کد مطلب: ۳۳۰۹۹۴

یک کارشناس بازار مسکن در گفتگو با تجارت‌نیوز پاسخ داد:

ارزانی دلار، قیمت مسکن را ارزان می‌کند؟

ارزانی دلار، قیمت مسکن را ارزان می‌کند؟

یک کارشناس بازار مسکن می‌گوید: التهابات قیمت مسکن فروش می‌کند و در نقطه‌ای بینابین به تثبیت خواهد رسید. همچنان معتقدیم که قیمت خانه نیز همانند دلار به شدت ارزان نخواهد شد.

به‌گزارش تجارت‌نیوز، قیمت مسکن در آبان ماه امسال نسبت به آبان ماه سال گذشته بیش از 91 درصد افزایش یافته است.

یک کارشناس مسکن درباره علت گرانی قیمت مسکن گفت: افزایش اخیر قیمت مسکن بیش از آن که واقعی باشد تابع التهابات اقتصادی و نظام مدیریت مالی است. در این بازه زمانی نمی‌توان یک شاخص مشخصی را پیدا کرد که براساس آن بتوان علت منحرف شدن قیمت‌ها را یافت. به عنوان مثال نمی‌توان گفت که یک عوامل درون‌زا باعث افزایش قیمت مسکن شده و حالا به سراغ واکاوی این بیماری برویم تا بتوانیم التهابات ناشی از این عامل را بهبود دهیم.

منصور غیبی افزود:در حال حاضر عوامل برون‌زا در گرانی اخیر قیمت مسکن تاثیر گذاشته و همچنین نقش مردم هم در راهبری این افزایش قیمت بی‌تاثیر نیست. مردمانی که صاحب ملک و املاک هستند این نوع کالاها بالاترین دارایی برای‌ آنها تلقی می‌شود و بنابراین در این آشفته بازار تمایل دارند که این نوع سرمایه‌ها را به بالاترین قیمت نرخ‌گذاری کنند.

او تصریح‌ کرد: زمانی‌که ارزش ریال کاهش می‌یابد مردم به سراغ بازارهایی می‌روند که سرمایه‌های خود را ارزش‌گذاری کنند تا در مقطع مشخصی بخواهند به ارزش دلخواه خود آن را به فروش برسانند. این رقابت بین مردم و صاحبان املاک دلیلی بر این شده که ارزش‌گذاری قیمت بدون توجه به عوامل موثر در افزایش قیمت تاثیر بگذارد.

گرانی‌ها در بازار مسکن کاذب است

غیبی گفت: آپارتمان را به عنوان یک محصول تولیدی در نظر بگیرید؛ یک سازنده یک ملک کلنگی را خریداری می‌کند و سپس هزینه خدمات شهرداری از جمله تراکم،پروانه ساخت، و … را پرداخت کرده و بعد زمان بهره‌برداری از آن فرا می‌رسد. حال با وجود اینکه نماگرها نشان می‌دهد که قیمت مسکن در آبان ماه نسبت به آبان ماه سال گذشته بیش از 91 درصد افزایش یافته است. سوالمان این است که آیا هزینه‌های شهرداری 100 درصد افزایش یافته یا قیمت کالاهایی همچون آجر، سیمان و …200 درصد گران‌تر شده که قیمت مسکن در تهران بیش از 90 درصد افزایش یافته است؟

سلسبیل 2 01

یک کارشناس بازار مسکن می‌گوید: میزان قابل توجهی از گرانی‌ها در بازار مسکن کاذب است که دلیل آن هرگز منطقی به نظر نمی‌رسد.

او افزود: در نتیجه به نظر می‌رسد که میزان قابل توجهی از گرانی‌ها در بازار مسکن کاذب است که دلیل آن هرگز منطقی به نظر نمی‌رسد.

مقصر التهابات قیمت مسکن کیست؟

به گفته غیبی، مردم در جامعه نگران هستند و از اینرو این صاحبان سرمایه به بالاترین دارایی خودشان یعنی خرید ملک مراجعه کرده‌اند و پشت این نوع سرمایه‌ها پناه برده‌اند. از سوی دیگر برخی رقابت‌های درون سازمانی دست به دست داده و بدون اینکه قیمت واقعی املاک و میزان تورم را بسنجند مسیر خود را در پیش گرفته‌اند.

او در ادامه گفت: در التهابات قیمت مسکن نخستین مقصران این موضوع مردم هستند. در این بازه زمانی باید مراقب باشیم. در نهایت کسانی که در این مسیر سوداگرانه ضرر خواهند کرد صاحبان سرمایه و املاک هستند؛ چرا که از این وضعیت تنها دلالانی با ارایه رقم‌های نامتعارف پول‌های گزافی را به جیب می‌زنند.

غیبی در ادامه اظهار کرد:دومین علل گرانی مسکن عدم مدیریت نظام اقتصادی است. مدیران می‌توانند با تعادل رساندن سایر بازارهای موازی این نگرانی را از صاحبان سرمایه بگیرند تا با خیال آسوده‌تری به داد و ستد بپردازند.

این کارشناس درباره چشم‌انداز بازار مسکن گفت: به نظر می‌رسد که التهابات قیمت مسکن فروش می‌کند و در نقطه‌ای بینابین به تثبیت خواهد رسید. همچنان معتقدیم که قیمت خانه نیز همانند دلار به شدت ارزان نخواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    چرا بااین حرفا میخایین مردم رو گمراه کنین ..تاحالا کی خانه ارزان شده که توقع دارین امسال بشه…وقتی که رب وگوجه وروغن وپوشک و…… 3یا4برابر پارسال باید بخریم ،خواهشن مردم با کارشناسیهای […]خودتون سرکار نذارین.ممنونم