کد مطلب: ۷۹۳۳۳۳

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

نرخ بیکاری چگونه باعث ایجاد رکود اقتصادی می‌شود؟

نرخ بیکاری چگونه باعث ایجاد رکود اقتصادی می‌شود؟

وزیر خزانه‌داری آمریکا اخیرا بیان داشت که با وجود نرخ بیکاری پایین و اقتصاد قدرتمند، احتمال ایجاد رکود اقتصادی وجود ندارد. اما وقایع اقتصادی پیشین نشان می‌دهد که رکود اقتصادی معمولا در زمانی که بیکاری به پایین‌ترین سطح خود رسیده، اتفاق می‌افتد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بازار کار ایالات متحده شروع قدرتمندی برای سال 2023 داشته و در ماه ژانویه 504 هزار نفر و در ماه فوریه 311 هزار نفر به لیست حقوق‌بگیران خود ( به از بخش کشاورزی) اضافه کرده است.

هر دو رقم با نرخ تفاوت بالایی از انتظارات تحلیلگران فراتر رفتند و در ماه ژانویه، نرخ بیکاری به 3.4 درصد یعنی به پایین‌ترین حد خود در 53 سال گذشته رسید. با اعلام اعداد و ارقام ماه فوریه، بیکاری اکنون مقداری بالاتر از 3.6٪ گزارش شده است.

نرخ پایین بیکاری نشانه‌ای قدیمی برای یک اقتصاد قوی است. با این حال، بر اساس گزارش ویژوال کاپیتالست، بیکاری اغلب درست قبل از تحقق رکود به یک نقطه پایین ادواری می‌رسد.

جانت یلن، وزیر خزانه‌داری ایالات متحده در مصاحبه‌ای در مورد داده‌های شغلی در ژانویه بیانیه‌ای ارائه کرد و در این بیانیه گفت: «زمانی که کشوری 500 هزار شغل و پایین‌ترین نرخ بیکاری را در بیش از 50 سال گذشته داشته باشد، رکود نخواهد داشت».

در نتیجه این سوال مطرح می‌شود که چرا رکودها زمانی آغاز می‌شوند که بیکاری به پایین‌ترین حد خود می‌رسد؟ و بر همین اساس ممکن است در آینده نزدیک یلن ناچار شود درخصوص این بیانیه تجدیدنظر کند.

چرخه اقتصادی

چرخه اقتصادی به تمایل طبیعی اقتصاد به نوسان داشتن در بین دوره‌های رشد و رکود اشاره دارد. این روند را می‌توان مشابه چهار فصل در یک سال در نظر گرفت. در فصل بهار اقتصاد گسترش می‌یابد، در تابستان به اوج می‌رسد، در پاییز شروع به انقباض می‌کند، سپس در زمستان به یک فرورفتگی و به دره نمودار می‌رسد.

با در نظر گرفتن این موضوع، منطقی است که فرض کنیم پایین بودن دوره‌ای نرخ بیکاری (اوج اشتغال) صرفاً نشانه‌ای از رسیدن اقتصاد به نقطه اوج است.

سیاست‌های پولی و رکود اقتصادی

در دوره‌های نرخ بیکاری پایین، کارفرمایان ممکن است برای یافتن نیروی کار دشواری بیشتری داشته باشند. این امر آنها را مجبور می‌کند دستمزدهای بالاتری پرداخت کنند که می‌تواند در افزایش تورم تاثیر داشته باشد.

برای مثال پس از کمبود نیروی کاری که پس از همه‌گیری کرونا پدیدار شد، رشد دستمزد ایالات متحده (که با میانگین متحرک سه ماهه ارائه می‌شود) به طور قابل‌توجهی افزایش یافت و از ماه مارس 2022 تاکنون بالای 6 درصد باقی مانده است.

فدرال رزرو که وظیفه تضمین ثبات قیمت را دارد، اقداماتی را برای جلوگیری از افزایش بیش از حد تورم انجام خواهد داد. در عمل، این امر مستلزم افزایش نرخ بهره است که هزینه وام گرفتن را افزایش و فعالیت اقتصادی را کاهش می‌دهد. شرکت‌ها که فرصت کمتری برای توسعه دارند، سرمایه‌گذاری و مشاغل را کاهش می‌دهند. از سوی دیگر، مصرف‌کنندگان میزان خریدهای بزرگ را کم می‌کنند.

با توجه به این اثرات، برخی بر این باورند که افزایش تهاجمی نرخ بهره توسط فدرال رزرو می‌تواند باعث رکود اقتصادی شود یا آن را وخیم‌تر کند. تحقیقات اخیر نشان می‌دهد که از سال 1950 بانک‌های مرکزی قادر به کاهش تورم بدون وقوع رکود پس از آن نبوده‌اند.

اختلاف سیاستمداران با اقتصاددانان

فدرال رزرو ازماه مارس 2022 به منظور مبارزه با تورم بالا، نرخ بهره را با سرعتی بی‌سابقه افزایش داده است. اخیرا، جروم پاول، رئیس فدرال رزرو هشدار داده است که اگر تورم از هدف تعیین شده فراتر رود، ممکن است نرخ بهره حتی بالاتر از حد انتظار اولیه افزایش پیدا کند. سناتور الیزابت وارن ابراز نگرانی کرد که این امر به قیمت از دست رفتن شغل آمریکایی‌ها و در نهایت رکود اقتصادی تمام می‌شود.

او می‌گوید: طبق گزارش خود فدرال رزرو، اگر طبق برنامه‌ریزی خود به افزایش نرخ بهره ادامه دهند، بیکاری تا پایان سال 4.6 درصد خواهد بود.

جروم پاول همچنان متعهد به کاهش تورم است، اما با شکست‌های اخیر بانک سیلیکون‌ولی و بانک سیگنچر، برخی از تحلیلگران معتقدند ممکن است در افزایش نرخ بهره توقفی ایجاد شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.