کد مطلب: ۷۹۳۲۶۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

آپدیت تحلیل تکنیکال خودرو ۱۱ فروردین ۱۴۰۲ / هدف موج صعودی جدید کجاست؟

آپدیت تحلیل تکنیکال خودرو 11 فروردین 1402 / هدف موج صعودی جدید کجاست؟

سهام شرکت ایران خودرو که با نماد «خودرو» در بورس تهران معامله‌ می‌شود، طی سه ماه پس از آغاز روند صعودی بازار سرمایه در آبان سال گذشته، 101 درصد رشد را تجربه کرده است. پس از آن اما در گیرودار دعوای میان وزارت‌خانه‌ها و سازمان بورس دچار روند اصلاحی شد. با این وجود آینده پیش روی این نماد چه خواهد بود؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، نماد «خودرو» با آغاز فاز صعودی بازار سهام در آبان ماه سال جاری طی سه ماه موفق به کسب بازدهی 101 درصدی برای سهامداران خود شد. در ادامه اما با اتفاقات خروج خودرو‌های پرتیراژ از بورس کالا، نماد‌های این صنعت درگیر اصلاحی شدند.

شرکت ایران‌خودرو در سال ۱۳۴۱ با نام اولیه شرکت سهامی خاص کارخانجات صنعتی ایران ناسیونال ثبت شد. این شرکت در مهرماه ۱۳۴۲ با هدف تولید انواع خودرو و قطعات مربوط به آن شروع به کار کرد و سهام آن در اواخر سال ۱۳۷۱ در بورس اوراق بهادار تهران با نماد «خودرو» عرضه شد.

در حال حاضر فعالیت اصلی ایران خودرو، تولید قطعات بدنه، موتور، تولید و مونتاژ انواع اتومبیل‌های سواری و وانت است. سهام این شرکت هم‌اکنون در بازار دوم بورس و در گروه خودرو و ساخت قطعات معامله می‌شود. ایران خودرو با ارزش بازاری حدود ۵۵ هزار و ۳۲۳ میلیارد تومان بزرگترین شرکت این گروه به حساب می‌آید.

آپدیت تحلیل تکنیکال خودرو

تحلیل تکنیکال نماد «خودرو» در تاریخ 6 بهمن ماه سال گذشته انجام شد. جایی که چارت قیمت خودرو بدین شکل بود. در ادامه این تحلیل یاد شد که به رغم کندل ریزشی نسبتا شدیدی که در تایم فریم هفتگی در چارت «خودرو» شکل گرفته است، تقاطع خط میانی و سقف کانال شکسته شده، حمایت معتبری جهت حفظ قیمت به شمار می‌رود.

همچنین ذکر شد که برگشت قیمت از این محدوده شانس رشد قیمت تا موازی بالایی چنگال رسم شده را افزایش خواهد داد.

نمودار قیمتی «خودرو» در تاریخ 6 بهمن 1402

نمودار قیمتی «خودرو» در تاریخ 6 بهمن 1402

در حال حاضر اما نماد «خودرو» در آستانه شکستن سقف 360 تومانی قرار دارد که در دی ماه و پیش از اصلاح خود ثبت کرد. قدرت تقاضا اجازه اصلاح بیشتری به غول خودروسازی کشور نداد و پس از مدت کوتاهی شست‌وشوی سفارشات حد ضرر معاملگران و سرمایه‌گذارانی که حد ضرر خود را ورود مجدد قیمت به کانال قرار داده بودند، شروع به رشد کرد.

تحلیل تکنیکال خودرو

برای تارگت‌های نماد خودرو نیز همچنان تارگت‌های قبلی پابرجاست. اما برای پیش بینی دقیق‌تر از روند حرکتی این نماد، از همبستگی آن با نمودار صنعت خودرو می‌توان کمک گرفت. قله‌ای که در جریان روند نزولی خودرو، در آذر سال 99 شکل گرفته است با تراز 127 درصد موج جنبشی «خودرو» انطباق دارد. بنابراین می‌توان انتظار داشت که هدف قیمت رسیدن به این مقاومت که محدوده قیمتی 430 تومانی است، باشد.

از سویی در صورت عبور از این محدوده می‌توان انتظار داشت قیمت سهام ایران خودرو تا محدوده 550 تومان که تقاطع سقف کانال دوبل شده و موازی بالایی خط میانی‌ است رشد کند. همچنین تراز 161.8 درصد فیبوناچی اصلاحی(Retracement) نیز در همین محدوده قرار گرفته است.

گزارش‌های بیشتر را در صفحه اخبار بورس بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.