کد مطلب: ۷۱۷۵۳۵

بررسی وضعیت استخدام و اشتغال در تهران

بررسی وضعیت استخدام و اشتغال در تهران

تهران به‌ عنوان پایتخت ایران نسبت به سایر شهرهای کشورمان دارای بازار کار بسیار خوبی است. بطوریکه براساس آمار حدود ۷۰% از مشاغل فعال کشور مربوط به استان و شهر تهران می‌شود.

تهران به‌ عنوان پایتخت ایران نسبت به سایر شهرهای کشورمان دارای بازار کار بسیار خوبی است. بطوریکه براساس آمار حدود ۷۰% از مشاغل فعال کشور مربوط به استان و شهر تهران می‌شود. علت بالا بودن آمار اشتغال و استخدام در تهران را می‌توان از دو جهت مورد بررسی قرار داد؛ یعنی از لحاظ موقعیت سیاسی و از لحاظ موقعیت اقتصادی. به دلیل پایتخت بودن شهر تهران سفارت خانه‌های بسیاری از کشورها در این شهر قرار دارد همچنین بسیاری از مراکز درمانی، ادارات دولتی و دانشگاه‌های معتبر نیر در این شهر واقع شده است. همین امر باعث می‌شود افراد زیادی به این شهر رفت و آمد کرده و برای رفع نیازهای خود به مراکز مختلف مراجعه کنند که درنهایت منجر به بهبود شرایط اشتغال می‌شود.

بسیاری از کارخانجات، مراکز صنعتی و شرکت‌ها و ادارات نیز در این شهر قرار گرفته‌اند. همچنین تعداد زیادی از افراد مختلف برای پیدا کردن شغل مناسب به پایتخت مهاجرت می‌کنند. زمانیکه افراد مستقر در یک شهر افزایش یابند مراکز بیشتری نیز برای رفع نیازهای مختلف آن‌ها از جمله حمل و نقل، خوراک، پوشاک، درمان و… افتتاح می‌شود و به دنبال آن شرایط بازار کار بهبود می‌یابد. تا انتهای این مطلب با بررسی وضعیت استخدام و اشتغال در تهران با ما همراه باشید.

معایب و مزایای کار در تهران

کار در تهران مزایا و معایبی دارد که افراد باید با درنظر گرفتن تمامی آن‌ها اقدام به پیدا کردن شغل مناسب در این شهر بکنند. در ادامه به بررسی این مزایا و معایب می‌پردازیم.
مزایای کار در تهران:
• دسترسی به امکانات خاصی که در سایر شهرهای کشور موجود نیست (مانند برخی از خدمات درمانی).
• امکان رفت و آمد راحت‌تر از منزل تا محل کار به دلیل وجود سیستم حمل و نقل گسترده در کل شهر
• درصورتی که در این شهر دارای منزل نباشید می‌توانید با کمی جست‌وجو شغلی با ویژگی کار در تهران با جای خواب نیز بیابید.
• درصورتیکه در شهر شما برای شغل خاصی فرصت‌های شغلی مناسبی وجود ندارد، به دلیل گستردگی شغل‌ها در شهر تهران حتما می‌توانید شغل موردنظر خود را در این شهر بیابید.
• احتمال اینکه بتوانید در تهران شغلی با درآمد بالاتر پیدا کنید بالاتر است.
• در شهر تهران شرایط برای پیشرفت و ارتقا بیشتر می‌باشد.
• در این شهر فرصت‌های شغلی دورکاری و فریلنسری نسبت به سایر شهرها بیشتر به چشم می‌خورد.
معایب اشتغال در تهران:
• جمعیت این شهر بسیار زیاد بوده و همین باعث شلوغی بیش‌ از اندازه آن شده است که نتیجه آن آلودگی هوا، آلودگی صوتی، ترافیک و… می‌باشد.
• هرچند موقعیت‌های شغلی زیادی در تهران وجود دارد، اما باتوجه به بالا بودن سطح تقاضا، در بسیاری از زمینه‌ها ممکن است شما نتوانید شغل مورد علاقه خود را بیابید.

میزان درآمد و مخارج در استان تهران

باتوجه به اینکه تهران پایتخت کشور است و بسیاری از افراد ثروتمند در این شهر سکونت دارند می‌توان گفت سبک زندگی تجملاتی در بیشتر نقاط تهران به چشم می‌خورد. به همین دلیل است که معمولا سطح درآمدها در تهران بالاتر از سایر شهرها بوده و شما می‌توانید موقعیت کار در تهران با حقوق بالا را نسبت به شهرهای دیگر بیشتر بیابید. البته مخارج نیز به همان نسبت در این شهر بیشتر است. درحالت کلی میزان مخارج به لایف استایل فرد بستگی دارد. ممکن است فردی با درآمد بالا نتواند هیچ مقداری از حقوق خود را پس انداز کند اما در مقابل شخصی که دارای درآمد کمتری است هر ماه نصف پول خود را پس‌انداز کند.
بطور مثال میزان متوسط درآمد سالانه هر ایرانی ساکن در تهران در سال‌های اخیر حدودا ۸۱ میلیون تومان بوده است. این درحالیست که درآمد متوسط سایر افراد ساکن در شهرهای کوچکتر چیزی حدود ۵۹ میلیون تومان بوده است. این تفاوت قیمت رقم چشم‌گیری است اما به همان میزان زندگی در شهرهای بزرگ بخصوص تهران هزینه‌های بیشتری نیز می‌طلبد.

بررسی وضعیت کار و استخدام در تهران

در این قسمت قصد داریم وضعیت کار و استخدام در تهران در سال‌های اخیر را بیشتر مورد بررسی قرار دهیم.

بررسی آمار اشتغال و استخدام تهران

براساس آمار موجود می‌توان گفت روند اشتغال در تهران در سال‌های اخیر مثبت بوده است. برهمین اساس آمار بیکاری در این شهر تک رقمی بوده و میزان اشتغال در آن بیشتر از شهرهای دیگر است. طبق آمارهای منتشر شده در سال ۱۴۰۱، نرخ بیکاری در شهر تهران به کمتر از ۶ درصد رسیده و همچنان نیز درحال کاهش است. این درحالیست که پیش بینی می‌شود در سال ۱۴۰۱، بیش از ۱۱۴ هزار فرصت شغلی جدید نیز در استان تهران ایجاد شود. همچنین آمارهای موجود نشان می‌دهد که ۶۳ درصد از شاغلان بخش خدمات و ۳۵ درصد از شاغلان بخش صنعت، مربوط به تهران می‌باشند.

بررسی نرخ اشتغال زنان در تهران

میزان اشتغال کمتر زنان در کشور همواره جز موارد پربحث بوده و هست اما این میزان بعد از همه‌گیری ویروس کرونا که بسیاری از مشاغل را تحت تاثیر قرار داد بیشتر نیز شد. بطوریکه در سال‌های اخیر سطح بیکاری زنان در تهران ۱۹ درصد و درکل کشور چیزی حدود ۱۷ درصد می‌باشد و میزان کمی از زنان واجد شرایط اشتغال هم اکنون مشغول بکار می‌باشند.

بررسی نرخ اشتغال مردان در تهراننرخ بیکاری در مردان نیز در سال‌های اخیر به دلیل مشکلاتی که ویروس کرونا برای مشاغل مختلف بوجود آورد افزایش یافته است اما این میزان کمتر از میزان نرخ بیکاری زنان می‌باشد. نرخ اشتغال مردان در تهران بطور دقیق در آمارها بیان نشده است اما در کل کشور این نرخ در سال اخیر به حدود ۸ درصد رسیده است.

بررسی آمار بیکاری در تهران

براساس آمارهای موجود، نرخ بیکاری در سال ۱۴۰۱ به ۹٫۲ درصد رسیده است که این میزان نسبت به سال قبل حدود ۰٫۴ افزایش پیدا کرده است. به عبارتی دیگر تعداد جمعیت بیکار در بهار امسال نسبت به بهار سال قبل حدود ۱۰۷ هزار نفر افزایش پیدا کرده است.

بررسی فرصت های شغلی تهران

در تهران نسبت به شرایط موجود و نیاز مردم در برخی از شغل‌ها فرصت اشتغال بیشتر بوده و در برخی از شغل‌ها کمتر است. در ادامه به بررسی برخی از این موارد می‌پردازیم.

بررسی مشاغل پر تقاضا و و پرطرفدار در تهران

با کمی جست و جو در بین آگهی های امروز تهران در سایت کاریابی ایران استخدام، می‌توانید با بسیاری از مشاغل موجود در این شهر آشنا شوید. اما برخی از مشاغل هستند که معمولا جز شغل‌های پرطرفدار محسوب می‌شوند و بازار کار بهتری نیز دارند. این مشاغل عبارتد از:
• مشاغل مرتبط با فناوری‌ها و تکنولوژی‌های جدید مانند : برنامه نویسی، دیجیتال مارکتینگ، تولید محتوا، تحلیلگر رایانش ابری، CRM، ERP، طراحی گرافیک، ویرایش تصویر و ویدئو و شغل‌هایی از این قبیل.
• شغل‌های خدماتی مانند پرستاری، پزشکی، تدریس در رشته‌های خاص و…

بررسی مشاغل جدید و نوظهور در تهران

معمولا شرایط برای ظهور مشاغل جدید در تهران بیشتر از سایر شهرستان‌ها فراهم است. همان‌طور که در بخش قبل نیز اشاره کردیم، مشاغلی مانند دیجیتال مارکتینگ جز مشاغل نوظهوری هستند که طرفدار زیادی نیز دارند.

تنوع فرصت های شغلی در کدام حوزه ها بیشتر است؟

درحالت کلی می‌توان گفت با پیشرفت روزافزون تکنولوژی و نیاز به استفاده از فناوری اطلاعات در تمامی زمینه‌های شغلی، تنوع فرصت‌های شغلی در این حیطه بسیار بیشتر از سایر زمینه‌هاست. بطور مثال شغل‌هایی همچون تولید محتوا، سئو، گرافیک، ادمین شبکه‌های اجتماعی، بلاگری، برنامه‌نویسی و… همگی جز زیر دسته‌های حوزه فناوری اطلاعات و دیجیتال مارکتینگ محسوب می‌شوند. با کمی جست و جو در آگهی های استخدام امروز تهران نیز متوجه می‌شوید که به این مشاغل در شهر تهران بیشتر از سایر مشاغل نیاز هست.

چطور در تهران با توجه به گستردگی که دارد آگهی های استخدام را دنبال کنیم؟

برای کاریابی در تهران ، کافیست به‌عنوان کارجو در سایت ایران استخدام ثبت نام کنید و از طریق رزومه ساز ایران استخدام اقدام به طراحی و ساخت روزمه منطبق بر اصول استاندارد برای خود کنید. این سایت کاریابی می‌تواند جدیدترین آگهی های روز استخدام در استان تهران برای موقعیت‌ شغلی مدنظرتان را به‌وسیله ایمیل، اس ام اس و یا اپلیکیشن کاریابی ایران استخدام به شما اطلاع دهد تا درصورت تایید برای هرکدام از آن‌ها روزمه ارسال کنید.

نحوه جست و جوی آگهی های تهران در سایت ایران استخدام

اگر به دنبال آگهی‌های استخدام امروز تهران هستید، می‌توانید با ورود به سایت کاریابی ایران استخدام و انتخاب تهران به‌عنوان شهر موردنظر و همچنین انتخاب زمینه شغلی موردنظرتان، آگهی‌های مرتبط را مشاهده کنید. همچنین قادر خواهید بود با اعمال فیلترهای موجود در سایت شغل دانشجویی در تهران را به‌عنوان شغل پاره وقت از سایر شغل‌ها جدا کنید.

سخن پایانی

باتوجه به اینکه بازار کار مشاغل مختلف در شهر تهران نسبت به سایر شهرها بهتر است، درصورت تمایل به پیدا کردن شغل مناسب در این شهر می‌توانید علاوه‌بر روش‌های گفته شده از کانال استخدام تهران نیز استفاده کنید. توجه داشته باشید که شما همچنین می‌توانید به‌عنوان کارفرما در سایت ایران استخدام ثبت نام کرده و برای درج آگهی استخدام خود اقدام کنید تا بتوانید در کوتاهترین زمان ممکن مناسب‌ترین فرد را بیابید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.