کد مطلب: ۴۷۷۴۳۹

آیا سهام عدالت برای دولت ارزشمند است؟ / کمک به مستاجران با اعمال شاقه

آیا سهام عدالت برای دولت ارزشمند است؟ / کمک به مستاجران با اعمال شاقه

پرداخت وام ودیعه مسکن به مستاجران با دست‌اندازهای مختلفی از جمله عدم پذیرش سهام عدالت به عنوان ضمانت‌نامه، عدم صدور کد رهگیری و صدور کد رهگیری برای غیرمستاجران روبه‌رو است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، وام ودیعه مسکن برای مستاجران یکی از سیاست‌های حمایتی دولت در شش ماهه اول سال جاری است که براساس آن به تهرانی‌ها 50 میلیون تومان، کلان‌شهرها 30 میلیون تومان و شهرهای کوچک 15 میلیون تومان در قالب این طرح پرداخت می‌شود.

طبق اعلام بانک مرکزی، متقاضیانی که واجد شرایط باشند می‌توانند انتخاب کنند که اقساط اصل و سود وام را در ۳۰ ماه (۲ سال و نیم) و با سود ۱۲ درصدی پرداخت کنند. اما این طرح با دست‌انداز‌هایی روبه‌روست و هنوز مردم نتوانسته‌اند از آن استفاده کنند.

ضامن با نامه کسر از حقوق

در خصوص ضامنی که بانک‌ها در ازای پرداخت این وام از مستاجران می‌گیرند محمود محمودزاده، معاون وزارت راه‌وشهرسازی در 19 مرداد ماه به تجارت‌نیوز گفت: بانک مرکزی سعی کرده که این تسهیلات با شرایط آسانی با متقاضیان پرداخت شود. برای حقوق‌بگیران نامه کسر از حقوق و دارندگان سهام عدالت با استفاده از سهامشان می‌توانند این تسهیلات را دریافت کنند. برای کسانی هم که این دو را ندارند ساده‌ترین شرایط در نظر گرفته خواهد شد.

اما در اطلاعیه بانک مرکزی در خصوص وثایق قابل قبول برای وام کمک ودیعه مسکن آمده است:

الف‌- گواهی کسر از حقوق

ب‌- گواهی کسر از مستمری خانوارهای تحت پوشش کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان بهزیستی

ج‌- سهام عدالت

د- در تسهیلات ۱۵۰ میلیون ریالی اخذ سفته یا چک فرد متقاضی به تشخیص بانک عامل

ه - در تسهیلات بیش از ۱۵۰ میلیون ریالی اخذ سفته یا چک فرد متقاضی به تشخیص بانک عامل به همراه یک ضامن

سهام عدالت، ضمانت‌‌نامه‌ای بی‌ارزش

برخی از متقاضیان که برای تکمیل پرونده دریافت وام به بانک‌ها مراجعه کرده‌اند می‌گویند بانک از آنها یک یا دو ضامن شاغل با نامه کسر از حقوق درخواست کرده و سهام عدالت را که در اطلاعیه بانک مرکزی به عنوان وثایق قابل قبول در این طرح عنوان شده نمی‌پذیرند، این در حالی است که طبق اعلام وزارت راه قرار بود در خصوص ضمانت‌نامه‌ها مسیر راحت‌تری پیش‌پای مستاجران قرار بگیرد.

سهام عدالت به عنوان ضامن وام 50 میلیون تومانی کمک ودیعه مسکن از سوی بانک‌ها پذیرفته نمی‌شود، اما ارزش سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی تا روز گذشته به ۱۶ میلیون و ۶۵۲ هزار تومان رسیده و برگه‌های یک میلیون تومانی نیز بیش از 30 میلیون تومان ارزش دارد؛ همچنین این سهام در مرداد ماه تا مرز 40 میلیون تومان نیز پیش رفت.

وزارت راه‌وشهرسازی در این خصوص به تجارت‌نیوز گفت: وام ودیعه مسکن و جزئیات آن از حوزه وزارت راه‌شهرسازی خارج شده است و از این پس در بانک مرکزی دنبال می‌شود. موضوع ضامن، نحوه پرداخت و جزئیات دیگر آن ارتباط کاری با وزارت راه ندارد و بانک مرکزی تصمیم‌گیر، ابلاغ‌کننده و ناظر بر موضوع است.

قرار بود در این طرح به معیشت زندگی مستاجران کمک شود، اما به نظر می‌رسد آنها را با چالش‌های دیگری مواجه کرده است.

ندادن کد رهگیری به مستاجران

یکی از شروط دریافت وام ودیعه این است که مستاجران حتما کد رهگیری داشته باشند. اما برخی از مشاوران املاک این کد رهگیری را برای مستاجران صادر نمی‌کنند.

این تجربه برخی از متقاضیان کمک ودیعه مسکن است. اینکه آنها برای دریافت کد رهگیری به مشاور املاک مراجعه کرده‌‌اند اما مشاور املاک به آنها کد رهگیری نداده. چرا که می‌گویند چون آپارتمان دارای سند مادر یا قولنامه‌ای است سامانه به مستاجران این قبیل خانه‌ها کد رهگیری نمی‌دهد.

در این خصوص مصطفی قلی‌خسروی، رئیس اتحادیه مشاوران املاک تهران به تجارت‌نیوز گفت: اگر مشاور املاکی این کد را به هر دلیلی برای مستاجران ‌نگیرد، فرد باید به اتحادیه شکایت کند و اتحادیه پس از بررسی با فرد خاطی برخورد می‌کند. همچنین اگر مستاجری به خاطر تخلف مشاور املاک متحمل خسارت شود مشاور املاک باید خسارات را جبران کند.

غیرمستاجرانی که وام گرفتند

در شرایطی که برخی مستاجران در اخذ تسهیلات ودیعه مسکن ناکام بودند برخی از غیرمستاجرها با استفاده از کد رهگیری صوری، موفق به اخذ این وام شده‌اند.

براساس گزارش فارس، صدور کد رهگیری برای اجاره نامه صوری پس از مطرح شدن بحث تسهیلات ودیعه مسکن شدت گرفته و به گفته ارائه دهندگان کد رهگیری صوری، تعدادی از افرادی که نسبت به این کار اقدام کرده‌اند، موفق به دریافت تسهیلات ودیعه مسکن شده و مبلغ این تسهیلات را در بازارهای سرمایه‌ای نظیر طلا، ارز و بورس برای یکسال سرمایه‌گذاری کرده‌اند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • شایان

    سعدی وصدرات واریزی داشتندامروز اگه داشتند مثبت بزنید خسته شدیم ازدست این دو چی بگم

    • ناشناس

      سلام سعدی امروز ۲۹۰ هزار برایه بنده واریز کرد

  • سعدی

    معلومه که ارزشی نداره !!! سهامی که پنج‌ میلیون تومن ازش رو‌ فروختیم تو مدت سه ماه و با ۲۰ مرحله واریز به مردم دادن چه ارزشی داره ؟! الی برکت الله !!!
    روحانی مچکریم

  • کیمیا

    باباجای این چیزهابرین پیگیری کنین بانک ملی وسامانه سعدی چرابه درددل مردم گوش نمیدن

  • نیما

    تورو خدا خانوم بارانی پیگیر بانک صادرات بشید خیلی وقته از بانک صادرات خبر نذاشتید و پیگیر نشدید.من سهامم یک میلیونی هستش برای سی درصد اولم ۱۲/۸۰۰میلیون ریختن برای سی درصد دوم زده ۳/۸۰۰مانده..چجوری حساب کردن…در ضمن قسمت پرداختیها زده واریز ۱۲/۸۰۰واریز تا ۵شهریور ولی تا الان ۱۰میلیون واریز شده ۲/۸۰۰مابغی کجاست.خواهش میکنم پیگیر باشید.لطف کنید مثبت بزنید درخواست خیلیاس از بانک صادرات تا پیگیری کنید.

  • ناشناس

    آخه میخوام بدونم دولت وقتی میدونه من تحت حمایت کمیته امدادم ووام ودیعه روگفتن تحت پوشش کمبته وبهزیستی چطوربمن میگن عنوان شغل باید40درصدحقوقت ضامنت باشه من گفتم ضامن میارم براوام 15میلیونی میگه نه خودت شغلت چیه اخه من شغل داشتم تحت پوشش نمیشدم

  • مملی

    سعدی الباقی حسابمون بریز الان ک بورس سبزشده

  • پارسیان

    عجب مملکتیه … گل و بلبل ????

  • امیر

    سلام خدمت تجارت نیوز، در خصوص وام ودیعه مسکن من ثبت نام کردم کد رهگیری هم گرفتم وامم 15میلیونی هس مگ نمیگن 15 میلیونی ضامن نمیخواد، والا من بانک صادرات ثبت نام کردم رفتم بانک میگن به ما هیچ بخشنامه ای نیومده رفتم بانک ملی اونا گفتن ما هیچ وامی بدون ضامن نمیدیم برو پیش رئیس بانک رفتم پیش رئیس بانک میگ ضامن کارمندتو بیار، رفتم بانک سپه اونا هم میگن باید کارت پایان خدمت با ضامن معتبر بیار، الان تکلیف ما چیه بخدا اگ گیر پایان خدمت بود ک مارو قبول نمیکردن الان ای کارمندا بانک یجوری رفتار می‌کنند انگار بانک برا پدرشون بوده الان رسیده به اینا… تجارت نیوز توروخدا پیگیرش شو

  • ناشناس

    برگردید شهرستان تون .. بیخیال اینجور وام هام بشید

  • م

    سلام امروز هربانکی مراجعه کردیم برای وام ۱۵میلیونی کلی شرط گذاشتن ومیگن ما قانون خودمونوداریم اینایی که شنیدیم حرفه ضامن گواهی کسراقساط حتی بانک پاسارگاد می‌گفت باید ضامن کارمند و بیارین خودتونم فیش حقوقی داشته باشین الان ماباید چیکارکنم