بازار شوند یا با دید بلندمدت (دید سهام داری).
    البته به نظر می رسد که اگر مذاکرات به نتیجه برسد برای آینده بورس بهتر باشد.
    در حال حاضر تمام کشورهای مذاکره کننده موافق به نتیجه رسیدن مذاکرات هستند ولی متاسفانه آمریکایی ها اگرچه به ظاهر نشان می دهند که موافق به نتیجه رسیدن مذاکرات هستند ولی در باطن با دیپلماسی هوشمندانه همان فشار حداکثری ترامپ را دنبال می کنند و مذاکرات را فرسایشی کرده اند.
    یک سوال، اگر آمریکا پایبند به مذاکرات بود پس چرا برجام را پاره کرد؟

  • ناشناس

    اون کارشناسی که میگه شاخص مهندسی شده بالا رفته یعنی هیچ سهمی بالا نرفته؟ والا سهام شاخص ساز پایین اومده هم داریم. فکر کنم ایشون دچار تیوری توهم هستن

  • ناشناس

    لطف کنید منتشرکنید
    بی اعتمادی زیادی به بازار سرمایه رخنه کرده و سرمایه های ملت خیلی کاهش پیداکرده و بجای تشویق ملت به بازار سرمایه و سرمایه های خرد و کلان به چرخه تولید کشور و بیشتر کارشناسان تحلیلهای نادرستی انجام می‌دهند و گروه خاصی و یا سهامهای دولتی رشد می‌کند اگر دولت با این همه خانه های خالی اعم از مردم عادی که چندین ملک خالی و اجاره ای دارند و بانک‌ها وشهرداریها و موسسات که در سطح کلان رو ملک سرمایه گذاری کرده اند مالیات کلانی دریافت می‌کرد و مسکن راکد می ماند نقدینگی با استراتژی بلند مدت به بازار سرمایه هدایت و چرخه تولید به حرکت در می آمدو ایجاد شغل هم در کنارش به ارمغان می آمد و جوانان بیکار تحصیل کرده آلاف نداشتیم و خیلی گزینه های دیگر

  • ناشناس

    این عمو عشقی بزرگوار برای اولین بار تئوری اکوسیستم بورس را مطرح کرده البته قبلا این کلمه را بصورت اکوسیستم جنگل و اینها شنیده بودیم ولی شاید هم با بورس بی ربط نباشه
    لااقل دهنویی حرف از قوانین دامنه نوسان و بازارگردانی و معاملات الگوریتمی میزد گاهی هم استاد سلمونی میشد روی سر بورسی ها کارهایی میکرد مثلا دامنه نوسان را بجای برداشتن یا بازتر کردن کمتر میکرد که بدتر شد
    این جدیده که بجای دهنویی اومده در مورد بورس تا حالاش تنها صحبتهای نامفهوم و کلی کرده هنوز برنامه موثری مطرح نکرده

  • ناشناس

    ضمن احترام به نظر کارشناسان محترم ، باید شرایط خاص کشور را هم در نظر گرفت . به خاطر ضربه ای که دولت قبلی به اعتماد مردم وارد کرد و در صورتی که این کار دوباره و با روش های جدید تکرار نشه ، بورس سال ها طول میکشه تا به خود بیاد . شما نحوه برخورد شرکت داروسازی مرک و شرکت خودروسازی تویوتا را با مشتریان خود مطالعه کنید تا ببینید اعتماد سازی یکی از مهم ترین فاکتورهای بازار میتونه باشه . این که یه روز دست تو جیب مردم بکنی و بعد پوزخند بزنی ، یه سود آنی بهت میده ولی مدت ها عواقب و ضررهاشو باید تحمل کنی .

  • ناشناس

    آقایون سهام دار با نفروختن سهام استراتژی نوسانگیرها و حقوقی ها رو بهم بزنید با فروختن سهام به اونا سود میرسونید.

    • ناشناس

      با خریدن سهام غیربنیادی هم همینطور

  • ناشناس

    کاهش ارزش پول ملی با این دلال بازی ها بیشتر میشود.دولت دیر بجمبه فروپاشی اقتصادی خیلی زودتر از سه سال دیگه اتفاق میوفته.راحت داریم میشیم ونزوئلا .باید کالاهایی مثل مسکن و خودرو از سرمایه ای به مصرفی تبدیل بشن تا بشه نفس کشید

  • ناشناس

    هر دو کارشناس در هر زمینه دقیقا نظرات عکس داشتند که بامزه بود?

  • محمدرضا شیرجزی

    سلام . چقدر غلط املایی دارید شما تو این نوشتارتون.
    اونجا که گفتیداگر (مذاکرات) به نتیجه نرسد، می تواند تا سقف کانال 20 هزارتومانی برسد. منظورتون 30 هزارتومانی بوده.
    اونجا که گفتید ممکن است در صورت به نتیجه رسیدن مذاکرات ، موقتا کمی افزایش یابد که باید گفته میشد کمی کاهش یابد.