کد مطلب: ۴۳۱۱۱۲

احمد میرمطهری، دبیر کل اسبق بورس :

عدم انتشار آمارها هیچ توجیهی ندارد / ارتباط دولت‌ها با افکار عمومی از طریق آمارهاست

عدم انتشار آمارها هیچ توجیهی ندارد / ارتباط دولت‌ها با افکار عمومی از طریق آمارهاست

احمد میرمطهری، دبیر کل اسبق بورس عنوان کرد: عدم انتشار شاخص‌ها و آمارهای اقتصادی هیچ توجیهی ندارد و عدم انتشار برخی آمارها نه‌ دیدگاه مردم را عوض می‌کند و نه برداشت آنها را از شرایط اقتصادی تغییر می‌دهد. باید قبول کنیم که ارتباط دولت‌ها با افکار عمومی از طریق آمارها و شاخص‌ها و تحلیل‌های اقتصادی و اجتماعی است و داوری در مورد عملکرد هر دولتی و یا هر دستگاه دولتی از طریق تحلیل آمارها و شاخص‌های کلیدی دوره مربوط است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مدتی است که دیگر آمارهای مربوط به تورم، رشد اقتصادی، جزئیات درآمد مالیاتی و قیمت هفتگی اقلام توسط بانک مرکزی منتشر نمی‌شود. به جز این موارد، در مساله پیش‌فروش سکه نیز که دو سال پیش بیش از 7.6 میلیون سکه با قیمت حدود 1.4 میلیون تومان با زمان تحویل تا اردیبهشت ماه سال 99 انجام شده هنوز بانک مرکزی شفاف‌سازی نکرده است.

در واکنش به این سکوت آماری بانک مرکزی، احمد میرمطهری، دبیر کل اسبق بورس عنوان کرد: مشخص است که بدون در دست داشتن آمار و محاسبه شاخص‌های کلیدی اقتصادی و اجتماعی نمی‌‌توان تصویری روشن از قامت اقتصاد ملی در دست داشت. هر اقتصادی بنا به تعریف، فعالیت‌هایی است که در آن عوامل تولید، منابع‌ طبیعی، سرمایه، دانش فنی و نیروی کار و نیز کالاها و خدمات طی آن جابه‌جا می‌شود. سرمایه‌داران از راه انتقال خدمات، کالاها و منابع طبیعی منتفع می‌شوند و دانش فنی به جایی می‌رود که درآمد بیشتری کسب کند و نیروی کار به سمتی هدایت می‌شود که سطح دستمزد بالاتری را انتظار دارد.

وی اضافه کرد: عدم انتشار شاخص‌ها و آمارهای اقتصادی هیچ توجیهی ندارد و عدم انتشار برخی آمارها نه‌ دیدگاه مردم را عوض می‌کند و نه برداشت آنها را از شرایط اقتصادی تغییر می‌دهد. باید قبول کنیم که ارتباط دولت‌ها با افکار عمومی از طریق آمارها و شاخص‌ها و تحلیل‌های اقتصادی و اجتماعی است و داوری در مورد عملکرد هر دولتی و یا هر دستگاه دولتی از طریق تحلیل آمارها و شاخص‌های کلیدی دوره مربوط است و در عین حال با کمک همین آمارها و شاخص‌هاست که اگر صحیح و درست باشد هر دولتی می‌تواند از کارنامه و عملکرد خود دفاع کند.

میرمطهری تصریح کرد: برای رویارویی با چالش‌های اقتصادی اعم از رشد اقتصادی مطلوب گرفته تا اشتغال، پس‌انداز و سرمایه‌گذاری و به طور کلی تجهیز منابع، نیاز به داده‌های آماری واقعی و تحلیل‌های صحیح داریم تا به آرزوهای اقتصادی خود جامه عمل بپوشانیم.

وی در تحلیلی در تجارت‌نیوز که متن کامل آن را در یادداشت « حبس آمار چگونه به زیان اقتصاد تمام می‌شود؟» می‌توانید بخوانید، سه نقد درباره نظام آماری کشور مطرح و نتیجه‌گیری کرده است: هر کشوری دوره‌های پرفراز و نشیب اقتصادی را طی کرده و طی خواهد کرد و رونق و رکود یا کسادی چیزی نیست که فقط در یک کشور اتفاق افتد. بسیاری از کشورهای توسعه‌یافته امروزی کشورهای در حال توسعه دیروز بوده‌اند که آنها هم تورم و بیکاری و جنگ و کمبودها را حس و لمس کرده‌اند ولی امروز خود را در جایگاه دیگری قرار داده‌اند. معتقدم بی‌اطلاعی یا اطلاعات ناقص فعالان اقتصادی از آمارها بسیار مخرب و گمراه‌کننده است و پاسخ قطعی این سوال از منظر علم آمار این است: آیینه چون عیب تو بنمود راست، خود شکن آیینه شکستن خطاست.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.