کد مطلب: ۷۵۶۷۷۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد؛

کشورهای عضو شانگهای به ایران می‌آیند

کشورهای عضو شانگهای به ایران می‌آیند

رویداد «ایران اگزیسکو» خرداد سال آینده برگزار می‌شود. آنطور که رئیس برگزاری رویداد اگزیسکو گفت، قرار است کشورهای عضو شانگهای در این رویداد شرکت کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، نشست هم‌اندیشی برگزاری رویداد ایران اگزیسکو روز چهارشنبه 12 بهمن در محل ساختمان استانداری استان تهران برگزار شد. آنطور که برگزارکنندگان این رویداد گفتند، کشورهای عضو شانگهای هم در این رویداد شرکت می‌کنند.

«ایران اگزیسکو» نخستین کنفرانس و نمایشگاه بین‌المللی فرصت‌های تجاری کشورهای عضو سازمان همکاری‌های شانگهای، اتحادیه اقتصادی اوراسیا و سازمان همکاری‌های اسلامی است. این رویداد در دهه اول خرداد سال 1402 برگزار می‌شود.

در همین راستا روز چهارشنبه، نشستی به منظور تبیین اهداف و خط مشی این رویداد با همکاری بخش خصوصی برپا شد.

در این جلسه محمد علی ‌مهری، سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران و محمدحسین فضلی، رئیس برگزاری اگزیسکو، میزبان شماری از مدیران فعال در بخش خصوصی ایران، تولیدکنندگان و صادرکنندگان بودند.

حضور کشورهای عضو شانگهای در ایران اگزیسکو

محمدحسین فضلی، رئیس برگزاری رویداد ایران اگزیسکو در حاشیه نشست و در معرفی بیشتر اگزیسکو به خبرنگاران گفت: «این رویداد برای کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای و اوراسیا برنامه‌ریزی شده است.»

وی افزود: «کنفرانس اگزیسکو در سالن اجلاس سران و نمایشگاه آن در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی تهران برگزار خواهد شد.»

او ادامه داد: «محل دائمی این رویداد در تهران به ثبت خواهد رسید. در سال‌های بعد نیز این رویداد به صورت دوره‌ای در کشورهای عضو شانگهای برگزار خواهد شد. با این حال اگر کشوری مایل به برگزاری نباشد، دوره‌های بعد نیز در ایران برگزار می‌شود.»

فضلی از حضور نزدیک به 40 کشور و حدود 450 شرکت خارجی و 600 شرکت خارجی در اگزیسکو خبر داد. او همچنین گفت: «در این رویداد به شرکت‌های دانش‌بنیان پرداخته می‌شود؛ همچنین از آنجا که یکی از معضلات صنایع ما ارتباط کم‌رنگ با بخش دانشگاهی است، در این رویداد تلاش می‌شود رابطه دانشگاه و صنعت تقویت شود.»

رئیس برگزاری اگزیسکو ادامه داد: «از آنجا که تعاملات مالی تاجران ایران به دلیل تحریم‌ها سخت است، در این رویداد بر ارائه پیشنهاد پول مشترک و یا تجارت از مسیر پول ملی کشورهای مقصد کار می‌شود؛ در این زمینه صحبت‌هایی با بانک مرکزی برای ایجاد زیرساخت صورت گرفته است.»

چالش‌های صادرات در ایران

همچنین در نشست هم‌اندیشی برگزاری رویداد ایران اگزیسکو، تولیدکنندگان و صادرکنندگان فعال در بخش خصوصی در گفتگو با سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران از چالش‌های موجود بر سر راه تولید و صادرات گفتند. آنها به موضوعاتی همچون مسائل مربوط به بازگشت ارز حاصل از صادرات و بخش‌نامه‌های غیرمنتظره متعدد با موضوع وضع عوارض اشاره کردند و تاکید داشتند در صورتی که این بخش‌نامه‌ها به صادرات کشور آسیب وارد کند، باید پیگرد قضایی داشته باشد.

قطعی برق واحدهای تولیدی در زمستان و تابستان، نابه‌سامانی در عملکرد بورس کالا، تحریم‌های خارجی و خودتحریمی علیه واحدهای تولیدی، تنگناهای ارزی و مشکلات موجود بر سر راه نقل و انتقال پول، لزوم ایجاد زیرساخت برای توسعه بازارها و تلاش بر رانت‌زدایی گزاره‌های دیگری بود که حاضران در گفتگو با محمد علی‌ مهری به آنها اشاره کردند.

پایان قطعی برق از هفته آینده

محمد علی‌ مهری در پاسخ به چالش‌ها و موضوعات به لزوم ارائه راهکارهای عملی برای موضوعات یادشده اشاره کرد و گفت: «در رفع تعهد ارزی می‌توان با دولت تعامل کرد. به باور من نیز میزان تعهد ارزی باید بر 50 درصد ارزش صادرات قرار بگیرد.»

او درباره تامین برق صنایع در فصول اوج‌گیری مصرف اظهار کرد: «قطعی برق از هفته آینده تمام می‌شود؛ البته تمهیداتی صورت گرفته که شهرک‌های صنعتی از سال آینده امکان استفاده از پنل‌های خورشیدی را در تامین برق داشته باشند. ایجاد نیروگاه‌های زباله‌سوز هم ایده دیگری است که برای مدیریت برق پیگیری می‌شود.»

محمد علی‌ مهری در پایان تصریح کرد: «تا مشکلات داخلی حل نشود، نمی‌توان بر صادرات کار کرد. صادرکنندگان می‌توانند در زمینه رفع تعهد ارزی با معاونت اقتصادی استانداری مکاتبه داشته باشند.»

سرپرست معاونت هماهنگی امور اقتصادی استانداری تهران نیز در حاشیه نشست و در گفتگو با رسانه‌ها به طور اختصاصی از اگزیسکو گفت و توضیح داد: «ایران در خرداد سال 1401 برگزارکننده اجلاس و کنفرانس اگزیسکو و نمایشگاه مرتبط با آن است.»

او اضافه کرد: «این نمایشگاه فرصت خوبی برای به نمایش گذاشتن ظرفیت‌های کشور در حوزه‌های خدمات فنی مهندسی و دانش بنیان است تا در پی این اتفاق صادرات ایران به کشورهای عضو سازمان همکاری شانگهای توسعه پیدا کند.»

برای مطالعه بیشتر متن لایحه الحاق دولت جمهوری اسلامی ایران به سازمان همکاری شانگهای را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.