خبر مهم:

کد مطلب: ۷۳۳۷۷۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت نفت تحت تأثیر تصمیم جدید اوپک/ نفت ۱۰۰ دلاری به بازار برمی‌گردد؟

قیمت نفت تحت تأثیر تصمیم جدید اوپک/ نفت 100 دلاری به بازار برمی‌گردد؟

پس از تصمیم روز گذشته اوپک و متحدانش مبنی بر تمدید کاهش دو میلیون بشکه‌ای عرضه نفت تا پایان سال 2023، قیمت نفت امروز، 14 آذر 1401، به روند صعودی خود ادامه داد و با رشد 0.32 درصدی، به 85.84 دلار رسید.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سی و چهارمین جلسه اوپک و متحدانش (اوپک پلاس) روز گذشته برگزار شد تا قیمت نفت در روزهای پیش رو تحت تأثیر تصمیمات جدید این سازمان به نوسانات خود ادامه دهد.

طلای سیاه که در پی کاهش تقاضا در هفته گذشته با ایستادن در کانال 81 دلار به کف 11 ماهه خود رسیده بود، با بدبینی‌ها نسبت به جلسه روز یکشنبه اوپک پلاس دوباره روند صعودی به خود گرفت. چنانکه پس از چند هفته سقوط، قیمت نفت با ثبت رشد 2.05 درصدی در هفته گذشته به کار خود پایان داد.

پس از پایان جلسه دیروز بدبینی‌ها رنگ واقعیت به خود گرفت. اوپک که از شهریور ماه تصمیم گرفته بود عرضه نفت را روزانه دو میلیون بشکه کاهش دهد، دیروز به این نتیجه رسید که این سیاست را تا پایان سال 2023 ادامه دهد. حال به دنبال این تصمیم امروز قیمت نفت برنت، به‌عنوان شاخص اصلی بازار جهانی تا 87.12 دلار نیز پیش رفت.

البته رفته‌رفته جوّ آرامی به بازار غلبه پیدا کرد و ارزش طلای سیاه تا لحظه نگارش این گزارش به 85.88 دلار بازگشت. این قیمت نیز نسبت به روز گذشته از رشد 0.36 درصدی حکایت دارد. البته نرخ‌ها بیش از این هم عقبگرد داشتند و کف قیمت روزانه در محدوده 85.43 دلار هم ثبت شد.

قیمت نفت

قیمت نفت نجومی می‌شود؟

گرچه برخی انتظار داشتند تأثیر تصمیم اوپک به یکباره در بازار تخلیه شود و امروز قیمت نفت رشد نجومی به خود بگیرد، اما باید توجه داشت که همچنان اعتراضات سراسری مردم در چین ادامه دارد و بخشی از تقاضای این کشور به‌عنوان بزرگ‌ترین مصرف‌کننده، از بازار نفت حذف شده است. احتمالاً با بازگشت چین به بازار و ثبت سقف تقاضا، شوک واقعی به بازار وارد شود.

از سوی دیگر، امروز موعد اجرای سیاست اتحادیه اروپا، استرالیا و هفت کشور صنعتی مبنی بر تعیین سقف 60 دلاری برای خرید نفت روسیه فرا رسیده است. موضوعی که می‌تواند یک ضربه‌گیر در برابر رشد قیمت نفت در این روزها باشد. با این حال مسکو اعلام کرده است که پایبند به این تصمیمات نیست و به روال گذشته عمل می‌کند.

البته این کشور کماکان با تخفیف‌های ویژه ازجمله به چین و هند، نفت را به قیمت 67 دلار در هر بشکه به دست مشتریان می‌رساند. آمریکا نیز با تمرکز روی منابع ونزوئلا در تلاش است در برابر سیاست‌های محدودکننده اوپک بایستد و اجازه افزایش قیمت‌ها را بیش از این ندهد.

با این حال به نظر می‌رسد که هر سه مؤلفه اعتراضات سراسری در چین ، تعیین سقف قیمت نفت روسیه و همکاری آمریکا با ونزوئلا در بلندمدت حداقل روی قیمت نفت مؤثر نباشد و سلاح نفتی اوپک تأثیر بیشتری روی بازار بگذارد.

چنانکه مؤسسات بین‌المللی، ازجمله «گلدمن ساکس» هم در خوش‌بینانه‌ترین حالت بهای طلای سیاه را برای سال آتی میلادی بیش از 100 دلار پیش‌بینی کرده‌اند. حال با این اوصاف باید منتظر بازگشت نفت 100 دلاری به بازار باشیم؟

برای مطالعه بیشتر خبر تمدید سیاست کاهش عرضه اوپک‌پلاس را در تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.