کد مطلب: ۴۸۳۳۷۸

افزایش ۴ درصدی قیمت دلار در یک روز / دلار تا کجا پیشروی می‌کند؟

افزایش 4 درصدی قیمت دلار در یک روز / دلار تا کجا پیشروی می‌کند؟

دلار تا نیمه امروز هزار و 200 تومان افزایش را نسبت به روز گذشته تجربه کرده است. به اعتقاد کامران ندری اخبار تحریم‌های جدید بانکی در کنار افزایش نرخ درهم موجب ایجاد روند افزایشی در بازار ارز شده و احتمالا این روند موقت باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به دنبال اعلام خبر تحریم 18 بانک ایرانی، جو هیجانی بر بازار ارز غالب شده است. یکی از نشانه‌های جو هیجانی ناشی از اخبار منفی در بازار ارز ورود افراد جدید به معاملات بود که عمدتا در موقعیت خرید قرار داشتند.

در واقع بر اساس صحبت‌های فعالان، دیروز برخی افراد به واسطه نگرانی نسبت به اتفاقات آینده، به صرافی‌ها مراجعه کردند و درخواست خرید دلار داشتند. حتی برخی صرافی‌ها با صف خرید مواجه شدند، هرچند که این صف‌ها نسبت به گذشته کوتاه‌تر بودند. در مقابل کمتر کسی در روز ابتدایی هفته تمایل به فروش ارز داشت.

این بار برخلاف ماه گذشته بازارساز هم به جای مقاومت، نرخ فروش دلار را در صرافی‌های بانکی بالا برد تا مثل دفعه گذشته تقاضای آربیتراژی به بازار وارد نشود.

حالا روز یکشنبه روز گذر از مرز روانی 30 هزار تومانی و حتی ورود به کانال 31 هزار تومان در بازار آزاد است. تا نیمه دومین روز هفته دلار با افزایش حدود 4 درصدی نسبت به روز گذشته به قیمت 31 هزار و 150 تومان رسیده است.

اگرچه تصور می‌شد به دلیل آثار تحریم‌های قبلی بانکی و نفتی ایران و فشار حداکثری، دیگر امکانی برای فشارهای جدید باقی نمانده و امریکا هر کاری که می‌توانست انجام داده اما تحریم‌های جدید دست کم از جنبه روانی موج جدیدی در بازار ایجاد کرده است و ظاهرا انتشار آمار بهبود اوضاع تجاری ایران به همراه اعلام آتش‌بس در قره‌باغ که سیگنال‌های مثبتی در بازار ارز بودند به دست اخبار مربوط به تحریم خنثی شده‌اند.

کامران ندری، کارشناس امور بانکی، نیز در گفتگو با تجارت‌نیوز علت افزایش قیمت ارز را به تحریم بانک‌ها و موسسات ایرانی مرتبط می‌داند. به باور او خبر این موضوع آثار روانی خود را به سرعت گذاشته است اما این که در عمل چه اندازه برای بازار ارز مشکل‌ساز خواهد بود هنوز مشخص نیست.

تاثیر درهم امارات

همچنین قیمت درهم امارات نیز این روزها رکوردهای تازه‌ای از خود بر جای می‌گذارد. نوسانات نرخ حواله درهم همواره نقش مهمی در بالا رفتن تغییرات نرخ ارز داشته است.

ندری در این باره می‌گوید: نرخ درهم اثرگذار است چرا که امارات نقش بسیار مهمی در جابجایی و نقل و انتقالات ما دارد. روزنه ارتباط ما با دنیا همین امارات است بنابراین طبیعتا خدشه‌دار شدن ارتباط ما می‌تواند روی قیمت درهم اثر بگذارد، درهم هم روی دلار اثر دارد.

این کارشناس در پاسخ به این سوال که آیا می‌توان به کاهش قیمت دلار امیدوار بود؟ می‌گوید: بستگی دارد که تحریم‌ها در عمل چقدر موثر باشد. اما اثر روانی آن فعلا چند روزی با قدرت در بازار ماندگار است.

آخرین اخبار درباره بازار ارز را در صفحه ارز و طلا دنبال کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • بیچاره

    خوشبحالت تکه سنگ که نداری دل تنگ

  • شهروند

    اینا میگن تا انتخابات امریکا همه چی میره بالا به امید اینکه ترامپ رای نیاره .حالا اگه رای آورد که صدرصد میاره یعنی دلار از ۳۲باید بشه ۷۰!!!!!!!!!دیگه .

  • مردم

    واقعیت این است که در چنین فشارهای حداکثری از یک سو و عدم بازنگری در سیاست خارجی خودمون، نباید توقع به بهبود داشت. بطور کل هدف آمریکا اینه که اوضاع روزبروز بدتر بشه و هرگونه روزنه ی جدیدی هم که ایجاد بشه، اون با رصد کامل اون هم مسدود میکنه. من باور دارم که جنگ اقتصادی است. البته خودمون هم خیلی اشتباه داریم چون تعداد کشورهایی که به چنین مشکلات بزرگی مواجه هستند محدود و خاص هستند. پس در این دنیای نابرابر هم میشه خوب زندگی کرد اگر بلد باشیم.

  • محمد

    من ک ماهی یک ملیون ۵۰۰حقوقم هست بخداتوخریدی گونی برنج موندم بخدااشکم دراومده میخوام خودمابکشم بااین فشارسخت زندگی

    • ناشناس

      برو اونور راحت شو چرا خودتو بکشی

  • ناشناس

    چیزی برای گفتن نمیمونه?

  • ناشناس

    کلا هر چیزی روی افزایش قیمت ارز تاثیر میذاره، دیدین؟ برعکس بورس

  • Rbm

    فعلا صرافی ها دارن دلارا مفت خریدن میفروشن.کم کم .کم کم زیر ۲۰ هزار تومان و کم کم ،کم کم زیر ۱۰ هزار تومان
    فرصت فروش

  • ناشناس

    تجارت نیوز! چه میکنی با خودت! خبر ماه قبل را به جای امروز جا زدی!دلار تازه رسیده به 24 تومن! متن بالای 30 تومن رو چاپ کردی!

  • سالار

    چرا پست زبر خاکی رو میزاری رو؟

  • ناشناس

    این خبر ۲۰ مهر که