کد مطلب: ۵۶۹۲۹۷

پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۱۵ مرداد + آخرین قیمت دلار

پیش‌بینی قیمت دلار امروز ۱۵ مرداد + آخرین قیمت دلار

قیمت دلار در بازار پنجشنبه آخرین روز معاملاتی هفته بدون هیچ تغییری، ۲۵,۶۱۹ تومان اعلام شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، کمیجانی، رئیس‌کل بانک‌مرکزی نسبت به آینده تورم در کشور اظهار نگرانی کرده و تنها راه کنترل پایه پولی و نقدینگی را رعایت جدی انضباط مالی دانسته است. همتی، رئیس پیشین بانک مرکزی نیز هفته گذشته، نسبت به تامین پولی کسری بودجه و اثرات تورمی ناشی از آن هشدار داده بود. گزارش‌های رسمی نشان می‏دهد دولت از گزینه تنخواه‌گردان برای پوشش کسری بودجه استفاده کرده و همین امر دلیل اصلی افزایش پایه پولی در سال‌جاری بوده است. براساس آمارهای رسمی، در فصل اول سال، ۵/ ۵۵ هزار میلیارد تومان از هزینه‌های دولت از طریق تنخواه تامین مالی شده و دولت از حداکثر ظرفیت قانونی خود برای استفاده از تنخواه بهره برده است. با این حال به باور کارشناسان تنها گزینه غیرتورمیِ پوشش کسری بودجه، همچنان فروش اوراق بوده اما این مهم نیز به صورت جدی در دستور کار قرار نگرفته است. بنابر آمارهای رسمی در هفته جاری صرفا به میزان ۲۳۸ میلیارد تومان اوراق فروخته شده و مجموع اوراق فروخته شده از ابتدای سال تاکنون حدود ۷ هزار میلیارد تومان بوده است.

هشدار سکاندار پولی

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی دکتر کمیجانی عصر سه‌شنبه در نشست دوره‌ای با مدیران ارشد شبکه بانکی گفت: «با توجه به شرایط خاص اقتصادی کشور از سال ۹۷، رشد نقدینگی، افزایش تورم و رشد نرخ ارز را در پی دارد که بر تصمیمات عمده میان‌مدت و بلندمدت اقتصادی در کشور تاثیر می‌گذارد. حجم کسری بودجه دولت و پرداخت حدود ۵۶ هزار میلیارد تومان در قالب تنخواه ‌گردان به دولت، علت اصلی رشد پایه پولی در سه ماهه اول سال جاری بوده است و بدون رعایت جدی انضباط مالی در شرایط کنونی، کنترل رشد پایه پولی و نقدینگی امکان پذیر نیست. » پایه پولی در سه ماه نخست سال جاری ۲/ ۹ درصد رشد داشته و همین امر دلیل اصلی افزایش نقدینگی در اقتصاد بوده است.

حال سخنان صریح رئیس کل بانک مرکزی نشان می‌دهد، این افزایش نقدینگی می‌تواند اقتصاد را دچار التهاب کند. کمیجانی در ادامه با بیان اینکه بانک مرکزی تمام توان خود را برای کنترل رشد نقدینگی در کشور به کار گرفته است، افزود: «رشد نقدینگی در دوازده ماهه منتهی به پایان خرداد ماه سال جاری ۴/ ۳۹ درصد بوده است که نسبت به رشد دوره مشابه سال قبل۵/ ۲واحد درصد افزایش نشان می‌دهد. همچنین نقدینگی در پایان خرداد ماه ۱۴۰۰ نسبت به پایان سال گذشته ۶/ ۶ درصد افزایش یافته است که دلیل عمده این امر استفاده دولت از منابع بانک مرکزی در چارچوب مصوبات قانونی و در قالب تنخواه گردان عمومی به میزان ۵۶ هزار میلیارد تومان است. افزایش خالص دارایی‌های خارجی بانک مرکزی (عمدتا ناشی از آثار پولی خالص تفاوت نرخ خرید و فروش ارز غیر نرخ نامه ای) نیز ۹/ ۱ واحد درصد در رشد پایه پولی نقش داشته‌ است. »

به گفته فعالان، یکی از دلایل نزول قیمت دلار، سودگیری معامله‌گران از خریدهای پیشین بود. در کنار این، خط حمایتی حواله درهم دیروز از دست رفت و تحت تاثیر این متغیر انتظاری، فروش‌ها در بازار ارز داخلی بیشتر شد. عده‌ای نیز اعتقاد داشتند، معامله‌گران به واسطه هراس از عرضه زیاد بازارساز در آغاز دولت سیزدهم وارد موقعیت فروش شدند. این عوامل کاهشی دست به دست هم دادند تا دلار نه تنها نتواند به بالای محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان برود که به سوی سطح ۲۵ هزار و ۵۰۰ تومانی عقب‌نشینی کند.عقبگرد قیمت دلار بسیار مورد توجه سکه‌بازان قرار گرفت. در واقع با وجود اینکه اونس طلا در بازارهای جهانی تا ساعت ۴ بعدازظهر رفتار افزایشی داشت، سکه به واسطه افت اسکناس آمریکایی، یک درصد از ارزش خود را از دست داد.

دنیای اقتصاد نوشت:

سودگیری معامله گران دلار

روز سه‌شنبه، اسکناس آمریکایی تا نزدیکی محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومان بالا رفت. با این حال، روز چهارشنبه این ارز توان افزایشی خاصی را از خود نشان نداد و عدم توان شکست محدوده ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی موجب شد برخی از معامله‌گران رو به سودگیری بیاورند. در واقع کسانی که در کانال ۲۴ هزار تومان یا ابتدای کانال ۲۵ هزار تومانی اقدام به خرید کرده بودند، روز چهارشنبه وارد فاز فروش شدند و این موضوع موجب شد اسکناس آمریکایی در مسیر کاهشی قرار بگیرد.

افت درهم، زمینه‌ساز کاهش دلار

روز چهارشنبه، نرخ حواله درهم به زیر خط حمایتی ۷ هزار تومانی رفت. این خط برای معامله‌گران دلار بسیار اهمیت داشت و افت آن موجب شد که فروش‌ها در بازار ارز داخلی بیشتر شود. به باور فعالان، در صورتی که درهم به بالای مرز ۷ هزار تومانی برگردد، خریدها زیاد خواهد شد. گفته می‌شود در صورتی که درهم به بالای محدوده ۷ هزار و ۳۰۰ تومانی برود، شانس افزایش قیمت اسکناس آمریکایی تا بالای محدوده ۲۶ هزار و ۳۰۰ تومان وجود خواهد داشت. البته برای ورود به کانال ۲۶ هزار تومانی در ابتدا باید از مقاومت ۲۵ هزار و ۸۰۰ تومانی عبور کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    الفاتحه، به زودی سود گیری تموم میشه و اگر از برجام خارج شوند بیشتر فاتحهشون رو دلالان باید بخوانند چون با مالیات بر دلار و سکه و مسکن و خودرو پوستشون کنده میشه هر چند دلالان اصلی دولت پیشین بودند و ارگانها و بانکها نه مردم.امیدواریم دیگه رییسی از افراد احاکار کننده قبلی در کابینه اش استفاده نکند و گرنه وضع کشور با دلالی و احتکار و اختلاس بدتر میشود

  • ناشناس

    این کجاش پیش بینی بود

  • ناشناس

    این پیشبینی بود؟
    همه میدونن دلار بعد از تعیین مواضع ضد خاجیه رییسی به ۳۰هزارتومن میرسه