کد مطلب: ۷۳۴۲۱۲

کشف ذخایر جدید نفتی در ایران

کشف ذخایر جدید نفتی در ایران

ایران یکی از کشورهای ثروتمند در زمینه ذخایر نفتی و گازی است و شرکت ملی نفت ایران از کشف و بهره برداری ذخایر جدید در جنوب ایران خبر داده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، شرکت ملی نفت ایران از کشف ذخایرنفتی جدید در جنوب غرب ایران خبر داده و اعلام کرده است که به زودی از ذخایر گازی جدید در خلیج فارس بهره‌برداری می‌شود.

مدیر اکتشاف شرکت ملی نفت اعلام کرد: در جنوب غرب کشور منابع جدید نفتی کشف شده که جزییات آن در آینده نزدیک توسط وزیر نفت اعلام خواهد شد.

همچنین یک بلوک اکتشافی دریایی در آب‌های خلیج فارس توسط متخصصان ایرانی طراحی شده که حجم ذخایر گازی این بلوک اکتشافی، بالغ بر ۳۰ تریلیون فوت مکعب است.

میزان برداشت ایران از ذخایر نفتی

تا کنون نزديک به نيمي از ذخایر نفتی اثبات ‌شده جهان شامل انواع نفت خام و ميعانات برداشت شده است، اما با وجود اينکه ايران يکي از نخستين کشورها در آغاز توليد تجاری نفت بوده، کمی بيشتر از يک ‌سوم ذخاير اثبات ‌شده ‌اش را برداشت کرده است. از سوی ديگر مقايسه ذخاير درجای نفت و گاز ايران در سال 97 با سال 57 نشان می‌دهد با وجود برداشت و مصرف مستمر ذخاير، به‌واسطه اکتشاف‌ها و جايگزينی‌های انجام شده، ميزان ذخاير نفت درجای کشور با ميزان اين ذخاير در 40 سال قبل برابری می‌کند و ذخاير درجای کنونی گاز نيز با وجود گازرسانی به شهرها و روستاها و مصرف مستمر آن، هشت برابر ميزان اين ذخاير در سال 57 است. نتايج حاصل از اکتشافات نفت و گاز نشان می‌دهد که 25 درصد ذخاير نفتی در دوران پس از پيروزي انقلاب کشف شده، در حالی که در بخش گاز، عمده اکتشاف‌ها (75 درصد) مربوط به دوران پس از پيروزي انقلاب بوده است. از مجموع ذخاير نفتی کشف شده، 45 درصد توسعه نيافته است که اين مقدار در بخش گاز به 77 درصد می‌رسد. همچنين اين آمار، اطمينان خاطر و حق انتخاب کافی برای صنعت نفت و کشور در زمينه توسعه ميدان‌های نفتی و گازی ايجاد می‌کند.

وضعیت ذخایر گاز در کشور

بر اساس گزارش شرکت ملی نفت ايران، با توجه به برخورداري کشور از ذخيره قابل استحصال گاز به ميزان حدود 33 تريليون مترمکعب و توليد تجمعی سالانه فعلی حدود 0.3 تريليون مترمکعب، ذخاير گازی موجود براي تامين نياز کشور تا بيش از 50 سال آينده کافی خواهد بود. افزون بر اين، ظرفيت‌های گازی اکتشافی که در ‌آينده به ميزان ذخاير گازي کشور افزوده خواهد شد نيز می‌تواند پاسخگوی روند افزايش تقاضای گاز باشد. بر اساس آمار مديريت اکتشاف شرکت ملی نفت، سرعت جايگزينی اکتشاف نسبت به نفت و گاز توليد شده در ايران در دو دهه گذشته مطلوب بوده، به‌طوری که در اين مدت در حوزه گاز، به ازاي هر 100 واحدی که توليد شده، 180 واحد جايگزين شده است، همچنين 70 درصد نفت توليد شده در اين 20 سال نيز با اکتشافات جايگزين شده است.

منبع: ایبنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.