کد مطلب: ۶۰۱۵۹۵

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

مذاکرات وین به کجا رسید؟ / بررسی لغو تحریم‌های ایران از امروز

مذاکرات وین  به کجا رسید؟ / بررسی لغو تحریم‌های ایران از امروز

رئیس هیات مذاکره کننده ایران گفت: باید دستور کار اصلی مذاکرات لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا باشد و خوشبختانه این مساله مورد اتفاق نظر دیگر اعضا قرار گرفت.

به گزارش تجارت‌نیوز ، علی باقری پس از نشست روز دوشنبه ایران و ۱+۴ در جمع خبرنگاران گفت: در نشست امروز دو دستور کار داشتیم، یکی درباره وضعیت اجرای برجام و دیگری چشم انداز اعضا به وضعیت پیش رو به ویژه مذاکرات بود. هر کدام از کشورها دیدگاه خود را بیان کرد و ایران هم تصریح کرد که عامل وضعیت کنونی اقدام آمریکا در نقض برجام و نقض قطعنامه ۲۲۳۱ و خروج از برجام است و سایر اعضا هم بر این موضع تاکید داشتند.

وی ادامه داد: نکته دیگر که در نشست تاکید شد، بحث استمرار این وضعیت است، یعنی سیاست فشار حداکثری آمریکا که در پی خروج آمریکا از برجام علیه ایران اتخاذ شد ادامه دارد در حالی که دولت فعلی با سیاست‌های قبلی مخالفت داشته و دارد.

وی در ادامه درباره نگاه اعضا به مذاکرات فعلی، با بیان اینکه هر یک از اعضا دیدگاه‌های خود را بیان کرد افزود: ایران در این باره تاکید کرد که باید دستور کار اصلی مذاکرات لغو تحریم‌های غیرقانونی و ظالمانه آمریکا باشد و خوشبختانه این مساله مورد اتفاق نظر دیگر اعضا قرار گرفت و قرار شد فردا صبح کارگروه رفع تحریم‌ها با حضور کارشناسان همه کشورهای عضو گروه ۱+۴ و ایران تشکیل شود.

معاون وزیر امور خارجه کشورمان گفت: ما تاکید کردیم که الزامات مربوط به رفع تحریم‌ها باید رعایت شود، از جمله تضمین‌هایی را باید دریافت کنیم که نشان دهد دولت آمریکا و دیگر دولت‌های عضو برجام نتوانند از برجام خارج شوند، و تضمین درباره عدم اعمال تحریم جدید و عدم اعمال تحریم‌های گذشته و عدم استفاده از ساز و کارهایی که در توافق است به این معنا که از این ساز و کارها به هر بهانه ای استفاده نکنند.

باقری گفت همچنین در نشست موضوع راستی آزمایی را مطرح کردیم که از محورهای مهم در این دور از مذاکرات باید باشد و توجه به دیگر مسائل مدنظر جمهوری اسلامی برای اینکه بتواند یک توافق پایدار را در دوره پیش رو به دست آوریم.

وی درباره بازخوردهای مثبت انریکه مورا و نماینده روسیه از نشست امروز گفت: این فضایی که در جلسه حاکم بود نشان داد طرف‌های مختلف با نگاه سازنده برخورد کردند. و فکر می‌کنم این یک برآورد واقعی است که اراده جمعی برای این است که بتوانیم پیشرفتی را برای نزدیک شدن به توافق به دست آوریم.

باقری در پاسخ به اینکه آیا مذاکرات مبتنی بر شش دور قبلی که آقای عراقچی انجام دادند انحام می‌شود یا تغییری در مسیر شاهد خواهیم بود؟ اظهار کرد: وارد جزییات نمی‌شوم اما تغییراتی شکلی و محتوایی در مسیر مذاکرات قاعدتا باید انجام گیرد.

وی در پاسخ به این پرسش که رابرت مالی از قرارداد موقت صحبت کرده‌اند گفت: اولا اینکه ما درباره مذاکرات جدی صحبت می‌کنیم و دیگر اینکه در وین فقط با ۱+۴ صحبت می‌کنیم.

وی در پاسخ به اینکه انریکه مورا گفته است برداشتش از صحبت‌های هیات ایرانی این بوده است که ایرانی‌ها متوجه‌اند برداشتن تحریم‌ها مرحله‌ای و گام به گام باید باشد تاکید کرد: اصلا در این باره صحبت نشده است.

وی در پاسخ به اینکه اصلا ایران با برداشتن گام به گام تحریم‌ها موافق است یا خیر؟ تصریح کرد: موضع مورد نظر ایران درباره تحریم‌ها ثابت است و تحریم‌ها باید یکجا برداشته شود.

وی در پاسخ به اینکه زمان راستی آزمایی از نظر ایران چه مدت است؟ خاطرنشان کرد که این از مباحث گفتگوهاست و باید بحث شود.

مذاکره کننده ارشد ایران در پاسخ به این پرسش که فکر می‌کنید طرف آمریکایی درخواست‌های ایران را پاسخ داد؟ گفت: من ‍‍‍‍‍پیشگو نیستم. من دیپلماتم و بر اساس واقعیت‌ها نطر می‌دهم.

وی نشست امروز را مثبت خواند.

باقری درباره اینکه جلسه بعدی مذاکرات تا پایان سال میلادی فعلی انجام می‌شود؟ گفت: هنوز جلسه فعلی تمام نشده است.

وی در پاسخ به اینکه آقای مورا گفتند مذاکرات در دو روز آینده ادامه دارد روند در این دور روز به چه شکل است اظهار کرد: هنوز درباره مدت زمان مذاکرات در این دور و انتهای مذاکرات این دور بحثی نشده است. این مساله باید در کمیسیون مشترک بحث شود.

وی در پاسخ به خبرنگاری مقابل هتل کوبورگ که از وی گرسید به مذاکرات خوشبین است گفت: بله.

علی باقری: تا زمانی که کارزار فشار حداکثری نفس می‌کشد احیای برجام سخن گزافی بیش نیست

به نقل از تسنیم، علی باقری معاون سیاسی وزیر امور خارجه و مذاکراه کننده ارشد ایران در نشست کمیسیون مشترک برجام، در این نشست ضمن تشریح مواضع جمهوری اسلامی ایران، بر لزوم لغو تمامی تحریم‌های غیرانسانی و قهرآمیز آمریکا علیه ملت ایران تأکید کرد.

علی باقری در ادامه تصریح کرد: ضروری است مسئله رفع تحریم‌ها در اولویت نخست گفت‌وگوها قرار گیرد.

رئیس هیأت ایرانی با اشاره به اینکه جمهوری اسلامی ایران در عمل پایبندی خود به تعهداتش را نشان داده است، بر عزم و اراده جمهوری اسلامی ایران برای رسیدن به تفاهمی عادلانه که تأمین‌کننده منافع مشروع ایران باشد، تأکید کرد.

باقری با اشاره به ادعای برخی طرف‌های غربی برای احیای برجام تأکید کرد تا زمانی که کارزار فشار حداکثری آمریکا نفس می‌کشد، احیای برجام سخن گزافی بیش نیست.

مذاکره‌کننده ارشد ایران در این نشست همچنین با یادآوری سالگرد شهادت شهیدان شهریاری و فخری‌زاده، یاد و خاطره تمام شهدای هسته‌ای ایران را گرامی داشت.

در این نشست که در فضایی حرفه‌ای و جدی برگزار شد، توافق شد که نشست‌ کارگروه‌ لغو تحریم‌ها صبح فردا برگزار شود.

انریکه مورا اعلام کرد: ادامه مذاکرات طی دو روز آینده

به نقل از ایسنا، انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا پس از پایان نشست افتتاحیه کمیسیون برجام در وین در جمع خبرنگاران گفت: مذاکرات برای دو روز آینده ادامه دارد.

وی در بخشی از سخنانش گفت از این که به وین بازگشتیم خوشحالم . حس فوریتی برای بازگرداندن برجام به جایگاه خود وجود دارد اما هیچ بازه زمانی مقطوعی برای آن وجود ندارد.

مورا همچنین تاکید کرد که کارگروه رفع تحریم ها کار خود را از فردا و کارگروه هسته ای از پس فردا کار خود را آغاز خواهد کرد.

به گفته وی ایران موافقت کرده که مذاکرات این دور بر پایه ۶ دور مذاکرات قبلی ادامه یابد اما ایران تاکید کرده که می‌خواهند "حساسیت های سیاسی" دولت جدید ایران ضمیمه مذاکرات شود.

انریکه مورا در سخنان خود اشاره کرد که اخیرا دیداری با رابرت مالی، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران داشته است.

وی ادامه داد: من نسبت به مذاکرات نه خوشبین و نه بدبین هستم. من دیدگاه مثبتی نسبت به این دارم که تمامی هیات‌ها عزم خود برای تعامل را ابراز کردند.

مورا تاکید کرد در آینده‌ای نزدیک نشستی در سطح وزرا اتفاق نخواهد افتاد.

معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا تاکید کرد که رفع تحریم‌ها اولویت اصلی ایران است.

وی در ادامه گفت: آن‌ها درک می‌کنند که رفع تحریم‌ها در ازای تعهدات میسر خواهد شد و آن‌ها( ایران) موافقند که به گفت‌وگو درخصوص تعهدات هسته‌ای ادامه دهند.

اولیانوف: مذاکرات آغاز موفقیت‌آمیزی داشت/ توافق برای اتخاذ گام‌های فوری بیشتر

به نقل از ایسنا، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی واقع در وین روز دوشنبه در توییتی نوشت: نشست کمیسیون مشترک برجام تمام شد. شرکت‌کنندگان توافق کردند که گام‌های فوری بیشتری طی هفتمین دور مذاکرات - که آغاز کاملا موفقت‌آمیزی داشته است - اتخاذ کنند.

پایان نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام

نشست افتتاحیه کمیسیون مشترک برجام به ریاست مشترک علی باقری، رئیس هیأت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا، معاون دبیرکل سرویس اقدام خارجی اتحادیه اروپا و با حضور هیأت‌های ایران، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس، آلمان و اتحادیه اروپا که از ساعت ۱۴:۳۰ به وقت محلی آغاز شده بود پس از یک ساعت پایان یافت.

هیأت ایرانی با هدف تمرکز جدی بر مسئله رفع تحریم‌ها علیه ملت ایران با ترکیبی حقوقی-اقتصادی در این جلسه حضور یافته است.
دو معاون دیپلماسی اقتصادی و امور حقوقی و بین‌الملل وزارت امور خارجه و همچنین معاون امور ارزی و بین‌الملل بانک مرکزی، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی، معاون بین‌الملل و بازرگانی وزارت نفت و مشاور اقتصادی معاون اول رئیس‌جمهور و رئیس‌کل اسبق بانک مرکزی از جمله اعضای هیأت ایرانی حاضر در نشست وین بودند. (ایسنا)

آغاز دور تازه گفت‌وگوهای وین برای رفع تحریم‌ها

به نقل از ایرنا، دور تازه گفت‌وگوهای وین با هدف رفع تحریم‌های ظالمانه به ریاست مشترک باقری کنی رییس هیأت مذاکره‌کننده ایران و انریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا از دقایقی پیش در محل هتل کوبورگ آغاز شد.

آغاز مذاکرات تا دقایقی دیگر

علی باقری، مذاکره‌کننده ارشد ایران ساعت ۱۶ به وقت ایران راهی مذاکرات وین شد. هفتمین دور از مذاکرات احیای برجام تا دقایقی دیگر برگزار می‌شود. این درحالی است که گفته شده از ۱۶ و ۳۰ دقیقه مقرر شده بود مذاکرات آغاز شود.

سرپرست تیم مذاکره‌کننده ایران، علی باقری است در این دوره از مذاکرات وزاری امور خارجه حضور ندارند و مذاکرات در سطح پایین‌تری برگزار می‌شود.

هفتمین دور از مذاکرات احیای برجام که اولین دور از این مذاکرات در دولت سیزدهم است، ساعت ۱۶:۳۰ امروز به وقت ایران در هتل کوبورگ وین، پایتخت کشور اتریش برگزار می‌شود.

ترکیب مذاکره‌کننده هسته‌ای

تیم مذاکره‌کننده ایران برای رفع تحریم‌ها که از روز گذشته به سرپرستی علی باقری کنی راهی وین شده، عبارتند از:

مهدی صفری، معاون دیپلماسی اقتصادی

رضا نجفی، معاون امور حقوقی و بین المللی

ابراهیم شیبانی، رییس کمیسیون اقتصادی شورای راهبردی روابط خارجی

علی فکری، معاون وزیر امور اقتصادی و دارایی و رییس کل سازمان سرمایه گذاری

احمد اسدزاده، سرپرست معاونت بین الملل و بازرگانی وزارت نفت

غلامرضا پناهی، عضو هیات عامل و معاون امور ارزی و بین الملل بانک مرکزی جمهوری اسلامی ایران

شرط ایران برای بازگشت آمریکا به برجام

سخنگوی دستگاه دیپلماسی امروز ۸ آذر درباره اظهارات رابرت مالی درباره مذاکره مستقیم ایران و آمریکا در وین نیز اظهار کرد: اگر آمریکا برای رفع تحریم‌ها و رفع واقعی تحریم‌ها بیاید می‌تواند بلیت بازگشت به اتاق برجام را دریافت کند وگرنه همچنان در میز برجام باقی خواهد ماند.

آنهایی که امروز این حرف‌ها را می‌زنند بخشی از کمپین فشار حداکثری ترامپ هستند. وقت ما و انرژی ۱+۴ را گرفتند که استدلال کنند بخشی از تحریم‌های دوران ترامپ را حفظ کنند. توصیه من این است که با اراده واقعی بیایند.

با آمریکا مذاکره نمی‌کنیم!

اما آیا ایران و آمریکا در وین مذاکرات رو در رو خواهند داشت؟ سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پاسخ به این سوال گفت: هیچ گفتگوی دوجانبه‌ای با هیات آمریکایی انجام نمی‌شود.

از طرف دیگر، اخباری درباره حضور ۴۰ نفر برای انجام مذاکرات هسته‌ای در وین منتشر شد. خطیبی در واکنش به این موضوع گفته: جمله معروفی است که می‌گوید به متن توجه کنید نه به حواشی. البته این حاشیه‌ای که همه دوست دارند بر متن غلبه کند، از عزم جدی جمهوری اسلامی ایران برای تشکیل یک تیم ملی، استفاده از ظرفیت ملی و اراده جدی برای رفع تحریم‌هایی که ضد ایران اعمال شده، حکایت دارد.

وی افزود: ترکیب هیات مذاکره کننده ایران در وین نشان می‌دهد ما در چه ابعادی برای رفع تحریم‌ها تمرکز خواهیم کرد. اینها با همان رویکرد دولت سیزدهم که رفع تحریم‌هاست با جدیت در وین حاضر شدند.

رابرت مالی: ما آماده‌ایم به برجام بازگردیم

رابرت مالی نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران نیز درخصوص مذاکرات وین ادعا کرده است که ما آماده‌ایم به برجام بازگردیم و تحریم های مغایر با آن را لغو کنیم.

رابرت مالی در گفتگو با رادیوی ملی آمریکا اعلام کرده که جو بایدن رییس جمهوری و آنتونی بلینکن وزیر خارجه آمریکا آشکارا اعلام کرده‌اند ما برای دیپلماسی حق ویژه قائل هستیم.

مالی در پایان در پاسخ به سوالی در مورد نحوه و ساز و کار مذاکرات در وین گفت که وی و هیئت همراه در هتلی خواهند بود و منتظر می‌مانند تا گزارشی که دیگران یعنی کسانی که ایران موافقت می‌کند با آنها صحبت کند، را بشنوند.

انجام مذاکرات مقدماتی طرف‌های برجام در وین

انریکه مورا، معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در توئیتر خود نوشت: «با بازگشت به وین برای برگزاری هفتمین دور گفتگو‌ها به منظور احیای برجام، اقدامات مقدماتی فشرده در جریان است.»

وی نوشت: «با همتایان اروپایی و آمریکایی در آستانه برگزاری کمیسیون مشترک دیدار خواهم داشت. ملاقات‌هایی نیز با باقری کنی، نماینده ایران سفیر وانگ کوآن، نماینده چین و میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه داشتم.»

پیشتر «میخائیل اولیانوف» نماینده روسیه در سازمان‌های بین المللی مستقر در وین در سخنانی گفته بود انتظار می‌رود نشست‌های غیر رسمی پیش از آغاز مذاکرات رسمی در هتل کوبورگ اتریش انجام شود.

وی در توئیتی نوشت: چین، ایران و روسیه مشاوره‌های غیررسمی سه جانبه‌ای را در راستای آمادگی برای از سرگیری رسمی مذاکرات وین در ۲۹ نوامبر برگزار کردند. تبادل نظرات مفید و در وهله نخست، برای درک بهتر موضع به روز شده مذاکراتی تهران بود.

نشست سه جانبه هیأت‌های جمهوری اسلامی ایران، روسیه و چین به ریاست علی باقری، معاون سیاسی وزیر امور خارجه ایران، میخائیل اولیانوف، نماینده روسیه در سازمان‌های بین‌المللی و همچنین نماینده چین در وین دیشب برگزار شد.

مذاکره کننده ارشد ایران پس از این نشست سه جانبه با نریکه مورا معاون مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا دیدار و رایزنی کرد.

نشست کمیسیون مشترک برجام امروز (دوشنبه) هشتم آذر ماه حدود ساعت ۱۴ به وقت محلی در هتل کوبورگ شهر وین پایتخت اتریش برگزار می‌شود.( باشگاه خبرنگاران جوان )

اولویت‌های دو طرف را مقایسه کنید

سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت امور خارجه ایران پیشتر با انتشار مطلبی در حساب کاربری خود در توئیتر در مقایسه رویکرد و اقدامات آمریکا و تروئیکای اروپا و جمهوری اسلامی ایران نوشت: در آستانه گفتگوهای وین، آمریکا و تروئیکای اروپایی، بیانیه‌های متقلبانه صادر می‌کنند، بر تحریم‌ها می‌افزایند، روایت‌های تحریف شده سرهم می‌کنند و در برابر تهدیدات اسرائیل سکوت می‌کنند.

وی با اشاره به اقدامات ایران نیز اعلام کرد: ایران، تیم مذاکره‌کننده جدی و سطح بالا تشکیل می‌دهد، خواستار توافق خوب، فوری و اجرای کامل برجام و قطعنامه ۲۲۳۱ می‌شود و رایزنی‌های منطقه‌ای انجام می‌دهد، کافی است اولویت‌های دو طرف را مقایسه کنید.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران قبلاً نیز با بیان اینکه «در میز مذاکرات وین آماده نیل به توافق خوب هستیم»، اضافه کرد که بازگشت همه طرف‌ها به تعهدات یک اصل مهم و راهگشا است.

پیش از این، محمدرضا غائبی، سرپرست نمایندگی ایران در سازمان‌های بین‌المللی اعلام کرده بود تیم مذاکرات هسته‌ای ایران به ریاست باقری، معاون سیاسی وزارت خارجه از روز شنبه وارد وین شده است.

ین تیم، دیروز ملاقات‌هایی داشتند و امروز یکشنبه نیز ملاقات‌های دو جانبه و سه جانبه در سطوح کارشناسی و سطح روسای هیات‌های چین و روسیه و نیز با هماهنگ‌کننده اتحادیه اروپا آقای انریکه مورا برگزار می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    تیم 40 نفره مذاکره کنندگان با مربیگری سعید جلیلی . از الان نتیجه معلومه .چند تا بیانیه

    • عجب

      40 نفر آخه!!؟؟؟؟ یعتی چی؟؟؟

  • کیان

    با توجه به کارنامه امریکایی ها و خصوصا گذشته ورفتارشون با ایران فکر نکنم تاثیر داشته باشه فقط الکی داریم پول هامونو خرج میکنیم
    غربی ها قابل اعتماد نیستن دوباره سندش توسط ترامپ پسر بایدن پاره میشه ودوباره خاطرات مذاکرات ظریف تکرار میشه
    امیدوارم به نتیجه برسه و گرانی ها وتحریم های سخت وشدید امریکایی ها برداشته شه اما فکر نکنم همیشه پایبند بهش باشن ودوباره خارج میشن

  • ناشناس

    کمی تفکر!
    یادتان هست زمانی که ترامپ از برجام خاج شد، دموکراتهای آمریکا مخالفت می کردند؟ تبلیغات بایدن یادتان رفته که می گفت به برجام بر می گردد؟ آیا بایدن نمی توانست بدون مذاکره مجدد به تعهدات قبل از برجام برگردد؟ حداقل می توانست بخشی از تحریمهای ترامپ را حذف کند اما نکرد چرا؟
    بایدن دیپلمات است فحشش را به ترامپ می دهد اما دستاوردهای ترامپ را از دست نمی دهد! در ایران اما مذاکره کنندگان با افتخار می گویند که با آمریکا مذاکره مستقیم نمی کنیم! گویی مشکل ما در خروج از برجام مربوط به روسیه و چین و اروپاست!
    همین مذاکره غیر مستقیم با آمریکا یعنی دادن افسار امنیت ملی ایران به روسیه و چین دلالهایی که دنبال امتیاز دو طرفه اند!
    اگر آمریکا می گوید سیاست فشار حداکثری جواب نداده کاملا راست می گوید او متولی اشتغال، و سفره مردم ایران نیست و فقط منظورش این است که فشار حداکثری تا کنون ایران را به قبول شرایط آمریکا وادار نکرده ولی وقتی طرف ایرانی می گوید فشار حداکثری بی اثر بوده کاملا دروغ می گوید و دروغش مشمئز کننده است. ما مردم می دانیم فشار حداکثری چه بلایی بر سر جیب کارگران و کارمندان آورده است، ما می دانیم این فشار حداکثری پوشک و شیر خشک بچه را به چه غولی تبدیل کرده است! ما خوب می دانیم برای رانندگان اسنپ، تعمیر جلوبندی پراید با فشار حداکثری ترامپ به چه بلای خانمانسوزی بدل گشته است. ما می دانیم وقتی حجره دار بازار در ماه به اندازه اجاره ماهانه، سود که هیچ، حتی فروش هم نداشته یعنی چه!
    آمریکا زورگوست، استکبار است، یکجانبه گراست یا طاغوت جهان فرقی نمی کند، تا زمانی که در همه بازارهای جهان سهم 20 تا 50 درصدی متعلق به آمریکا و سهم 1 تا 3 دهم درصدی مربوط به ما، نبرد اقتصادی با آمریکا اگر برای آمریکا پیروزی نداشته باشد برا ما قطعا چیزی به جز شکست به ارمغان نخواهد آورد!

    • ناشناس

      دمت گرم . گل گفتی

    • ناشناس

      افرین
      تحلیل خوبی بود

    • ناشناس

      جالب تحلیل کردی . خوب بود .

  • این ره که تو می روی به چاه است

    دقت کردین! طبق معمول آقاشون، گفته باید!!؟؟ باید دستور کار… باشد!!!

    • ناشناس

      اره اقاشون جنتلمنه ??

  • محمد

    مردم ماچقدرساده وبدبختن باورکنیداگرتوافق کنندتحریمم نباشه چیزی که گرون بشه تموم شدچهل دوساله همینه مردم ساده فکرمیکنن اگرتوافق بشه تحریمها برداشته بشه مردم زندگی راحتی خواهندداشت بخاطرهمینه چهل دوساله سوارمون شدن

    • ناشناس

      داداش اگه تحریم ها رفع بشه قیمتها به چهل سال پیش برنمی گرده ولی چرخ اقتصاد راه میفته و تورم کم میشه نه منفی

  • ناشناس

    خدایا این بشر چند بار از یه سوراخ گزیده میشه خدایا از خودت میپرسم فقط.

  • ناشناس

    ای خدا این ملت چرا مستحق این بدبختی شدن؟؟؟!!!

  • مختار

    بابا این تحریم ها همش کشکه تا زمانی که سران مملکت دزدی آشکار می کنن همین آش و همین کاسه است مگر مصر و سایر کشورهای فلک زده با آمریکا و اسزاییل هیچ مشکلی ندارن پس چرا وضعشون از ایران بدتره مشکل تو خودمونه نه مشکل برجامه نه امریکا نه اسرائیل ..

  • ناشناس

    اگ به توافق نرسن باز ی موج گرونی دیگ میاد شک نکنید

  • صادق

    سلام و درود بر پاکان و خوبان
    ملت ایران حاضرند علف بخورند اما کشور ایران صاحب بمب اتم شود
    امیدوارم با این توافقات مزخرف باعث ضعیف شدن قدرت ایران نشوید