کد مطلب: ۷۳۶۴۴۷

کدام شرکت‌ها بیشتر استخدام در ایران را دارند؟

کدام شرکت‌ها بیشتر استخدام در ایران را دارند؟

ایران تلنت در گزارش جامع «جذب و استخدام ایران»، با نگاهی به آمار و ارقام بازار استخدام، وضعیت نیروی انسانی کسب‌وکارها را بررسی کرده و نگاهی به وضعیت حقوق و دستمزد متخصصان ایران داشته است.

ایران تلنت در گزارش جامع «جذب و استخدام ایران»، با نگاهی به آمار و ارقام بازار استخدام ، وضعیت نیروی انسانی کسب‌وکارها را بررسی کرده و نگاهی به وضعیت حقوق و دستمزد متخصصان ایران داشته است.

کدام شغل‌ها بیشترین دستمزد را دریافت کرده‌اند؟

برنامه‌نویس‌ها، تحلیلگران داده و کارشناس برنامه‌ریزی پردرآمدترین عناوین شغلی کارشناس در هر شرکتی بوده‌اند. در رده مدیر میانی سرپرست فنی، کارشناس ارشد تحلیل داده و مدیر توسعه کسب و کار هم عنوان پردرآمد‌ترین عناوین شغلی این رده را در سال 1400 به خود اختصاص داده‌اند. در رده مدیر ارشد هم که مدیران عامل، مدیران استراتژی و برنامه‌ریزی و مدیران ارشد فنی بیشترین حقوق را دریافت کرده‌اند.

نکته جالب توجه دیگر این است که در هر سه رده سازمانی کارشناس، مدیر میانی و مدیر ارشد، تیم فنی (Tech) بیشترین حقوق را در سال 1400 دریافت کرده است و از سوی دیگر عناوین شغلی مربوط به کنترل و تضمین کیفیت جزو کم‌درآمدترین‌ها در هر رده سازمانی بوده‌اند.

34 1

میزان درآمد واقعی متخصصان

35

بخش دیگری از این گزارش به بررسی دستمزد اسمی و دستمزد حقیقی متخصصان ایران پرداخته شده است. دستمزد اسمی کارشناسان دهک متوسط جامعه در سال‌های 1396 تا 1400 از 2.5 میلیون تومان به 6.2 میلیون تومان رسیده اما میانگین دستمزد حقیقی آن‌ها از 2.3 میلیون تومان به 1.8 میلیون تومان کاهش یافته است. مقایسه دستمزد اسمی و دستمزد حقیقی به ما نشان می‌دهد افزایش حقوق افراد نه تنها منجر به قدرت خرید بالاتر افراد نشده است بلکه شاهد روند کاهشی درآمد واقعی آن‌ها هم بوده‌ایم.

به این معنا که افراد در سال 1400 علیرغم افزایش حقوق دریافتی‌شان نسبت به سال 95 نمی‌توانستند کالاها و خدمات بیشتری خریداری کنند و اگر دقیقا به همان اندازه سال 1395 برای کالا و خدمات پول می‌پرداختند، در نهایت پس‌انداز کمتری برایشان می‌ماند یا حتی مقروض می‌شدند.

کدام مشاغل خواهان بیشتری دارند؟

سایت کاریابی ایران تلنت در این گزارش آگهی‌های شغلی پرتکرار و پرتقاضا را مورد بررسی قرار داده است که عناوین شغلی در حوزه «فروش» شامل کارشناس فروش و مدیر فروش پرتکرارترین عناوین شغلی در آگهی‌های استخدامی بوده‌اند.

نماینده علمی (Medical Representative) که موقعیت شغلی نیازمند به دانش دارویی و علمی و فروش است هم در رده پرتکرارترین عناوین شغلی آگهی‌های استخدامی است. عنوان شغلی حسابدار هم در آگهی‌های استخدامی بسیار تکرار شده است. کارشناس بازرگانی، طراح گرافیک، مدیر مالی و مدیر منابع انسانی هم از دیگر عناوین پرتکرار در آگهی‌های استخدامی سال 1400 بوده‌اند.

36

بیشترین میزان استخدام مربوط به کدام صنعت است؟

در سال گذشته شرکت‌های «حوزه فناوری اطلاعات و نرم‌افزار» و «صنایع تولیدی»، هر یک 16 درصد استخدام‌ها را به خود اختصاص داده و در صدر صنایع دارای بیشترین استخدام قرار گرفته است.. شرکت‌های مخابراتی با 10 درصد و شرکت‌های فعال در زمینه کالاها و خدمات مصرفی با 9 درصد استخدام‌ها، رده‌های دوم و سوم را به خود اختصاص دادند.

شرکت‌های حقوقی، کشاورزی، موسسات آموزشی و مدارس، دانشگاه‌ها، بانک‌ها و شرکت‌های خدمات مسافرتی و هتلداری هر یک تنها 1 درصد استخدام‌ها را در سال 1400 انجام دادند و در این نمودار دارای کمترین استخدام هستند.

37 1

مقایسه جایگاه زنان و مردان در بازار کار

ایران تلنت در گزارش سالانه خود از بازار جذب و استخدام ایران، میزان فرصت‌های شغلی و میزان حقوق و دستمزد زنان و مردان در ایران را با هم مقایسه کرده است. در 82 درصد آگهی‌های منتشر شده در سال 1400 تفاوتی میان انتخاب آقایان و خانم‌ها وجود نداشته است. 10درصد آگهی‌ها، استخدام آقایان و 8 درصد استخدام خانم‌ها را ترجیح می‌دادند.

اما در سال 1400 در همه سطوح سازمانی، آقایان نسبت به خانم‌ها حقوق بیشتری دریافت کرده‌اند. این تفاوت برای سطوح غیرمدیریتی 15 درصد و در رده مدیران میانی 18 درصد و برای مدیران ارشد 30 درصد بوده است.

آمار به‌دست آمده ایران تلنت از شاغلان در سال 1400 حاکی این است که میزان حضور کارکنان خانم در شرکت‌های دولتی، بین‌المللی و خصوصی کمتر از آقایان بوده اما نسبت به سال‌های گذشته رشد کرده است. این نمودار نشان می‌دهد در سال 1400 خانم‌ها در شرکت‌های خصوصی و بین المللی سهم اشتغال بیشتری نسبت به شرکت‌های دولتی داشته‌اند.

38 1

کدام شرکت‌ها بیشتر استخدام در ایران را دارند؟

ایران تلنت همچنین در این گزارش شرکت‌ها با بیشترین میزان استخدام در سال گذشته را معرفی کرده است که بر این اساس به ترتیپ گروه اسنپ، دیجی کالا و ایرانسل بیشترین آگهی استخدامی را داشته‌اند و بیشترین نیروی متخصص را جذب سازمان‌های خود کرده‌اند.

39

درصد تغییرات استخدام صنایع به سال قبل

بر اساس گزارش منتشر شده در بلاگ ایران تلنت با کنار هم گذاشتن میزان استخدام‌های شرکت‌ها و صنایع مختلف در سال‌های 1399 و 1400و مقایسه آن‌ها با یکدیگر متوجه می‌شویم که میزان آگهی‌های استخدام شرکت‌های حسابداری بیشترین رشد را داشته و بیش از دو برابر شده است. شرکت‌های کاریابی و منابع انسانی با 83 درصد رشد تعداد آگهی‌های استخدامی در رده دوم قرار دارند و شرکت‌های مخابراتی با 52 درصد رشد تعداد آگهی‌ها، جایگاه سوم را به خود اختصاص داده‌اند.

بنابراین در سال 1400 با رشد چشمگیر نیاز به نیروی کار در این شرکت‌ها مواجه بوده‌ایم. کاهش 62 درصدی آگهی‌های استخدام صنعت بانکداری، دیگر نکته قابل تامل این نمودار به شمار می‌آید و کاهش 40 درصدی آگهی‌های استخدام صنعت کشاورزی هم قابل توجه است.

40

تفاوت دریافتی در تهران و شهرستان‌ها

در بخش دیگری از این گزارش به تفاوت حقوق دریافتی افراد پرداخته شده است. اختلاف حقوق دریافتی در تهران و شهرستان‌ها کمی کاهش یافته است. در سال گذشته به طور متوسط متخصصان در شهرستان‌ها 16 درصد کمتر نسبت به متخصصان شاغل در تهران حقوق دریافت کرده‌اند. در سال 99 این اختلاف، 18 درصد بود. در تصویر زیر اختلاف حقوق دریافتی در شهرستان‌ها را نسبت به تهران مشاهده می‌کنید:

41

گزارش کامل جذب و استخدام ایران را می‌توانید در سایت ایران تلنت به صورت رایگان دریافت و مطالعه کنید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • مجید حسینی

    وضعیت بازار کار بسیار بد هست. من الان سه ماه هست بیکارم
    امیدوارم دولت سریعتر یه فکری بکنه