کد مطلب: ۳۳۸۳۳۸

تجارت‌نیوز برررسی کرد:

اسکناس و مسکوک جمع‌آوری‌شده از بانک‌ها کجا رفت؟

اسکناس و مسکوک جمع‌آوری‌شده از بانک‌ها کجا رفت؟

آمارها نشان می‌دهد طی هفت‌ماهه ابتدایی سال جاری از میزان اسکناس و مسکوک نزد بانک‌ها کاسته شده و به میزان آن در دست اشخاص و نزد بانک مرکزی افزوده شده است. اسکناس و مسکوک در دست اشخاص که در ماه‌های پایانی سال گذشته به‌شدت افزایش یافته بود، در هفت‌ماهه نخست امسال با رشد کندتری مواجه شده است.

به گزارش تجارت‌نیوز، در سال جاری اقتصاد کشور شاهد رشد کند میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص بود.

بر اساس آمار منتشرشده از سوی بانک مرکزی، طی پنج سال اخیر اسکناس و مسکوک در دست مردم از 33.4 هزار میلیارد تومان در سال 1392 به 45.2 هزار میلیارد تومان در مهر ماه سال 1397 رسید، یعنی به میزان 35 درصد رشد داشته است.

طی این سال‌ها بیشترین میزان رشد اسکناس و مسکوک در دست مردم در سال گذشته بوده است که نسبت به سال 1395، حدود 12.5 درصد رشد داشت، یعنی حجم اسکناس‌ها به‌جای اینکه در بانک‌ها سپرده‌گذاری یا به اشکال دیگر سرمایه‌گذاری شود در دست مردم مانده بود.

بررسی‌ها نشان می‌دهد طی یک‌دهه اخیر هر ساله اقتصاد ایران شاهد رشد اسکناس و مسکوک در دست مردم بوده اما در سال جاری روند رشد آن کند شده است.

بر اساس آمارها اسکناس و مسکوک در دست مردم در پایان مهرماه سال جاری به 45.2 هزار میلیارد تومان رسیده که در مقایسه با پایان سال 1396 تنها 2.1 درصد رشد داشته است.

آمار اسکناس و مسکوک در دست مردم

روند میزان اسکناس و مسکوک در دست اشخاص

طی هفت‌ماهه ابتدایی سال جاری از میزان اسکناس و مسکوک نزد بانک‌ها کاسته شده و به میزان آن نزد بانک مرکزی افزوده شده است.

اسکناس و مسکوک نزد بانک مرکزی در شش‌ماهه پایانی سال گذشته به‌شدت کاهش پیدا کرد و میزان آن تقریبا به یک‌سوم رسیده بود.

طی هفت‌ماهه ابتدایی سال جاری میزان اسکناس و مسکوک نزد بانک مرکزی با بیش از 40 درصد رشد از 2.8 هزار میلیارد تومان به چهار هزار میلیارد تومان رسیده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    در واقع اسکناس و مسکوک سهمی حدود ۱۰ درصد یا کمتر از کل نقدینگی است. بخش عمده نقدینگی حسابهای سپرده دیداری و مدت دار است.