کد مطلب: ۳۵۷۱۸۸

بررسی تجارت‌نیوز از کارنامه هفتگی بورس :

چه اتفاقاتی منجر به افت ۱.۵ درصدی شاخص بورس در هفته جاری شد؟

چه اتفاقاتی منجر به افت 1.5 درصدی شاخص بورس در هفته جاری شد؟

شاخص کل بورس، در هفته جاری با افت 1.5 درصدی، بیش از دو هزار و 400 واحد کاهش یافت. تعلیق دوباره پالرمو، رشد قیمت روی و سنگ آهن و محصولات فولادی، افت قیمت نفت، افزایش قیمت دلار، شایعه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی، افزایش 70 درصدی قیمت شکر، افزایش قیمت گوشت و عدم نقدینگی لازم در بازار از مهم‌ترین اتفاقی بود که بازار سهام را در هفته جاری تحت تاثیر قرار داد.

شاخص کل بورس که در هفته گذشته با رشد 5800 واحدی همراه شد، در هفته جاری با افت 1.5 درصدی، بیش از دو هزار و 400 واحد کاهش یافت.

به گزارش تجارت‌نیوز، تعلیق دوباره پالرمو ، رشد قیمت روی و سنگ آهن و محصولات فولادی، افت قیمت نفت، افزایش قیمت دلار، شایعه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی، افزایش 70 درصدی قیمت شکر، افزایش قیمت گوشت و عدم نقدینگی لازم در بازار از مهم‌ترین اتفاقی بود که بازار سهام را در هفته جاری تحت تاثیر قرار داد.

34غ3

در پنج روز معاملاتی این هفته چه گذشت؟

تجارت‌نیوز با بررسی اتفاقات هفته اخیر به رفتار بازار سهام به تفکیک روزهای هفته می‌پردازد.

بازار سهام در روز شنبه

بازار سهام در نخستین روز هفته در واکنش به تعلیق دوباره پالرمو با افتی حدود هزار واحدی مواجه شد و در سطح ۱۶۴ هزار و ۳۷۰ واحد قرار گرفت.

در گروه فلزات اساسی و پالایشی معاملات کم‌حجم دنبال شد. فلزات اساسی که هفته گذشته مورد توجه سهامدارن قرار گرفته بود، اکثر نمادهای آن در جریان معاملات روز شنبه در دامنه منفی مورد معامله قرار گرفت.

پربازده‌ترین گروه‌های صنعتی در بورس شنبه ، گروه انبوه‌سازی و وسایل ارتباطی و زیان‌ده‌ترین آن‌ها گروه اطلاعات و ارتباطات بودند.

852

به طور معمول قیمت سهام شرکت‌های پالایشی با قیمت نفت همبستگی زیادی دارد. در این روز نیز با افت قیمت نفت تا ۶۴ دلار و ورود به فاز نزولی، فعالان بازار به سمت فروش سهام شرکت‌های نفتی و پالایشی رفتند.

بازار سهام در روز یکشنبه

در پی تاثیر تعویق بررسی لایحه پالرمو بر بازار در روز قبل، تب فروش‌های هیجانی سهامداران در این روز تا حدی فروکش کرد و بازار با حرکت لاک‌پشتی توانست ۷۲ واحد نماگر بازار را بالا ببرد ودر سطح ۱۶۴ هزار و ۴۴۳ واحد قرار گیرد.

همزمان با تعطیلی بازارهای جهانی، جو نوسانات قیمت دلار موجب شد نمادهای دلاری و تک‌سهم‌ها، تاثیری مستقیم بر نوسان شاخص داشته باشند، و شاخص رشد ناچیزی را به ثبت برساند.

در گروه فلزات اساسی معاملات پر رونقی در جریان بود. در بین آن‌ها نماد فملی پس از معاملات پر رونق در بورس کالا، روز یکشنبه بیشترین تاثیر مثبت بر شاخص را داشت.

گروه بانکی با سقبت گرفتن از گروه‌های دیگر با معاملاتی به ارزش ۵۲٫۷ میلیارد تومان در صدر برترین گروه‌های صنعتی قرار گرفت.

65162

بازار در این روز نیز با معاملات کم حجم دنبال شد که نشان می‌دهد بازار برای ثبات نسبی به ورود نقدینگی احتیاج دارد.

بازار سهام در روز دوشنبه

در حالی که در بازار ارز روز سه‌شنبه، دلار با افت قیمت وارد کانال 12 هزار تومان شد، شاخص بورس تهران نیز با افت 204 واحدی به کار خود پایان داد و در سطح ۱۶۴ هزار و ۲۳۸ واحد قرار گرفت.

گروه قندی بازهم مورد توجه سهامدارن بود، به طوری که کل نمادهای این گروه در بازار روز دوشنبه در دامنه مثبت مورد معامله قرار گرفت که علت آن افزایش 70 درصدی قیمت شکر بود.

گروه کاشی و سرامیک نیز با افت قیمت مواجه شدند، به‌طوری که زیان‌ده‌ترین گروه در بازار، گروه کاشی و سرامیک بود و فشار عرضه در برخی از نمادهای آن مشهود بود.

کاهش قیمت دلار Ùˆ اÙت شاخص بورس

همچنین در گروه زراعت در پی ادامه افزایش قیمت گوشت، نمادهای این گروه در دامنه مثبت مورد معامله قرار گرفتند و برای برخی از این نمادها با افزایش تقاضا، صف خرید تشکیل شد.

بازار سهام در روز سه‌شنبه

بازار سهام که از ابتدای هفته جاری بی‌رمق ظاهر شده، در پی افت روز قبل شاخص کل، روز سه‌شنبه نیز به این ریزش دامن زد و با افت حدود 1700 واحدی معادل یک درصد در سطح ۱۶۲ هزار و ۵۹۳ واحد قرار گرفت.

در حالی که سهامدارن در انتظار اعمال نرخ تسعیر ارز بانک‌ها هستند، اما معاملات در گروه بانکی به خصوص بانک ملت که می‌تواند بیشترین نفع را از این قضیه ببرد چندان چنگی به دل نزد. نمادهای بانکی در دامنه منفی مورد معامله قرار گرفتند.

پربازده‌ترین گروه‌های صنعتی در بازار بورس ، گروه قند و شکر و اطلاعات و ارتباطات و زیان‌ده‌ترین آن‌ها گروه وسایل ارتباطی بودند.

92595

با شایعه حذف ارز ۴۲۰۰ تومانی کالاهای اساسی، مواد گوشتی، قند و شکر و محصولات زراعی در حال افزایش است.

همچنین در گروه خودرویی بازار شاهد عقبگرد قیمت در عمده نمادهای این گروه بود. نمادهای خساپا، خزامیا و خاذین با بیشترین افت قیمت مواجه شدند.

بازار سهام در روز چهارشنبه

شاخص بورس تهران چهارشنبه را با رشدی 233 واحدی به پایان برد. این افزایش 0.14 درصدی که در نهایت شاخص را به سطح 162 هزار و 827 واحد رساند، تحت تاثیر نمادهایی همچون فارس، وبملت و شبندر رخ داد.

نمادهای گروه محصولات غذایی روزی به نسبت مناسب را سپری کردند.

پربازده‌ترین گروه‌های صنعتی در بازار ، گروه زراعت و کاشی و سرامیک و زیان‌ده‌ترین آن‌ها گروه محصولات کاغذی بودند.

در مجموع شاخص کل بورس در هفته جاری با افت 2467 واحدی معادل 1.5 درصد از 165 هزار و 294 واحد به 162 هزار و 827 واحد کاهش یافت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.