خبر مهم:

کد مطلب: ۴۵۷۱۳۹

وزیر راه و شهرسازی خبر داد:

آغاز دریافت مالیات از خانه‌های خالی از هفته بعد

آغاز دریافت مالیات از خانه‌های خالی از هفته بعد

وزیر راه و شهرسازی گفت: بسیار خوش بین هستیم که در همین تابستان برگه‌های مالیاتی برای کسانی که خانه‌های خالی دارند، صادر شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی از آغاز برنامه اخذ مالیات از عادی بر سرمایه از تیرماه یعنی هفته آینده خبر داده است.

طبق گزارش فارس این مقام مسوول در برنامه رهیافت رادیو اقتصاد گفته است: بر اساس یکی از مواد قانون مالیات‌های مستقیم وزارت راه و شهرسازی مکلف به ایجاد سامانه ملی املاک و اسکان در کشور است تا سازمان امور مالیاتی از این سامانه برای شناسایی خانه‌های خالی و در عین حال مالیات ستانی استفاده کند.

وی اظهارداشت: این وزارتخانه دسترسی به آمار و اطلاعات املاک و ساختمان‌ها را در کشور ندارد چون اراضی را واگذار می‌کند بنابراین تعداد واحدهای مسکونی ساخته شده، صدور پروانه ساختمانی و گواهی پایان کار بیشتر در حوزه شهرداری‌ها، دهیاری‌ها و سازمان ثبت اسناد و املاک قرار دارد.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بهمن ماه سال گذشته سامانه ملی املاک و اسکان در کشور رونمایی شد و این سامانه هم اکنون برای سازمان امور مالیاتی قابل استفاده است اما این سازمان معاذیر قانونی دارد.

وی افزود: متاسفانه برای هر کاری در کشور یک‌سری موانع را خود قانون به وجود می‌آورد آن هم اینکه برخی دستگاه‌ها برای در اختیار قرار دادن اطلاعات خود به دستگاه‌ها و سازمان‌های دیگر منع قانونی دارند.

اسلامی اظهار کرد: با توجه به اقدامات و تلاش‌های صورت گرفته به زودی این معاذیر قانونی برطرف خواهد شد.

وی ادامه داد: سازمان امور مالیاتی نیز به موازات بارگذاری اطلاعات لازم را در این سامانه آغاز کرده است.

وزیر راه و شهرسازی گفت: بسیار خوش بین هستیم که در همین تابستان برگه‌های مالیاتی برای کسانی که خانه‌های خالی دارند، صادر شود.

وی افزود: خانه‌های خالی متعلق به هر فردی که باشد سرمایه ملی محسوب می‌شود.

اسلامی بیان کرد: دو میلیون واحد مسکونی بدون استفاده در کشور وجود دارد که اگر این واحدها در بازار عرضه شوند بی‌تردید گشایشی در زندگی مردم و کسب و کارها به‌وجود خواهد آمد.

وی ادامه داد: مالیات بر خانه‌های خالی شاید عدد بزرگی به لحاظ مالیاتی نباشد ولی عدالت اجتماعی در پرتو این مهم اتفاق خواهد افتاد.

وزیر راه و شهرسازی ضمن اشاره به اینکه حوزه مسکن حوزه حقوق خصوصی است، گفت: طبق قوانین موجود کشور اگر مالک و مستاجر سر اجاره به اشکال بربخورند دادگاه بین آن‌ها حکمیت می‌کند.

وی افزود: قیمت‌های که در بازار مسکن اتفاق می‌افتد ربطی به عرضه و تقاضا ندارد.

اسلامی اظهار کرد: افزایش قیمت مسکن در اختیار بخش مسکن نیست بلکه بازارهای موازی هستند که بر این بازار تاثیر می‌گذارند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    فکر کنم تا چندوقت دیگه صاحب خانه بودن در ایران جرم بشه چون همین الانم اونا رو به چشم جانی می بینن مخصوصا مستاجران خیلیها هستن که می تونن واحد بخرن ولی سرمایشون رو ریختن تو بازار بورس و طلا و دلار و خودرو و…

  • ناشناس

    تعداد زیادی از سازندگان خیلی وقت است که خانه هایشان اتمام یافته ولی برایشان پایان کار نمی گیرند و دنبال گرفتن سند تفکیکی نمی روند،( و یا مثلا واحدهایشان را ساخته اند و فقط کابینت آشپزخانه را نمی گذارند) تا هم فرار مالیاتی داشته باشند و هم اینکه خانه هاشان را هنوز احتکار کنند و هر موقع که خواستند بفروشند. دولت باید برای این افراد هم مهلتی برای عرضه واحدهایشان به بازار تعیین نماید.

  • ناشناس

    دولت باید یک شماره تلفن خبری مثل 124 را در رسانه ها اعلام نمایدتا مردم با دولت همکاری نمایند و اخبار خانه های خالی و محتکر شده را به گوش مسئولین برسانند.

  • ناشناس

    مسبب تمام گرانی ها خود دولت است.وقتی پایه پولی به 2500 هزار میلیارد رسیده همه چیز گرون میشه.پولهایی سرگردان بالاخره سر از یه جایی در میاره .بعد میره تو دلار وارز وطلا و…
    وقتی خود دولت بدون پشتوانه حقوق کارمندان را 3 تا 4 میلیون اضافه کرده.خوب نتیجه اش میشه تورم .منتظر دلار 20 تا25 باشید.

  • اکبر احمدی

    هرخانه که خالی است مالیت نصف کرایه بگیرند

  • علی

    به فاقدین مسکن صدمتر زمین واگذارکنید مشروط براینکه حق فروش نداشته باشن یه وام کم بهره هم بدید بسازن شماکه می گید مسکن منبع ملی است مصوب کنید هرایرانی فقط حق داشتن یک مسکن ویک خودرو داره تاهمه صاحب خودرو ومسکن بشن

    • من

      اونهایی که به نظر آقای علی منفی دادن فازشون چیه؟ خوب یدفه بگید ما حوصله اینکه خودمون خونه بسازیم و زحمت بکشیم رو نداریم. خونه حاضری مردم رو با اجاره کم و طولانی مدت یا شاید هم برای همیشه می خوایم.

  • یک بازنشسته

    به نظر بنده اگر دولت ووزیر محترم مسکن اعلام کنند که ظرف مدت ۲ ماه تمامی مالکان باید جهت ثبت قطعی ملک خود به دفاتر ثبت مراجعه و چنانچه دارای مستاجر هستند با اراء مدارک استیجاری ملک خود را ثبت قطعی نمایند در این صورت املاک خالی زود تر شناسایی ومورد بررسی نهایی قرار میگیرد و در این بین هم تعداد قرار دادهای مستاجران در مشاوران املاک مشخص میشود و هم افرادی که بیش از یک ملک مسکونی به نامشان ثبت شود مشخص میشوند و هم آمار کلی از مسکن کشور بدست میاید خلاصه اگر بخواهند میتوانند افسوس که نه انجام میدهند و……… فقط حرف حرف حرف

  • ناشناس

    زمان نقره داغ شدن وایجادسکته های قلبی برای دلالها ومحتکران مسکن به زودی فرامیرسد طرف منزلی خریده مثلا یک میلیارد هزارتومان رفته روی دلار یا دوهزارتومان منزلش راکرده سه میلیارد اخر اقای طماع وگلوگشاد میدانی قانون مالیات برعایدی سرمایه چنان گلویت رافشارمیده تاهیچوقت فکرمیلیاردرشدن یک شبه نباشی قانون میگه از زمان خرید تا فروش مثلا چهارمیلیارد امده روی ملک تو بسیارخوب حالا میخوای بفروشی؟!این فیش خدمت شما ازاین چهارمیلیارد عایدی شصت وپنج درصد دولت مالیات میگیره سی وپنج درصدش هم برای خودت بفرمایید جلوتر نفربعدی بیاجلو

    • ناشناس

      زیاد فیلم هندی دیدی

    • ناشناس

      فکر کنم تو دنیا بالاترین نرخ ۴۸ درصد است اونم اگه فاصله یکساله باشه

    • من

      شما در مورد تورم درست گفتید ، اما در مورد عامل تورم اشتباه می کنید. متاسفانه آدم این چند روز وقتی توی چند سایت مختلف نظرات رو بررسی می کنه بیشتر نظرها احساسی ـ هیجانی . پر از حسد و کینه هست. دوست عزیز اقتصاد کشور بیماره. ربطی به صاحبخانه نداره. توقع دارید دلار گرون شده، صاحبخونه ملکش رو به قیمت پیش از گرونی بفروشه؟ خوب اگه اون این کارو کنه یکی خودش مستاجر میشه. هر آدم عاقلی این کارو می کنه. ما مردم معمولی هستیم. خوب آدم چه کنه؟ خود شما اگه به جای اون مالک بودی حاضر بودی حالا که دلار بالا رفته . ملکت رو به قیمت قبل از تورم بفروشی؟ مطمئن هستم که خودت دست کمی از این مالکین نداشتی.الان شما حاضری به خاطر کمک به مستضعفین اکه ماشینی داری به قیمت ۳ ماه پیش، یا ۳ سال پیش بفروشی؟

  • علی

    سلام من۳۸سن دارم بعدازخدمت باچه آرزوهای ازدواج کردم بافوق دیپلوم رشته عمران ۱۰سال کارگربنابودم یک روزکار ۱۰روزبیکارگناه من چی بود که پدرم خونه ای از خودش نداشت پدرم یتیم بزرگ شده بود اونم گناهی نداشت الان بایه دخترمعلول ۸۵درصدذهنی بایک میلیون وپانصدکرایه خونه ازهمه جامانده چکنم بنظره شما من دیگه میتونم صاحب خونه بشم در دولت آقای روحانی کسی هست مرحم زخم منو ازمن فقیرتربشه،،،،خداوندا به تو پناه میبرم که جزتوپناهی نیست

  • ناشناس

    خدا وکیلی نظراتی که ما می نویسیم به گوش مسئولین می رسد. پیشنهادات خیلی خوبی توسط مردم در همین نظرات داده می شود.

    • asad

      الان ۵ ماه از سال ۹۹ گذشته دولت و مجلس برای کنترل اجاره بها و گرانی مسکن اجاره ای و کنترل قیمت نجومی هیچ کار عملی انجام نداده و صاحبخانه های بی انصافی که شرکت و کارخانه اشون و مغازه هاشون ورشکست شده و الان درآمدی جز اجاره خانه هایی که در سالهای قبل خریدن و احتکار کردن ندارن اما چون پول احتیاج دارن اجاره خانه رو تقریبا ۵ برابر پارسال کردن دولت میگه کنترل میکنیم ، کو ؟؟چرا ما مردم عادی مستاجر برخورد و کنترلی مشاهده نمیکنیم به خدا اگر دولت و متولی امر مسکن وجود نداشت وضعیت مردم بهتر از این بود قرار نبود با ۱۵ درصد رشد حقوق کارگر بینوا و دریافت مزد به ریال مجبور باشیم اجاره ۵ برابری به دلار پرداخت کنیم این کشور با این همه منابع و زمین و معدن و ثروت و امکانات خداد ادی عرضه مدیریت ندارندکی دیگه ؟ همش حرف ۵ ماه از سال ۹۹ گذشت چرا کاری نمیکنید ؟ بهتره مقوله مسکن رو بدید به کشورهایی که تجربه موفقی در زمینه مسکن داشته اند چون این وزیر و این مدیران قبلی و در حال حاضر فقط به فکر خودشون و مقام منسب و چند برابر کردن اموال خودشون هستند، دقدقه ای نداشتن و ندارند ، مردم اواره و بیخانه و مسکن رو درک نمیکنندالبته که کسی که نه پدرش و نه خودش اجاره نشین نبوده نمیتونه مشکلات معیشتی مردم و اجاره نشین ها رو درک کنه لان که همش حرف زدن عملی و حرکتی که به نفع اجاره نشین و مستاجر باشه ما که ندیدیم حرف بسه عمل کنیددیگه حرف بسه عمل کنید فقط عمل ، دلیل گرانی مسکن و ملک و اجاره مسکن خود دولت هست میبینید که اصلا عزم جدی برای رفع مشکلات مردم نداره ، متاسفانه بانک ها سرمایه های خودشون رو دادن ملک و مغازه و زمین و ….. خریدن حالا با بالا بردن قیمت ها میخوان جلوی ورشکستگی خودشون رو بگیرند مثلا تو این بازار سود کنند سرمایه شون کم و بی ارزش نشه و کسری بودجه دولت رو جبران کنند خود دولت مقصر گرانی مسکن و زمین و ملک و خودرو و ارز و غیره هست چون شدیدا کسری بودجه داره و تاوان سوءمدیریت وندانم کاری های وزیران و مدیران دولتی رو باید مردم بینوا بدن همش حرف مفت باید اینکار بشه ، باید این کار رو انجام داد، و باید …. عمل هیچی هیچ کاری در رفع مشکلات معیشتی و اقتصادی مردم نه انجام شده و نه میشه چون خود دولت و وزرا و مدیران ذینفع هستند خودشون صاحب چندین ملک و خانه و ویلا و زمین و غیره هستند نمیدونند که اجاره نشینی یعنی چی ، به فکر خودشون هستند تا سرمایه اشون ۵ برابر بشه از الان دارن دنبال راههای قانونی فرار از مالیات برای املاک خودشون میگردند و اینکه تا الان نگذاشتند طرحی به نفع مردم بیچاره و بینوا اجرا بشه اینه که خودشون در نهایت متضرر میشن، دیگه حرف بسه عمل کنید فقط عمل