کد مطلب: ۷۳۳۳۱۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

قیمت نفت افزایش می‌یابد؟/ تمدید سیاست کاهش عرضه اوپک‌پلاس

قیمت نفت افزایش می‌یابد؟/ تمدید سیاست کاهش عرضه اوپک‌پلاس

سی و چهارمین جلسه اوپک امروز برگزار و سیاست کاهش عرضه دو میلیون بشکه‌ای نفت تمدید شد. با توجه به تصمیم امروز اوپک پلاس و اتفاقات اخیر در ابعاد جهانی نظیر اعتراضات چین و تعیین سقف قیمتی برای روسیه، افزایش قیمت نفت برای آینده پیش‌بینی می‌شود؛ مگر آنکه کاهش تحریم‌های ونزوئلا به داد بازار انرژی برسد و نرخ طلای سیاه را تعدیل کند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، امروز در حالی سی و چهارمین نشست کشورهای صادرکننده نفت (اوپک) و متحدانش (ائتلاف اوپک‌پلاس) برگزار شد که قیمت نفت در بازارهای جهانی در محدوده 85 دلار در هر بشکه قرار داشت. همان‌طور که پیش‌بینی می‌شد در پایان این جلسه اعضای اوپک بر تمدید سیاست کاهش دو میلیون بشکه‌ای عرضه نفت تا پایان سال 2023 به توافق رسیدند.

این سیاستی است که اوپک از اکتبر (شهریور) بر سر اجرای آن مصمم شد و از همان مقطع بازار نفت به مدار صعودی بازگشت. با این حال کاهش قیمت‌ها به دنبال تشدید اعتراضات در چین و کاهش تقاضا توسط این کشور، اوپک را به تداوم این سیاست واداشت.

پیش از برگزاری جلسه امروز اوپک، یعنی در هفته گذشته، نرخ طلای سیاه تا کف 81 دلار سقوط کرد؛ اما نگرانی‌ها از تصمیمات جدید کشورهای صادرکننده نفت در نهایت بازار را به روند صعودی گذشته خود بازگرداند. با این اوصاف به نظر می‌رسد تمدید سیاست کاهش عرضه اوپک افزایش قیمت نفت را به همراه داشته باشد.

پیش‌بینی قیمت نفت در سال 2023

علاوه بر تصمیم جدید اوپک و تمدید سیاست‌های تحدید عرضه، احتمالاً با سردشدن تب اعتراضات در چین، تقاضای این کشور دوباره به بازار بازگردد و بر آتش افزایش قیمت‌ها بدمد.

در این بین گرچه قرار است اتحادیه اروپا، استرالیا و هفت کشور صنعتی جهان (جی7) از فردا سیاست تعیین سقف 60 دلاری برای نفت روسیه را به اجرا بگذارند، اما مسکو اعلام کرد که زیر بار این تصمیم نمی‌رود. در همین زمینه دمیتری پسکوف، سخنگوی کرملین، روز شنبه ۱۲ آذرماه گفت: «ما سقف قیمت فروش نفت را قبول نخواهیم کرد و در حال ارزیابی فوری پاسخ مناسب به غرب هستیم.».

البته این کشور اکنون نیز به دلیل جنگ‌افروزی در اوکراین و قرار گرفتن در فهرست تحریم‌های اروپا چاره‌ای جز ارائه تخفیف‌های 25 درصدی و فروش نفت با قیمت 67 دلار در هر بشکه ندارد.

حال شاید تعیین سقف قیمت برای نفت روسیه باعث تزریق خوش‌بینی به بازار و احتمال کاهش قیمت نفت باشد، اما مقابله کرملین با این سیاست خود سیگنال منفی دیگر به بازار است و می‌تواند به خودی‌خود رشد بهای طلای سیاه را به همراه داشته باشد. از سوی دیگر، مذاکره روسیه و اوکراین و آتش‌بس احتمالی بین دو کشور می‌تواند شوک دیگری به بازار نفت وارد کند.

قیمت نفت

خاموشی برجام؛ نقش کمرنگ ایران در بازار نفت

با توجه به شرایط حاکم بر بازار انرژی، اکنون تنها امید خریداران نفت، به آمریکاست که با کاهش تحریم‌های ونزوئلا و عرضه نفت جدید به بازار، سیاست محدودکننده اوپک را خنثی کند. البته این سیاستی است که خود کاخ سفید هم از مدتی پیش دنبال می‌کند. چنانکه بزرگ‌ترین شرکت‌های نفتی ایالات متحده، برای کشف و بهره‌برداری در ونزوئلا حاضر شده‌اند.

این اتفاق می‌تواند سیگنالی برای ایران هم در مذاکرات برجام باشد. بدین صورت که سران آمریکایی دیگر امید و البته اعتنایی به مذاکره با دولت ایران ندارند و برای تنظیم و تعدیل بازار نفت روی کشورهای دیگر حساب باز کرده‌اند. این یعنی خاموشی برجام و کمرنگ‌تر شدن نقش ایران در بازار نفت.

اما شاید آمریکا هم در بلندمدت نتواند این سیاست را دنبال کند؛ چراکه در مقابل، اوپک پلاس به رهبری عربستان و روسیه در مقابل هر تصمیم کاخ سفید، پاتکی جدید رونمایی می‌کنند. به‌ویژه آنکه سران آل سعود بارها اعلام کرده‌اند: جهان باید از وابستگی به نفت عبور کند.

در این بین کمتر نهاد و موسسه بین‌المللی را می‌توان یافت که قیمت نفت را برای سال آینده میلادی کمتر از 100 دلار در هر بشکه پیش‌بینی کرده باشند. حتی برخی فرضیات بدبینانه بحث نفت 130 دلاری را پیش کشیده‌اند.

البته برخی کشورهای نظیر عمان بودجه سال آینده خود را بر مبنای قیمت نفت 55 دلاری تنظیم کرده‌اند که می‌تواند نشانه‌ای از احتمال کاهش قیمت‌ها باشد، اما این روال معمولاً برای رویارویی با کسری بودجه اتفاق می‌افتد و متغیر چندان بااهمیتی برای تحلیل آینده بازار نیست.

اکنون نیز با توجه به افزایش قیمت نفت و تصمیم تمدید کاهش عرضه از سوی اوپک پلاس، روند صعودی برای تعیین نرخ این کالای استراتژیک محتمل‌ترین سناریو برای چشم‌انداز بازار است. مگر آنکه کاهش تحریم‌های ونزوئلا توسط آمریکا اثر کرده با اتفاق خاص دیگری رقم بخورد.

برای مطالعه بیشتر در حوزه انرژی خبر بازار نفت در سایه اعتراضات چین را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.