کد مطلب: ۷۵۷۶۹۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

سکوت بانک مرکزی درباره تحولات بازار مسکن

سکوت بانک مرکزی درباره تحولات بازار مسکن

امروز 16 بهمن 1401 هنوز گزارش تحولات بازار مسکن تهران منتشر نشده است، این در حالی است که بانک مرکزی ابتدای هر ماه موظف است این آمارها را بر روی سایت خود قرار دهد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی موظف است ابتدای هر ماه طبق روال گذشته گزارشی از تحولات بازار مسکن شهر تهران منتشر کند؛ اما امروز 16 بهمن 1401 از سمت این نهاد هنوز هیچ گزارشی در این مورد منتشر نشده است.

در همین رابطه خبرنگار تجارت‌نیوز در تماس با مدیر روابط عمومی بانک مرکزی جویای دلایل این تاخیر شد که پاسخ روشنی دریافت نکرد و این مقام مسئول از توضیح در این باره طفره رفت.

تحولات بازار مسکن در آذرماه

متوسط قیمت مسکن در شهر تهران و در آذرماه 1401 نشان می‌دهد، میانگین هر متر واحد مسکونی در تهران حدود 48 میلیون و 70 هزار تومان برآورد شده است.

از سویی دیگر با وجود افزایش میزان تقاضا در همه مناطق تهران باز هم برخی کارشناسان معتقدند این آمار صعودی ناشی از تقاضاهای سوداگرانه در بازار بوده و در نهایت تاثیر مثبتی نخواهد داشت.

تقاضای سوداگرانه در این بازار در اثر نابسامانی در بازارهای موازی و کوچ سرمایه‌ها به بازار امن‌تر مثل بازار مسکن به وجود آمده است.

برآورد قیمت مسکن در دی ماه

برآوردهای «فردای اقتصاد» از معاملات قطعی املاک مسکونی در دی‌ماه نشان می‌دهد که طبق مدل آماری بانک مرکزی، رشد متوسط قیمت املاک مسکونی در تهران طی ماه گذشته بین ۸.۵ تا ۱۰.۵ درصد بوده است. چنین چیزی به این معنی است که احتمالا در ماه گذشته هم تلاطم ملکی ادامه‌دار بوده و قیمت‌ها صعودی. با این اوصاف انتظار می‌رود میانگین حسابی قیمت ملک مسکونی در تهران که در آذرماه با رسیدن به ۴۸ میلیون تومان به مرز روانی ۵۰ میلیون تومانی نزدیک شده بود، در ماه گذشته ضمن عبور از این مرز روانی به کانال ۵۲ میلیون تومانی وارد شده باشد.

چنین شرایطی تورم نقطه‌ای یک ساله بازار مسکن را به عدد ۶۰ درصد نزدیک می‌کند که قدرت خرید خانوار را به شدت کاهش داده و منجر به تداوم کوچ معکوس و مهاجرت مردم به مناطق ارزان‌تر شده است.

آخرین اخبار حوزه مسکن را در صفحه بازار مسکن تجارت‌نیوز بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • محمد

    این دولت هم حریف سوداگران و دلالها نشد

    • خسرو

      دوست گرامی
      سوداگر و دلالی وجود ندارد، اینها واژگان ساختگی برای انحراف افکار عمومی هست. وقتی تورم بالای 50 درصد هست خرید خانه و طلا و … تنها اندکی از ارزش سرمایه فرد محافظت میکند. وکسی که سرمایه اش را تبدیل به اینها کرده تنها دارایی خود را از بی ارزش شدن حفظ کرده و نه سودجویی و دلالی.اگه در مقیاس بزرگتر ببینید در مقایسه با دلار یا یورو ارزش سرمایه شما افزایشی پیدا نکرده چه بسا کمتر هم شده چون خود ارز خارجی هم تورم دارد.
      راه حل تقویت اقتصاد و با ارزش کردن پول کشور و از بین بردن تورم هست.به امید داشتن کشوری آزاد با اقتصادی درست.

  • ناشناس

    وزارت مسکن با کلی نیرو و نفت خور کار نمی‌کنند که فقط دلال و املاکی ها هر کاری دلشون میخواهد تو قیمت مسکن می کنند

  • خسرو

    خواهشمند است کامنت ها رو سانسور نکنید . بزارین مردم آزادانه ایده هاشون رو بگن.

  • ناشناس

    فکر میکنن اگه آمار رو اعلام نکنن مشکل حل میشه.
    کلا این دولت در مواجهه با مشکلات یا دروغ میگه یا پنهان کاری میکنه