کد مطلب: ۵۶۵۶۴۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

روبرویی سیگنال‌های منفی و مثبت / تکلیف دلار در روزهای پایانی دولت چیست؟

روبرویی سیگنال‌های منفی و مثبت / تکلیف دلار در روزهای پایانی دولت چیست؟

با وجود شش روز تعطیلی پایتخت و استان البرز در کنار تعطیلی بازار سلیمانیه به علت عید قربان، پیش‌بینی کارشناسان از هفته پیش روی بازار ارز افزایشی است. گرچه روبرویی سیگنال‌های مثبت و منفی درروزهای پایانی دولت ادامه دارد اما به نظر می‌رسد سیگنال‌های منفی پرقدرت‌تر ارزیابی می‌شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چند روز پیش قیمت دلار در سلیمانیه از قیمت دلار در بازار ارز تهران کمتر شد. این از آن اتفاقات نادر بود که سیگنالی کاهشی به بازار می‌داد.

فعالان علت این کاهش قیمت را تعطیلی بازار سلیمانیه و ترکیه به مناسبت عید قربان عنوان می‌کردند. به هر حال از آنجا که این اتفاق می‌توانست شکاف قیمتی در بازار ارز مجاور را به حداقل برساند، معامله‌گران آن را سیگنالی کاهشی برای بازار تلقی کردند. البته فقط برای کوتاه‌مدت!

ظاهرا انتشار آمارهای پولی بانک‌مرکزی در همان زمان ورق را در بازار ارز برگرداند. آمار ۵۰۰ هزار میلیارد تومانی پایه پولی به عنوان متغیری تورم‌ساز و البته رکورد سه هزار و ۷۰۰ هزار میلیاردی نقدینگی موجب شد بلافاصله خوشبینی‌ها از بازار رخت ببندد.

اینگونه بود که درحالی که انتظار می‌رفت شش روز تعطیلی تهران و البرز بتواند مثل همیشه در بازار مسیری کاهشی برای ارز کلید بزند، دلار روندی رو به رشد پیش گرفت.

شروع صعودی بازار پس از تعطیلات

البته کامبیز افسری، کارشناس و فعالان بازار ارز، معتقد است در افزایش نرخ دلار آن هم در روزهای تعطیلی معاملات رسمی، علاوه بر شاخص‌های پولی ناآرامی‌های خوزستان هم نقش داشته است.

آنطور که افسری می‌گوید معامله‌گران خوزستان را به علت تمرکز منابع نفنی در آن، قلب اقتصادی ایران می‌دانند پس هر نوع ناآرامی سیاسی یا اجتماعی در آن بی‌شک می‌تواند به بازار سیگنال منفی منتقل کند.

از همین رو او پیش‌بینی می‌کند بازار ارز در روز دوشنبه افزایشی آغاز شود و توضیح می‌دهد: «من حتی احتمال رشد شارپی نرخ را هم می‌دهم اما باز هم بستگی دارد به اتفاقات چند روز پیش‌رو. اگر مسئولان بتوانند سریعتر مشکل مردم خوزستان را با آرامش و درایت حل کنند احتمالا دلار با شیب کمی افزایشی می‌شود اما اگر اتفاقات بدی رخ دهد و برخی کشورهای اطراف هم از شرایط سواستفاده کنند، احتمال رشد شارپی قوی می‌شود».

سیگنال منفی از سمت وین

علاوه بر این وضعیت حالا وال استریت هم گزارش داده‌ که آمریکا در حال بررسی تحریم‌های جدیدی است که در صورت به نتیجه نرسیدن مذاکرات احیای برجام آن‌ها را عملی کند. ظاهرا این تحریم‌ها به طور عمده فروش نفت ایران به چین را هدف قرار داده است.

این خبر به محض مخابره شدنش دلار را نزدیک به ۴۰۰ تومان رو به بالا تکان داد. بنابراین این احتمال وجود دارد که بازار آزاد در هفته آتی تاثیر این خبر را بیشتر منعکس کند و سایر اخبار برجامی را هم با دقت بیشتری ارزیابی کند.

باید دید اخبار برجامی انتظارات بازار را به کدام سمت هدایت می‌کند؟ به خصوص با نظر به گفته یکی دیگر از کارشناسان که به تجارت‌نیوز گفته بود: تعیین‌کننده‌ترین عامل در هفته‌های برزخی بازار ارز، هفته‌های پایانی دولت روحانی، پالس‌های مذاکرات وین است.

سهراب اشرفی چند روز پیش دو عامل مذاکرات وین و معرفی تیم اقتصادی دولت سیزدهم را در نرخ ارز هفته‌های پایانی این دولت موثر ارزیابی کرده بود.

او توضیح داده بود: «در حال حاضر به علت کرونا رسما بازار نیمه تعطیل است و همه چشم به مذاکرات وین دوخته‌اند. بنابراین این که از اینجا به بعد چه اتفاقی رخ دهد فقط ناشی از مسیر مذاکرات وین است».

چشم‌انداز دلار در دولت سیزدهم

از طرف دیگر نیز نفت برنت پس از آنکه اوپک و متحدانش به توافقی برای افزایش تولید تا پایان سال و همچنین سال بعد رسیدند، به پایین‌ترین سطح پنج هفته اخیر تنزل کرد. به نظر می‌رسد با کاهش قیمت نفت نمی‌توان انتظار افزایش قابل توجه درآمدهای نفتی ایران و ارزانی دلار در بلند مدت را هم داشت. به ویژه با این که شاخص‌های پولی هم حمایت از آینده‌ای تلخ برای بازار ارز دارند.

علی‌اصغر سمیعی، رئیس سابق کانون صرافان، درباره چشم‌انداز طولانی مدت دلار در دولت سیزدهم به اقتصاد نیوز گفته است: اگر بنا باشد مسئول بعدی هم روش فعلی را ادامه دهد، معجزه اتفاق نمی‌افتد، بنابراین نتیجه هم همین خواهد بود که مشاهده می‌شود.

او ادامه داده است: چشم انداز پیش رو را دو گونه می‌شود دید. یا با واقعی و واحد شدن قیمت‌ها و کنترل شدید تورم و کاهش حجم نقدینگی و اصلاحات اقتصادی، شیب افزایش نرخ ارز را کم می‌کنیم و با تحکیم اقتصاد آرام آرام ثبات را به بازار هدیه می کنیم، یا با ادامه تلاطم‌های مخرب، گاهی با سرکوب نرخ‌ها به ضرب تزریق بیش از تقاضا ، فنر قیمت جمع می‌شود و گاهی هم با فرار فنر، قیمت به شدت افزایش می‌یابد و با هر تلاطمی ضربه‌ای بر پیکر نحیف به اقتصاد کشور وارد می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    احتمالا دلار تا هفته دوم مرداد افزایشی باشد و با شروع دولت جدید با هر ترفندی قیمت دلار را ثابت یا حتی کاهشی خواهند کرد ولی اگر مذاکرات نتیجه ندهد فنر در خواهد رفت و قیمت لجام گسیخته افزایش خواهد یافت