خبر مهم:

کد مطلب: ۳۶۰۴۴۱

عضو شورای شهر تهران در گفتگو با تجارت‌نیوز:

کمک‌های شهرداری به اشخاص و نهادها منتشر خواهد شد

کمک‌های شهرداری به اشخاص و نهادها منتشر خواهد شد

بهاره آروین می‌گوید: عملکرد بودجه شهرداری تهران خصوصا در زمینه کمک به نهادها و اشخاص حقوقی بیشتر شفاف خواهد شد و مشخص می‌شود که شهرداری به چه اشخاص و نهادهایی کمک‌ کرده است.

شهرداری تهران از فرودین ماه سال جاری با ایجاد سامانه‌ای، نسبت به شفافیت اطلاعات مربوط به لایحه بودجه، مدیران شهری، قراردادهای شهری و برخی اطلاعات دیگر اقدام کرده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در این سامانه که به تازگی برخی اطلاعات دیگر از جمله اطلاعات مربوط به حقوق و دستمزد مدیران و مشخصات کارکنان شهرداری تهران به آن اضافه شده، قرار است که اطلاعات مهم دیگری از جمله کمک‌های این نهاد شهری به اشخصاص و نهادهای حقوقی منتشر شود.

بهاره آروین، عضو شورای شهر تهران، در خصوص برنامه‌های آتی برای سامانه شفافیت شهرداری تهران به تجارت‌نیوز می‌گوید: سامانه شفافیت از این به بعد گسترش خواهد یافت و حوزه‌های بیشتری را در بر خواهد گرفت. در واقع صرفا به شفافیت مالی، قراردادها و شهرسازی محدود نخواهد ماند. بنابراین در ادامه هر حوزه‌ای که احتمال فساد در آن وجود داشته باشد، شفاف خواهد شد. از طرفی اطلاعاتی نیز که اکنون منتشر شده، به لحاظ کمی و کیفی ارتقا پیدا خواهد کرد.

وی اضافه می‌کند: به‌عنوان مثال، در مورد قراردادها اخیرا 10 آیتم دیگر به اطلاعات این قراردادها اضافه شده است. از جمله آیتم‌های اضافه‌شده به قراردادها، آیتم شرح خدمات قرارداد است. در واقع با شفاف شدن شرح خدمات قرارداد، افراد می‌توانند مبلغ قرارداد را با میزان کاری که بر حسب قرارداد باید انجام شود، انطباق دهند.

آروین ادامه می‌دهد: در ادامه به دنبال این هستیم که میزان پیشرفت ریالی و فیزیکی قراردادها را نیز منتشر کنیم که مردم و شهروندان بتوانند مقایسه کنند. یعنی از یک طرف مردم می‌توانند مشاهده کنند که برای فلان پروژه چه مقدار اعتبار تخصیص داده شده، از طرف دیگر، می‌توانند بین وضعیت فیزیکی که در سامانه منتشر شده و آنچه در عمل در جریان است، مقایسه کنند. در واقع نظارت همگانی را در بحث کنترل پروژه نیز فعال خواهیم کرد.

عضو شورای شهر تهران می‌گوید: در حوزه اطلاعات شهرسازی نیز که نقشه اطلاعات مکانی شهر تهران در دسترس شهروندان قرار گرفته، اطلاع دیگری به آن اضافه خواهد شد. از جمله آنکه قابلیت گزارش‌گیری پیدا خواهد کرد. به عنوان مثال، مشخص خواهد شد که در فلان منطقه تهران چه تعداد پروانه و به چه متراژهایی صادر شده است. در واقع قابلیت تحلیل و گزارش‌گیری به اطلاعات حوزه شهرسازی اضافه خواهد شد.

آروین می‌افزاید: همچنین عملکرد بودجه شهرداری تهران خصوصا در زمینه کمک به نهادها و اشخاص حقوقی بیشتر شفاف خواهد شد و مشخص می‌شود که شهرداری به چه اشخاص و نهادهایی کمک‌ کرده است.

آروین در پاسخ به این سوال که آیا بین افرادی که نام خانوادگی و نام پدر آنها در سامانه مشخصات کارکنان شهرداری تهران مشترک است، روابط خویشاوندی وجود دارد یا خیر می‌گوید: بله متاسفانه به نظر می‌رسد این اتفاق افتاده است. اکنون براساس اطلاعاتی که از کارمندان شهرداری تهران منتشر شده، می‌توان شبکه‌ای از نام‌های خانوادگی مشترک را رصد کرد. متاسفانه در خلال سالیان گذشته از نفوذ روابط خویشاوندی در استخدام‌ها استفاده شده و این‌گونه استخدام‌ها صورت گرفته است.

وی در خصوص بازخوردهای سامانه شفافیت شهرداری تهران می‌گوید: خوشبختانه در برخی موارد بازخوردهای بسیار خوبی داشته‌ایم. نکته‌ای که وجود دارد این است که با پیشگام شدن شهرداری تهران در زمینه شفافیت، کم‌کم اطلاعات بسیاری از کلان‌شهرها پس از شهرداری تهران، شفاف و منتشر شد. امیدوارم در مورد شفافیت حقوق مدیران که شهرداری تهران پیشگام شد و آن را منتشر کرد، دولت و دیگر دستگاه‌ها نیز نسبت به شفاف کردن آن اقدام کنند.

عضو شورای شهر تهران ادامه می‌دهد: از نهادها و تشکل‌های تخصصی و دانشگاهی درخواست داریم که گزارش‌های تحلیلی‌تری از اطلاعات این سامانه به دست نهاد سیاست‌گذار شورای شهر برسانند. چرا که یکی از اهداف مهم این شفافیت، بهبود سیاست‌گذاری بوده است. اساسا حجم اطلاعات منتشر شده به اندازه‌ای بالا است که 21 عضو شورا نمی‌توانند تمام کارهای کارشناسی در این خصوص را انجام بدهند. ما به دنبال این هستیم که از ظرفیت سمن‌ها و گروه‌های تخصصی در حیطه مدیریت شهری استفاده کنیم تا بتوانیم اطلاعات را تحلیل و در بهبود سیاست‌گذاری از آن استفاده کنیم.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مستعار

    راز موفقیت در مبارزه با فساد و رانت که همانند آفت به جان سیستم اداری افتاده، فقط و فقط شفافیت میباشد و صد البته بکار گیری مسئولینی صادق، پاسخگو و سخت کوش.

  • پرنیا از ونیز

    برادر صدر اعظم پیشین آلمان در یکی از شهرهای آلمان دست فروش بود. به این می گویند قانونمندی که امیدوارم روزی به طور کامل به آن دست یابیم تا ایرانی بهتر را به جهانیان عرضه کنیم.