کد مطلب: ۲۴۴۲۵۵

ابهام در نیاز سالانه به یک میلیون مسکن

ابهام در نیاز سالانه به یک میلیون مسکن

تحلیل یک مقام مسوول در وزارت راه و شهرسازی درخصوص نیاز به حدود چهار میلیون واحد مسکونی تا سال ۱۴۰۵ پیش‌بینی قبلی وزارتخانه مبنی بر نیاز به ۹ میلیون واحد مسکونی را به چالش کشید.

بهروز ملکی مدیرکل دفتر طرح، برنامه و بودجه شرکت عمران و بهسازی شهری گفته که تا سال ۱۴۰۵ باید تعداد ۳۱ میلیون خانه (خالی و غیرخالی) ساخته و در کشور وجود داشته باشد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، این در حالی است که بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵ حدود ۲۷ میلیون واحد مسکونی در کشور وجود دارد و اگر بر مبنای طرح جامع مسکن سالیانه یک میلیون واحد مسکونی جدید تولید و نوسازی شود حداقل ۹ میلیون مسکن جدید اضافه خواهد شد. اما بر اساس تحلیل ملکی، کمتر از نصف این رقم نیاز خواهد بود.

بهمن‌ماه ۱۳۹۶ حامد مظاهریان ـ معاون وزیر راه و شهرسازی گفته بود در یک افق ۱۰ ساله به ساخت پنج میلیون خانه جدید و نوسازی ۳.۸ میلیون مسکن و در مجموع به حدود ۹ میلیون مسکن جدید نیاز داریم.

بر اساس سرشماری سال ۱۳۹۵، موجودی مسکن کل کشور (بدون احتساب واحدهای مسکونی خالی) بیش از ۲۲.۸ میلیون واحد مسکونی و تعداد خانوار ۲۴.۱۹ میلیون واحد است. همچنین تراکم خانوار در واحد مسکونی حدود ۱.۰۵ است. در حالی که تعداد خانه های خالی با بیش از ۵۵ درصد رشد از ۱.۶۶ میلیون واحد در سال ۱۳۹۰ به ۲.۵۸ میلیون واحد در سال ۱۳۹۵ افزایش یافته است. یعنی هم‌اکنون حدود ۲۷ میلیون مسکن در کشور وجود دارد که اخذ مالیات از خانه‌های خالی می‌تواند حدود چهار میلیون مسکن خالی از سکنه را وارد چرخه مصرف کند.

در سال ۱۳۷۵ تعداد ۱۲ میلیون و ۳۹۸ هزار خانوار و ۱۰ میلیون و ۷۷۰ هزار واحد مسکونی داشته‌ایم. سال ۱۳۸۵ این رقم به ۱۷ میلیون و ۵۰۱ هزار خانوار در مقابل ۱۵ میلیون و ۸۵۹ هزار واحد مسکونی رسیده است. در سال ۱۳۹۰ تعداد خانوارها به ۲۱ میلیون و ۱۸۵ هزار رسیده و واحدهای مسکونی ۱۹ میلیون و ۹۵۰ هزار واحد بوده است. در سال ۱۳۹۵ نسبت خانوار به مسکن در دسترس به ترتیب ۲۴ میلیون و ۱۹۶ هزار در مقابل ۲۲ میلیون و ۸۲۵ واحد مسکونی بوده است.

منبع:ایسنا

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.