کد مطلب: ۸۱۷۸۸۸

سهم کدام بخش در بودجه بیشتر است؟/ سهم قابل توجه تعهدات به صندوق‌های بیمه‌ای

سهم کدام بخش در بودجه بیشتر است؟/ سهم قابل توجه تعهدات به صندوق‌های بیمه‌ای

بررسی‌ها نشان می‌دهد در بودجه سال جاری، بزرگ‌ترین بخش مربوط به امور رفاه اجتماعی است و در رتبه بعد، امور دفاعی و امنیتی قرار گرفته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در سال‌های اخیر که دولت به خاطر کاهش درآمدهای نفتی و افت رشد اقتصادی در تنگنای بودجه‌ای بیشتری قرار دارد، نحوه تخصیص بودجه آن بین بخش‌های مختلف با حساسیت بیشتری روبه‌رو شده است. اما شرایط هر بخش اقتصادی و اجتماعی در بودجه 1402 چگونه است؟

بررسی‌ها نشان می‌دهد که بخش موسوم به امور رفاه اجتماعی با ۳۵ درصد سهم، بزرگ‌ترین بخش است. اما باید توجه داشت که از بودجه ۵۴۵ همتی (هزار میلیارد تومانی) این امور، عملاً حدود چهارصد همت مربوط به فصل بیمه‌های اجتماعی است. این موضوع نشان می‌دهد سهم دولت در جبران برخی معافیت‌ها به همراه تعهدات به صندوق‌های بیمه چه بخش بزرگی از بودجه را تشکیل می‌دهد.

امور دفاعی و امنیتی هم ۱۸ درصد از بودجه را دربرمی‌گیرد. پس از آن امروز آموزش و پژوهش قرار دارد. در نمودار زیر به خاطر اهمیت خاص آموزش عمومی، این بخش از سایر فصولی که ذیل امور آموزش و پژوهش قرار می‌گیرند، جدا شده است. همان‌طور که می‌بینید، آموزش و پرورش به اندازه ۱۳ درصد از مخارج بودجه عمومی سهم دارد. سایر امور آموزش و پژوهش هم حدود ۶ درصد از بودجه سهم می‌برد.

بودجه 1402

سهم امور مختلف از بودجه عمومی 1402

منبع: فردای اقتصاد

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.