کد مطلب: ۶۷۷۹۳۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

خاک ونزوئلا برای ایران طلا می‌شود؟/ کشت فراسرزمینی امنیت غذایی کشور را تضمین می‌کند؟

خاک ونزوئلا برای ایران طلا می‌شود؟/ کشت فراسرزمینی امنیت غذایی کشور را تضمین می‌کند؟

ونزوئلا یک میلیون هکتار زمین در اختیار ایران قرار داد. این در حالی است که این کشور بیش از ۳۳ میلیون هکتار اراضی قابل کشت با آب فراوان دارد. آیا این موضوع می‌تواند به منزله یک گام بزرگ برای کشت فراسرزمینی و تأمین امنیت غذایی کشور باشد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، ونزوئلا یکی از کشورهای پرآب دنیا محسوب می‌شود که کشت فراسرزمینی در آن می‌تواند ایران را به سمت تأمین امنیت غذایی ببرد. با این حال موانع مختلفی در این مسیر وجود دارد. علاوه بر بعد مسافت، ضعف تکنولوژیک و نبود ابزارآلات صنعتی، ازجمله موانع موجود شناخته می‌شود. ضعف‌هایی که باعث شد بخش قابل‌توجهی از زمین‌های کشاورزی این کشور بکر و دست‌نخورده باقی بماند.

کمتر از یک ماه پیش بود که با سفر نیکلاس مادورو، رئیس جمهوری ونزوئلا، به ایران سند همکاری ۲۰ساله بین دو کشور به امضا رسید. همکاری در حوزه کشاورزی را می‌توان یکی از مهم‌ترین مفاد این سند همکاری برشمرد.

خلق ثروت از کشت فراسرزمینی

رئیس‌ جمهوری ونزوئلا یکی از اولویت‌های کشورش برای گسترش همکاری‌ با ایران را بهره‌گیری از فناوری و تکنولوژی‌ها برای توسعه تولید محصولات کشاورزی در ونزوئلا دانست. نیکلاس مادورو اعلام کرد که ونزوئلا ۳۳‌ میلیون هکتار اراضی قابل کشت مناسب و آب کافی برای تولید محصولات کشاورزی دارد.

حال با گذشت حدود چند هفته از این قرارداد، رئیس انجمن کشت فراسرزمینی اعلام کرد که ونزوئلا با هدف کشت فراسرزمینی یک میلیون هکتار زمین کشاورزی در اختیار ایرانیان قرار داد.

علی رضوانی‌زاده تاکید کرد که باید از روابط خوب سیاسی شکل‌گرفته بین ایران و ونزوئلا برای ایجاد امنیت غذایی کشور و جهان بهره بگیریم. متأسفانه ما در این زمینه فرصت‌سوزی زیادی داشته‌ایم.

طبق اعلام او، می‌توان در ونزوئلا سویا و ذرت کاشت و پول قابل‌توجه کسب و با آن پول از کانادا، استرالیا و هر کشور دیگر گندم خریداری کرد. به عبارت دیگر کشاورزی فراسرزمینی امکان خلق ثروت را برای فعالان این حوزه فراهم می‌کند. طوری‌که برخی خاک ونزوئلا را برای ایران طلا می‌دانند.

فاصله جغرافیایی مانع کشت فراسرزمینی می‌شود؟

رئیس پیشین کمیسیون کشاورزی و صنایع غذایی اتاق ایران در پاسخ به این سؤال که با توجه به فاصله جغرافیایی بین ایران و ونزوئلا کشت فراسرزمینی در این کشور به چه میزان به‌صرفه است، توضیح داد: ایران در سال نزدیک به ۱۵ میلیون تن کالا از بزریل و آرژانتین وارد می‌کند. پس فاصله جغرافیایی نمی‌تواند مانع این فرصت مهم باشد.

غلامعلی فارغی بر این باور است، اگر تفاهم‌نامه‌هایی که میان دو کشور بسته شد، به خوبی محقق شود کشاورزی در ونزوئلا ۱۰۰ درصد اتفاق بسیار مثبتی خواهد بود.

وی هزینه کشاورزی در ونزوئلا را پایین و با بازدهی بالا بشمرد. او مهم‌ترین دلیل این موضوع را آب فراوان این کشور دانست.

تامین ۳۰ درصد نیاز کشاورزی ایران در ونزوئلا

این کارشناس اقتصادی تأکید کرد: اگر این اتفاق به دست افراد متخصص رخ دهد، کشاورزی در این کشور می‌تواند نیاز ۳۰ درصد کشور را تأمین کند.

او خاطرنشان کرد: ایران در کشت فراسرزمینی در کشورهای نظیر قزاقستان و روسیه تجربه دارد. اما این تجربه بزرگی برای ایران نبود.

فارغی این اتفاق را در تأمین امنیت غذایی بسیار مهم توصیف کرد و افزود: می‌توانیم از طریق کشت فراسرزمینی در ونزوئلا، تجارت بین‌المللی داشته باشیم. البته نیاز داخلی ما در این زمینه بالاست. این در حالی است که ما مشکل کمبود منابع آبی داریم. به همین دلیل نمی‌توانیم محصولات آب‌بَر کشت کنیم. در نتیجه کشت فراسرزمینی یکی از راهکاری پر کردن این خلأ می‌تواند باشد.

مطلب ایران روی همکاری‌ ونزوئلا حساب کند! را در دلتا مگ بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    سلام، اتفاق خوبی البته اگر بامدیریت خوب همراه باشد، ودرحد صحبت نباشد واز کشاورزان داخلی برای انجام این کار استفاده شود

  • رضا

    به نظر من که کشت فراسرزمینی خیلی به صرفه تر از واردات هست. چون هم باعث اشتغال زایی می‌شه هم هزینه‌ی کمتری داره.

  • ناشناس

    پر کردن این خلٱ نه خلع