کد مطلب: ۱۹۸۹۳۵

آغوش باز جهان به روی خودروهای هیبریدی

آغوش باز جهان به روی خودروهای هیبریدی

مدت‌هاست کشورهای بزرگ به خودروهای هیبریدی توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند. محدود بودن سوخت‌های فسیلی از یک سو و آلودگی ناشی از این سوخت‌ها از سوی دیگر باعث شده است خودروهای هیبریدی و برقی روزبه‌روز مطرح‌تر از قبل شوند.

مدت‌هاست کشورهای بزرگ به خودروهای هیبریدی توجه ویژه‌ای نشان می‌دهند. محدود بودن سوخت‌های فسیلی از یک سو و آلودگی ناشی از این سوخت‌ها از سوی دیگر باعث شده است خودروهای هیبریدی و برقی روزبه‌روز مطرح‌تر از قبل شوند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بسیاری از کلان‌شهرها در جهان با مشکل آلودگی هوا دست به گریبان‌اند و به همین علت کنار برنامه‌های مختلفی، از جمله بهبود حمل‌ونقل عمومی و دور کردن صنایع آلاینده از شهرها، به فکر تغییر در خودروهای شخصی نیز افتاده‌اند؛ خودروهایی که اغلب از سوخت فسیلی استفاده می‌کنند و یکی از دلایل آلودگی در شهرهای بزرگ هستند.

کشورهای مختلف در این زمینه برنامه‌های متنوعی ترتیب داده‌اند و بسیار سریع هم به سوی هدف در حرکت‌اند. بیشتر کشورهای اروپایی در برنامه‌های خود منع تردد خودروهای دیزلی و استفاده بیشتر از خودروهای هیبریدی و الکتریکی را در نظر گرفته‌اند؛ برنامه‌هایی که به آینده دور هم مربوط نمی‌شود و در کمتر از 10 تا 20 سال دیگر اجرا خواهد شد.

بزرگ‌ترین تولیدکننده نفت اروپا، نروژ، بیشترین تعداد خودروهای سبز را در اختیار دارد. در دو ماه اول سال 2017، نیمی از خودروهای فروخته‌شده در این کشور هیبریدی و برقی بوده‌اند.

ساده بگوییم: نروژ اولین کشوری است که ساکنانش خودروهای سنتی با سوخت فسیلی را کنار گذاشته و به نسل جدید خودروها، یعنی هیبریدی و برقی، روی آورده‌اند.

این کشور اکنون 500 هزار خودروی برقی و هیبریدی دارد که 100 هزار دستگاه آن کاملا برقی هستند.

نروژ بعد از چین، از بیشترین میزان چنین خودرویی برخوردار است و کمترین میزان آلایندگی و انتشار کربن. این کشور برای حرکت در این مسیر به‌خوبی برنامه‌ریزی کرده است.

انگیزه دادن به مردم از یک سو و سیستم مالیاتی از سوی دیگر مردم را به سوی استفاده از این خودروها کشانده است؛ همان چیزی که قرار است تا سال 2025 نروژ را به هدفش، مبنی بر کنار گذاشتن همه خودروهای فسیلی، برساند. این ماجرا در بسیاری دیگر از کشورهای اروپایی نیز برقرار است و گرچه دیر و زود دارد، سوخت‌وسوز ندارد.

سال 2016 در بریتانیا تعداد 2.7 میلیون خودرو به فروش رسیده که رقم بزرگی برای خودروسازان است.

این کشور در راستای تلاش برای کاهش انتشار کربن، از سال 2040 فروش برخی از خودروهای جدید با سوخت‌های فسیلی را ممنوع می‌کند و طبق برنامه‌های درپیش‌گرفته تا 2050 هیچ خودروی آلاینده و انتشاردهنده کربنی نباید در این کشور باقی بماند.

بریتانیا مطمئن است تولیدکننده‌های خودرو برای این‌که سهم بیشتری از این بازار را با خودروهای هیبریدی و برقی در اختیار بگیرند چاره‌ای خواهند اندیشید.

رقابت تولیدکنندگان برتر خودرو در جهان برای ساخت خودروهای هیبریدی نیز نشان از افزایش تقاضا برای این خودروها دارد. در این میان ژاپنی‌ها گوی سبقت را از سایر تولیدکنندگان خودروهای هیبریدی ربوده‌اند. شرکت تویوتا در سال 2016 رکورد فروش 1.4 میلیون خودرو هیبریدی را ثبت کرده است و به‌طور کلی تولیدکنندگان ژاپنی 1.64 میلیون خودرو و کامیون هیبریدی را به فروش رسانده‌اند.

شرکت تویوتا اکنون از مرز تولید 10 میلیون خودروی هیبریدی گذشته است؛ خودروهایی که نخستین حضورشان به زمان معرفی پریوس، در دسامبر 1997، برمی‌گردد.

پریوس یکی از محبوب‌ترین هیبریدی‌های موجود در جهان و نیز بازار کشورمان است که البته با تغییرات جدید اعمال‌شده بر تعرفه‌ها در ایران، افزایش قیمت آن بسیاری از خریداران را از خرید منصرف کرده است.

آمریکا یکی از بازارهای پیشرو، برای خودروسازان هیبریدی و برقی، به شمار می‌رود. مشتری‌های زیادی در این کشور به چنین خودروهایی علاقه نشان داده‌اند و تعداد آن‌ها نیز روزبه‌روز در حال افزایش است.

البته تنها مشتریان آمریکایی نیستند که به نسل جدید خودروها علاقه‌مندند؛ خودروسازان آمریکایی نیز به رقابت با ژاپنی‌ها برخاسته‌اند.

تسلا، بدون شک، یکی از پیشروترین تولیدکننده مجهزترین خودروهای برقی در دنیاست که تمامی فناوری‌های نوین را به کار گرفته است، تنها به تولید خودروهای برقی اکتفا نکرده و با توجه به این‌که کامیون‌ها بخش اعظمی از آلودگی در کلانشهرها را تولید می‌کنند، کامیون‌های برقی پرقدرتی نیز تولید کرده که بی‌تردید نسل قدیمی و آلاینده کامیون‌ها را از بازار رقابت بیرون خواهد کرد.

در حالی که برداشتن گام‌های جهانیان برای استفاده از نسل جدید خودروها سریع‌تر شده، در کشور ما هنوز موانع زیادی پیش روی علاقه‌مندان وجود دارد؛ نه‌تنها برای محدود کردن خودروهای دیزلی از برنامه‌های درازمدت خبری نیست که برای تشویق مردم به خرید خودروهای هیبریدی نیز تلاشی نمی‌َشود.

منبع: آسمان آبی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.