کد مطلب: ۷۲۱۴۰۳

لایحه افزایش حقوق تایید نهایی شد

لایحه افزایش حقوق تایید نهایی شد

سخنگوی شورای نگهبان از تایید لایحه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری در شورای نگهبان خبر داد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، سخنگوی شورای نگهبان از تایید لایحه افزایش حقوق کارکنان و بازنشستگان کشوری و لشکری در شورای نگهبان خبر داد و گفت: مصوبه مجلس در شورا بررسی شد و خلاف موازین شرع و قانون اساسی شناخته نشد.

به نقل از ایرنا، هادی طحان نظیف روز شنبه در نشست خبری با خبرنگاران اظهار داشت: این لایحه بندهای متعددی برای افزایش دریافتی اقشار مختلف از جمله کارمندان، بازنشستگان لشکری و کشوری، خانواده های تحت پوشش کمیته امداد و معلمان دارد.

در این نشست خبری که با رعایت کامل پروتکل‌های بهداشتی به صورت حضوری و در فضای باز برگزار شد، طحان نظیف ضمن اعلام آخرین نظرات شورای نگهبان درباره مصوبات دولت و مجلس، به پرسش‌های خبرنگاران پاسخ داد.

وی همچنین از تایید لایحه معاضدت حقوقی بین ایران و قزاقستان در شورای نگهبان خبر داد و گفت: این مصوبه خلاف قانون و شرع شناخته نشد.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی درباره این که چرا در مورد طرح شفافیت آرا بین مجلس، شورا و مجمع تشخیص مصلحت نظام اختلاف نظر وجود دارد، گفت: این اختلاف با مجمع نیست بلکه این مصوبه در هیات عالی نظارت مجمع است که جمعی از اعضای مجمع عضو آن هستند.

وی افزود: این مصوبه هنوز به مرحله اظهار نظر کل مجمع نرسیده است؛ موضوع اختلاف نیست بلکه تعامل بیشتری باید بین مجمع و هیات عالی نظارت صورت گیرد؛ اگر اختلاف در این مرحله حل نشود، بن بستی نیست و این مصوبه به مجمع ارسال و در آنجا حل می شود.

سخنگوی شورای نگهبان اظهار داشت: ما بر اساس قانون اساسی نمی توانیم مصوبه ای را نزد خود نگه داریم؛ زمان بررسی مصوبات ۱۰ روز است که اگر انجام نشود، ما مدتی را استمهال می گیریم اگر در این مدت اظهار نظر نکنیم مصوبه تبدیل به قانون می شود.

وی همچنین در پاسخ به سوال خبرنگاری که پرسید چرا شورا قانون اساسی را نصفه و نیمه اجرا می‌کند، اظهار داشت: ما مسوول نظارت بر اجرای قانون اساسی نیستیم؛ ما مسوول نظارت و انطباق مصوبات با قانون اساسی هستیم و بر اساس قانون باید در حیطه خود عمل کنیم.

وی گفت: تفسیر قانون اساسی و نظارت بر انتخابات با شوراست مسئولیت اجرای قانون اساسی بر عهده رییس جمهور است و قوای دیگر هم باید وظایف خود را انجام دهند.

طحان نظیف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا شورای نگهبان برای انتخابات سال آینده برخی از نمایندگان را که فرزند دوتابعیتی دارند تایید صلاحیت می‌کند، گفت: هنوز تا انتخابات زمان زیادی باقی مانده است و باید ببینیم تا آن زمان قانون انتخابات به چه صورت خواهد بود.

وی درباره علت اجرا نشدن قانون واردات خودرو گفت: شورای نگهبان در این موارد وظیفه‌ای ندارد.

سخنگوی شورای نگهبان ادامه داد: نهادهای مختلف از جمله مجلس می‌توانند به علت عدم اجرای قوانین با استفاده از ابزارهای قانونی خود ورود کنند.

وی درباره راهکار تحقق قانون اساسی، گفت: پژوهشکده شورای نگهبان علاوه بر اینکه یکی از بازوان مشورتی شورای نگهبان است، در حوزه‌های مختلف قانون اساسی و در بعد نظری هم فعال است و کار پژوهشی هم انجام می‌دهد.

طحان نظیف ادامه داد: البته مسئولیت اجرای قانون اساسی در حوزه اجرایی با رئیس جمهور است و در سایر موارد قانون اساسی هم هر دستگاه و نهادی وظایفی دارد که بر حسن اجرای قانون اساسی نظارت کند.

سخنگوی شورای نگهبان درباره اظهار نظر برخی از نمایندگان مجلس در جریان اغتشاشات، گفت: هیات نظارت بر رفتار نمایندگان وظیفه دارد که بر عملکرد و اظهارات نمایندگان در دوره نمایندگی نظارت کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    دیگ فایده نداره 🤣

  • ح

    باسلام وخسته نباشید همه نظرها با خود شماست دولتی که اعلان مکند عقب ماندگی حقوق و
    جیز طلّب دارن با حقوق آبان واریزمیشود انجام نمی‌دهد به چه درد میخورد