کد مطلب: ۴۷۸۱۱۱

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سیاست‌های بازارساز از نگاه مردم / پیش‌بینی‌ها از آینده بازار ارز چیست؟

سیاست‌های بازارساز از نگاه مردم / پیش‌بینی‌ها از آینده بازار ارز چیست؟

این هفته را شاید بتوان یکی از مهم‌ترین هفته‌های سال جاری برای بازار ارز خواند. هفته‌ای که با وجود ورود بازار ساز، با تصمیمات ضد ونقیض و لحظه‌ای او نه تنها موفقیتی حاصل نشد، بلکه رشدی 17 درصدی برای ارز در یک هفته و رکورد تاریخی 27 هزار تومانی برای صرافی ملی ثبت شد. اما نگاه مردم به این سیاست‌ها و آینده بازار ارز چیست؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، این هفته دلار با 17 درصد رشد یک بار دیگر صدرنشین جدول بازدهی بازارها شد. این هفته را شاید بتوان یکی از مهم‌ترین هفته‌های سال جاری برای بازار ارز خواند. هفته‌ای که در یک روز آن سه تصمیم مهم از سوی سیاستگذار برای بازار ارز گرفته شد و در روز دیگر نرخ صرافی ملی با چهار بار افزایش در عرض چند ساعت برای اولین بار در بازار رسمی به 27 هزار تومان رسید.

در یکی دیگر از روزهای همین هفته نیز نرخ اسکناس صرافی ملی برای 24 ساعت و البته برای نخستین بار حذف شد و نرخ ارز بازار متشکل ارزی جای آن را گرفت. جالب‌تر زمانی بود که نرخ ارز صرافی ملی و بازار متشکل یک دفعه با سه هزار تومان افزایش یافت و سبب شد قیمت ارز از بازار آزاد هم پیشی بگیرد.

این هفته سهمیه 2200 دلاری هر کارت ملی که به تازگی حذف شده بود، بار دیگر به بازار بازگشت و سقف سامانه نیما برداشته شد. فاصله نرخ بازاررسمی و غیررسمی حذف و معکوس شد و بانک مرکزی تلاش خود را کرد تا با استفاده از روش حراج هلندی تا جایی که می‌تواند بازار را کنترل کند.

تجارت‌نیوز در این هفته گزارش‌های متعددی از وضعیت بازار، تصمیمات سیاستگذار و نظرات کارشناسان ارائه داد. مخاطبان نیز واکنش‌های بسیار و البته متفاوتی به وضعیت بازار داشتند و تحلیل‌های گوناگونی از تاثیر تلاش این روزهای بازارساز روی نرخ دلار ارائه دادند که در ادامه تعدادی از آنان را خواهید خواند:

مشکل یکی بود، الان دو تا شد

« مدت‌هاست که دلار مثل ماشینی که ترمز بریده و در سراشیبی است، عمل می‌کند و سرعتش را نمی‌شود کنترل کرد، از طرفی بانک مرکزی و نهادهای مسئول فقط می‌توانند با ترمز دستی و دنده دادن باعث شوند که با سرعت ۲۰۰ تا به ته دره نرویم و با سرعت ۱۰۰ ته دره بریم.»

« دیگه کار از حراج هلندی و دانمارکی گذشته! بنده خداها اگر چاره داشتن همین الان با قیمت ۵۰ تومن حراج می‌کردن ولی خب از نگاه این مردم خسته حیا می‌کنند و سعی می‌کنند کم کم حراجش کنند! علی برکت الله»

« تنها راه برای حل مشکل دلار و اطمینان به بازار، تنش زدایی خارجی هست تا مردم و سرمایه داران نگران وضع اینده نباشن، هجومشون به طلا و دلار ادامه داره. خیلی‌ها هم تو بورس میرن تا پولشون رو زیاد کنن و با پولشون دلار بخرن. یعنی رشد بورس هم باعث رشد دلار میشه»

« چوب دو سر طلا شده است . اگر قیمت ارز بالا نرود بورس ریزش می‌کند. مشکل یکی بود الان دوتا شده است. به مشکی می‌ماند که از دو طرف سوراخ دارد از هرطرف که می بندند از طرف دیگر سر ریز می‌شود. مسؤولان محترم اقتصادی خسته نباشند . با همین فرمان پیش بروند نیازی به تهدید دشمن نداریم»

« درسال ۹۷ این اتفاق درمهرماه افتاد اگر دولت فعلا کاری نکرده برای کاهش دلار گذاشته یک مناسبت پیداکند. بهترین مناسبت ۳۰ شهریورکه مکانیزم ماشه فعال میشه من یقین دارم دولت سناریوی مهر۹۷ را در۳۰ یا ۳۱ شهریوربا یکی دو روز عقب و یا زودتر انجام میده. چون سود خودش رابرده و بی اثرکردن مکانیزم ماشه سورپرایزی هم برای ملت هست. دوسه روز دیگر دلار ریزش خوبی میکنه»

« قطعا برداشتن سقف سامانه نیما یک اتفاق مبارک است. من صادرکننده فردا صدها میلیون دلار میدم به نیما. اما امیدوارم این پول صرف واردات لاکچری نشه بلکه پمپاژ بشه به بازار تا ارز بیاد پایین و مردم نفسی تازه کنند. واقعا چرا باید به واردکننده نور چشمی باج بدهیم؟!!»

« با این حجم نقدینگی انتظار کاهش دلار رو نداشته باشید واین ترفند های بانک مرکزی هم اثر کوتاه مدت داره و دوباره دلار اوج می‌گیره»

نگاه‌ مضطرب مردم به تابلوی صرافی‌ها

اما چشم‌انداز مردم نسبت به آینده دلار در شرایط فعلی چیست؟ در ادامه نظرات تعدادی از مخاطبان در این باره آمده است:

« آخه دلار برای چی باید بیاد پایین ؟! مملکتی که درآمدش از دلاره و به این حد از تحریم‌ها رسیده که نمی‌تونه نفتش رو مثل بقیه کشورها بفروشه از کجا میخواد دلار بیاره و مخارجش مملکت رو تامین کنه؟!»

« قیمت دلار به زیر بیست تومان می‌رسه وحباب ارز می‌ترکه. بانک مرکزی درچند روز اینده ارز سنگینى به بازار تزریق می‌کند»

« به قول اقتصاد دانان محترم وقتی نرخ بهره واقعی در اقتصادی منفی است با کمک کسری بوجه دولت و ریال پاشی برای کنترل شاخص بورس سبب وضعت فعلی و اینده وخیم اقتصادی و ارزی می‌شود»

« دلار نیست. چه طوری کاهشی شه وقتی نیست؟ مثل ریال نیست که بشه چاپ کنه بانک مرکزی»

«از این کاهش قیمت‌ها خیلی قرار بود بشه ولی برعکس چند برابر شد»

«عمرا کاهش پیدا نمی کنه …زمانی که صرافی ملی دلارو به قیمت ۲۶هزارتومان با کارت ملی میده مطمئن باشید که قیمت دلار به قیمت‌های بالاتر خواهد رسید …دوباره همون صف‌های طولانی تشکیل خواهد شد….همون اش و همون کاسه»

«کاهش شدید دلار …. چیزی که همه ما ایرانی‌ها آرزو داریم اما بیشتر شبیه یک رویاست…»

« قطعا دلار بالا می‌رود چه بخواهیم چه نخواهیم. مگر اینکه کمتر پول چاپ کنند یا توسط بورس پول‌ها رو پودرکنند یا تحریم برداشته شود راه دیگری نیست»

« تا انتخابات امریکا هیچ چیز نمی‌تونه جلوی رشد دلار رو بگیرد»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    آماده برای کاهش شدید دلار و سکته کردن دلال های استانبول

  • ابراهیم

    دوستان فقط خدا میدونه،اینجا ایرانه،معلوم نیست،خدا اخروعاقبت مون بااین جماعت که روراس کارن بخیر کنه،انشالله.