کد مطلب: ۵۵۸۲۵۱

افزایش کشتار دام‌های مولد و آبستن با وجود ممنوعیت

افزایش کشتار دام‌های مولد و آبستن با وجود ممنوعیت

رئیس سازمان دامپزشکی کشور با ارسال نامه‌ای خطاب به مدیران کل دامپزشکی استان‌های کشور، کشتار دام‌های مولد و آبستن را ممنوع اعلام کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به دنبال مباحث مطرح شده مبنی بر کشتار گسترده دام‌های مولد و آبستن به دلیل شرایط دشوار تولید، علی صفر ماکنعلی، رئیس سازمان دامپزشکی کشور در نامه‌ای خطاب به مدیران کل ادارات دامپزشکی استان‌ها تاکید کرد: کشتار دام‌های مولد اعم از گاو، گاومیش، گوسفند و بز آبستن همچنان ممنوع است.

وی از مدیران کل دامپزشکی استان‌ها خواست ترتیبی اتخاذ کنند تا دستورالعمل ممنوعیت کشتار دام‌های مولد آبستن در کشتارگاه‌های دام کشور به صورت تشدیدی اجرا شود.

گفتنی است؛ طی ماه‌های اخیر، فعالان صنعت دامپروری کشور از کشتار دام‌های مولد و آبستن به شدت اظهار نگرانی و اعلام کرده بودند این رویه ذخایر ژنتیکی کشور در حوزه دام را از بین می‌برد و در آینده‌ای نه چندان دور با کمبود دام و گوشت و شیر مواجه خواهیم شد که بحران بسیار بزرگی است.

کمبود نهاده‌های دامی، افزایش قیمت علوفه، خشکسالی و مشکلات ایجاد شده برای دامداران در تأمین علوفه از مراتع و عدم حمایت دولت از جمله دلایل این امر عنوان شده است ( خبرگزاری صدا و سیما ).

در روزهای اخیر مخالفت دولت با ابلاغ نرخ توافقی ۶ هزار و ۴۰۰ تومانی برای شیرخام، موجب تجمعات اعتراض‌آمیز دامداران در برخی نقاط کشور و افزایش کشتار دام‌های مولد، آبستن و شیرده شده است.

با وجود توافق سه‌جانبه وزارت جهادکشاورزی، دامداران و سازمان حمایت برای تعیین نرخ ۶ هزار و۴۰۰ تومانی شیرخام درب گاوداری، مخالفت رئیس‌جمهور با افزایش قیمت شیر خام و لبنیات زمینه تجمعات اعتراضی دامداران و هشدار آنها نسبت به افزایش شدید کشتار دام‌های مولد، آبستن و کم‌شیر به‌دلیل ناتوانی دامداران در تامین علوفه و عرضه با زیان شیر خام به نرخ مصوب ۴ هزار و ۵۰۰ تومانی قبلی یا نرخ بیش از ۵ هزار تومانی اعلام شده توسط صنایع لبنی شده است.

با اعلام توافق دامداران و دستگاه‌های دولتی برای افزایش نرخ مصوب درب دامداری هر کیلوگرم شیر خام با بارمیکروبی کمتر از هزار و چربی ۳٫۲ درصد به ۶ هزار و ۴۰۰ تومان، صنایع لبنی نیز با استناد به رشد هزینه تمام‌شده تولید شیر و لبنیات از افزایش ۷۰درصدی قیمت این محصولات با استناد به هزینه تمام‌شده ۶ هزار و ۷۰۰ تومانی شیرخام( با احتساب هزینه حمل) برای تولید‌کنندگان این بخش خبر دادند.

کورس دامداران و شرکت‌های لبنی برای افزایش قیمت محصولاتشان درحالی است که رشد هزینه تمام‌شده تولید و افزایش قیمت لبنیات زمینه حذف این ماده پروتئینی از سبد مصرفی بسیاری از خانوارها را فراهم کرده و شاید این امر یکی از دلایل مخالفت مسئولان دولتی با افزایش ۵۰ تا ۷۰درصدی نرخ شیر و لبنیات باشد.

علاوه بر آن ابلاغ‌نشدن نرخ توافقی جدید شیر خام موجب واکنش برخی نمایندگان مجلس و نامه‌نگاری دامداران با وزیر جهادکشاورزی و برخی دستگاه‌های نظارتی شده است ( همشهری ).

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.