کد مطلب: ۷۳۹۲۱۸

صالح‌آبادی: آمار فروش نفت محرمانه است/نرخ غیررسمی ارز را قبول نداریم

صالح‌آبادی: آمار فروش نفت محرمانه است/نرخ غیررسمی ارز را قبول نداریم

رئیس کل بانک مرکزی نرخ ارز در بازار آزاد را غیررسمی خواند و بر رسمی بودن بازار ارز نیمایی و بازار توافقی تاکید کرد. وی همچنین گفت آمار فروش نفت محرمانه است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، رئیس کل بانک مرکزی در نشست خبری امروز یکشنبه ۲۷ آذر ۱۴۰۱ از محرمانه بودن آمار فروش نفت توسط دولت خبر داد.

علی صالح آبادی، رئیس کل بانک مرکزی امروز با حضور در نشست خبری درباره عملکرد بانک مرکزی در یکسال اخیر به سئوالات خبرنگاران پاسخ داد. وی توضیحاتی درباره چرایی بالا بودن تورم و اقدامات بانک مرکزی در زمینه حراست از ارزش پول ملی ارائه کرد. انتقاداتی هم پیرامون افزایش قابل توجه نرخ دلار در بازار آزاد و رکوردشکنی قیمتی در این بازار مطرح شد که وی در این باره نیز به اظهارنظر پرداخت.

آمار فروش نفت محرمانه است!

صالح آبادی در پاسخ به پرسش تجارت‌نیوز مبنی بر چرایی عدم انتشار آمار درآمدهای وصولی نفت که هفته پیش وعده داده بود گفت: آمار فروش نفت و درآمدهای این حوزه محرمانه است و قابل انتشار نیست. اما به طور کلی میزان درآمدهای نفتی نسبت به سال گذشته رشد بالایی داشته است.

این اظهارنظر رئیس کل بانک مرکزی در شرایطی مطرح می‌شود که وی هفته گذشته وعده انتشار گزارشی در این زمینه را داده بود. از طرفی هم صالح آبادی هفته گذشته گزارش مرکز پژوهش‌های مجلس را مورد تردید ارزیابی کرده بود و به تجارت‌نیوز وعده انتشار آماری در این زمینه را داد.

چه خبر از پول ایران در کره جنوبی؟

رئیس کل بانک مرکزی درباره آزادسازی پول بلوکه شده ایران در کره جنوبی نیز عنوان کرد: اصل موضوع آزادسازی منابع ایران در کره با مشکلی مواجه نیست. طرف کره‌ای هم در این زمینه موضع ایران را پذیرفته و تایید می‌کند. اما مشکلاتی در زمینه حساب‌های مقصد وجود دارد که یکی از کشورهای منطقه قول همکاری داده است. در حال حاضر در پی دریافت تضامین لازم هستیم تا منابع ایران در این کشور آزاد شوند. البته پول برخی از سازمان‌های بین‌المللی که ایران باید پرداخت می‌کرد از محل این منابع تاکنون پرداخت شده است.

چرا بانک مرکزی آمار تورم را منتشر نمی‌کند؟

صالح‌آبادی در پاسخ به پرسش تجارت‌نیوز درباره عدم انتشار آمار تورم از سوی این نهاد نیز توضیح داد: بانک مرکزی محاسبه نرخ تورم را هیچگاه متوقف نکرده است. همواره محاسبات انجام شده و اتفاقا منتشر هم شده است.

وی درباره اختلاف زیادی که بین آمار و ارقام گزارش بانک مرکزی با مرکز آمار وجود دارد نیز گفت: الگوی محاسبه نرخ تورم در بانک مرکزی متفاوت از نحوه محاسباتی در سایر مراجع است. از طرفی هم در نوسانات قیمتی این اختلاف بین آمار بیشتر می‌شود. پس از حذف ارز ترجیحی نیز این نوسانات به طور طبیعی رقم خورد و طبیعتا اختلاف آماری هم ایجاد می‌شود. از سوی دیگر تعداد شهرستان‌های تحت پوشش الگوی محاسباتی بانک مرکزی بیشتر بوده که باعث دقیق‌تر شدن گزارشات می‌شود.

چرا نرخ بهره سرکوب می‌شود؟

صالح‌آبادی در واکنش به پرسشی پیرامون چرایی عدم استفاده از کانال نرخ بهره برای کنترل تورم نیز توضیح داد: سازوکار تعیین نرخ بهره نیازمند اصلاح است. طبیعتا باید از نرخ بهره برای کنترل تورم استفاده شود. هرچند سیستم بانکی ایران با سایر کشورها تفاوت‌هایی دارد و نمی‌توان مقایسه کرد اما به طور کلی نرخ بهره می‌تواند ابزار مناسبی برای مهار تورم باشد و باید از آن استفاده کرد.

وی افزود: در این زمینه شورای پول و اعتبار باید تصمیم‌گیری کند. همانطور که پیشتر نیز اشاره شد سازوکار تعیین نرخ بهره ایراداتی دارد که باید مورد اصلاح قرار گیرد.

افزایش سرمایه ۳۵ هزار میلیارد تومانی بانک‌های دولتی

رئیس کل بانک مرکزی از افزایش سرمایه ۳۵ هزار میلیارد تومانی بانک‌های دولتی خبر داد و گفت: دولت باید سهامی را در اختیار بانک‌ها قرار دهد. بانک‌ها نیز می‌توانند از محل فروش این سهام منابع لازم برای افزایش سرمایه را تامین کنند.

وی ادامه داد: وقتی افزایش سرمایه بانک‌ها از این طریق انجام شود قطعا منجر به افزایش پایه پولی هم نخواهد شد.

بازار آزاد ارز رسمیت ندارد؟

صالح آبادی با اشاره به افزایش نرخ دلار در بازار ارز نیز بیان کرد: بانک مرکزی قیمتی که در بازار غیررسمی وجود دارد را به رسمیت نمی‌شناسد. ضمن اینکه حجم معاملات این بازار چندان زیاد نیست. نرخ ارز نیمایی و بازار توافقی رسمیت دارند چرا که ارز مورد نیاز برای واردات از طریق بازار نیمایی تامین می‌شود. هیچ واردکننده‌ای هم ارز مورد نیاز خود را از طریق دلالان و بازار غیررسمی تهیه نمی‌کند.

وی ادامه داد: از طرفی برخی از نرخ‌هایی که در بازار غیررسمی اعلام می‌شود نیز عملا شرط‌بندی است. اصلا در این موارد ارزی مبادله نمی‌شود، بلکه معادل ریالی آن است که در معاملات جابجا می‌شود. ضمن اینکه این معاملات بسیار محدود هستند و قابل توجه نیست. از سوی دیگر در این بازار سوءاستفاده‌هایی انجام می‌شود که از آن جمله می‌توان به استفاده از حساب‌های اجاره‌ای اشاره کرد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    شما نه تخصص دارید نه تعهد که اگر کمی تخصص داشتید وضع اینچنین نمی شد واگرذره ای تعهد داشتید این شغل را نمی پذیرفتید شما چه موجودی هستید

  • ناشناس

    خودرو مواد غذایی همه سر سام آور همه میگن دلار درسته دلار هم بالاست ولی در مقایسه خدا وکیلی هیچ چیزی ارزونتر از دلار نداریم دولت قبلی دلار را سال 99 به 32/500 رساند بعد هم صوری قیمت ها را تا 25 هزار آورد پایین و تحویل دولت بعدی داد حالا خودتان قضاوت کنید دلار سال 99شد 32 هزار 206 بود 180 حالا 206 شده 400 م اتفاقا دولت فقط و فقط توانسته نرخ ارز را مهار کند و دیگر هیچ ……

  • ناشناس

    اتفاقا دولت در پایین نگه داشتن ارز موفق که هبچ عالی عمل کرده ولی متاسفانه در موارد دیگر هیچ و هیچ ای کاش خودرو و مواد غذایی و غیره هم مثل دلار کنترل میشد

  • ناشناس

    ای کاش همه چی هم مثل ارز کنترل میشد خودرو سر به فلک زده

  • ناشناس

    بفرمائید آقای رئیس چی رو قبول دارید … واقعا این گرانیها رو نمی بینید چه بلائی باید سر مردم بیاید که شما قبول کنید که وضع خیلی خرابه ….

  • ناشناس

    از پول نفت چه مقدار دوستان پور سانت حق العمل دریافت می‌کنند
    که ملت نباید بدانند

  • ناشناس

    درآمدش و اینکه پول نفت تو جیب کی رفت هم محرمانه است