کد مطلب: ۷۴۷۲۶۹

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ماجرای اعتراض کادر درمان مرکز قلب تهران/ «بروید جایی که شرایط بهتری دارد!»

ماجرای اعتراض کادر درمان مرکز قلب تهران/ «بروید جایی که شرایط بهتری دارد!»

روز گذشته جمعی از کادر درمان مرکز قلب تهران در اعتراض به وضعیت شغلی، درآمد و نوع قرارداد خود تجمع کردند. آنها می‌گویند بر اساس مصوبه‌ای که سال 96 به بیمارستان ابلاغ شده، بخشی از حقوق و مزایای آنها در پنج سال اخیر پرداخت نشده است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، «بروید جایی که شرایط بهتری دارد»، به نظر می‌رسد این جمله دیگر تنها حرف یک کارشناس تلویزیونی نباشد. الگویی برای برخی از مسئولان در حوزه‌های مختلف شده است. حالا هم نوبت به رئیس مرکز قلب تهران رسیده تا از این بلیت برای پاسخگویی به کارکنان معترض استفاده کند.

درست زمانی که صحبت از افزایش مهاجرت کادر درمان و کارکنان حوزه بهداشت است، چنین پاسخی از سوی یک مقام بهداشتی شاید هیزمی بر آتش نارضایتی آنها شود.

روز گذشته جمعی از کادر درمان مرکز قلب تهران تجمعی اعتراضی داشتند. هر کدام از معترضان روایتی از شرایط کاری خود داشتند. مجموع همه روایت‌ها اما به یک مصوبه می‌رسید. مصوبه‌ای که گفته می‌شود از سال 1396 به مسئولان بیمارستان ابلاغ شد اما برای کارکنان بیمارستان اجرا نشد و حالا به دست کارکنان رسیده بود.

صحبت از یک میلیون تومان و دو میلیون تومان نیست. آنطور که برخی از معترضان به تجارت‌نیوز می‌گویند بر اساس این مصوبه هر ماه بیش از 2 میلیون تومان از حقوق کارکنان پرداخت نشده است. این رقم برای برخی از آنها با توجه به پست و سابقه کار متغیر است، اما آنچه کارکنان مرکز قلب می‌گویند برای هر نفر دست‌کم بیش از 100 میلیون تومان در مجموع این پنج سال پرداخت نشده است.

گفتنی است بر اساس داده‌های وب سایت مرکز قلب ایران، این مرکز حدود هزار و 400 نیروی انسانی (شامل پزشک، پرستار، تکنسین، کادر اداری و …) دارد. مشخص نیست چند نفر از پرسنل از اجرای این مصوبه جا مانده‌اند و برای چند نفر اعمال شده است. معترضان هم نمی‌دانند اما تاکید می‌کنند که تعداد انگشت شماری از مزایای و پاداش‌های خاص در مرکز بهره می‌برند. سایر کارکنان اندر خم یک کوچه برای یک میلیون تومان مانده‌اند.

ماجرای ابلاغیه سال 96 به مرکز قلب تهران چیست؟

برخی از معترضان در گفت‌وگو با تجارت‌نیوز ماجرای مصوبه سال 96 را توضیح می‌دهند. یکی از کارکنان معترض مرکز قلب تهران می‌گوید: «نامه‌ای به دست ما رسید که بر اساس آن مرداد سال 96، هیئت دولت و وزارت بهداشت به صورت مستقیم به مرکز قلب تهران ابلاغیه‌ای داشته است. در این ابلاغیه آمده که کارکنان مرکز قلب تهران باید تحت پوشش قانون کار باشند.»

او ادامه می‌دهد: «اگر ما تحت پوشش قانون کار بودیم، شامل برخی مزایا می‌شدیم. بخشی از اعتراض ما این است که این حکم اجرا نشد. در حال حاضر هم قراداد ما نه دولتی است، نه خصوصی.»

اما قرارداد آنها با چه عنوانی تنظیم شده است؟ یکی از کارکنان معترض در پاسخ به این سوال می‌گوید: «قرارداد ما وضعیت مشخصی ندارد. سال 90، مسئولان بیمارستان قراردادی با عنوان قرارداد «کار معین» با ما امضا کردند.»

او ادامه می‌دهد: «بندهای این قرارداد به نفع بیمارستان تنظیم شده است. در حالی‌که اگر بر اساس ابلاغیه سال 96 با قانون کار مشغول می‌شدیم، شیفت کاری و حقوق ما نسبت به آن اکنون بهتر بود. نه این‌که بعد از 17 سال سابقه کار، هنوز پرداختی من مانند فردی باشد که تازه شروع به کار کرده است.»

بروید جایی که شرایط بهتری دارد!

پس از تجمع کارکنان مرکز قلب و سر دادن شعارهایی از سوی آنها، رئیس مرکز قلب تهران به آنها توضیحاتی داد.

علی واشقانی فراهانی، رئیس مرکز قلب تهران گفت: «تا زمانی که دولتی نشویم وضعیت بیمارستان درست نمی‌شود. در نامه‌ای خطاب به وزیر بهداشت هم نوشتم که یک ساختار برای مرکز قلب تعریف شود. برای هر گونه پرداختی از کمک‌های دولتی باید برای مرکز قلب ساختار داشته باشیم که قرار شده تا دو هفته دیگر این موضوع حل شود. البته مرکز قلب همین حالا و با هر ساختاری که دارد، برند است.»

او با اشاره به کاهش درآمد مرکز قلب تهران ادامه داد: «تامین اجتماعی حدود 140 میلیارد تومان به ما بدهی دارد. قرار است بدهی مربوط به اردیبهشت را این ماه پرداخت کند تا در پرداخت حقوق کارکنان کم نیاوریم.»

واشقانی فراهانی گفت: «درآمد بیمارستان دو سوم هزینه‌های آن است. اگر کمک دولتی نباشد، نمی‌توان با این وضع ادامه داد.»

برخی از کارکنان معترض در پاسخ به کاهش درآمد بیمارستان به توسعه فیزیکی بیمارستان اشاره کردند؛ برخی هم به ظرفیت بالای پرشدن تخت‌های بیمارستان.

رئیس مرکز قلب تهران در پاسخ به این گلایه کارکنان گفت: «اولویت اول ما نیروی انسانی است. بخشی از هزینه توسعه بیمارستان را از دولت گرفتیم. توسعه فیزیکی بیمارستان لازم است چون هم ما به درآمد آن نیاز داریم، هم مردم به خدمات. برای توسعه فیزیکی هم از خیرین کمک گرفتیم.»

او گفت: «من از تجمع شما ناراحت می‌شوم به این دلیل که بیشترین تلاش را برای حل مشکلات پرسنل و مرکز دارم. بیش از این هم در توانم نیست. انتظار دارم که شما کنار ما باشید نه این‌که آبروی مرکز برود، مریض کم شود و خیرین دیگر کمک نکنند.»

رئیس مرکز قلب تهران گفت: «شما هر جا دوست دارید بروید. هر طور فکر می‌کنید مفید است و کارتان پیش می‌رود، آن را انجام دهید. اگر آبروی مرکز برود اولین لطمه را خود دوستان خواهند دید. برای همین با این نوع عملکرد برای اعتراض مخالفم.»

او ادامه داد: «آیین‌نامه مرکز قلب تنظیم شده است. اگر با آن موافقت شود، از ابتدای سال آینده مطابق وزارت کار و بر اساس آیین‌نامه مرکز قلب با شما قرارداد خواهیم داشت.»

روز دوشنبه 19 دی 1401 جمعی از کادر درمان مرکز قلب تهران در تجمعی به شرایط کاری خود اعتراض کردند.

روز دوشنبه 19 دی 1401 جمعی از کادر درمان مرکز قلب تهران در تجمعی به شرایط کاری خود اعتراض کردند.

«برند بیمارستان مهم‌تر از نیروی انسانی شده است»

به نظر می‌رسد پاسخ‌های رئیس مرکز قلب قانع‌کننده نبود، زیرا که بعد از آن برخی دیگر از کارکنان نسبت به گفته‌های او اعتراض کردند.

یکی از کارکنان این مرکز گفت: «وعده سال بعد را برای قرارداد قانون کار ندهید. از شما خواهش داریم قبل از پایان سال ماجرای این قراردادها درست شود. بر اساس مصوبه مجلس، از سال 1402 قرارداد «کار معین» به قراداد قانون کار تبدیل نمی‌شود. بنابراین تا قبل از پایان امسال، این وضعیت به سرانجام برسد.»

دیگری هم گفت: «برند بیمارستان مهم‌تر از کرامت نیروی انسانی شده است.»

یکی دیگر از کارکنان این مرکز گفت: «بر اساس مصوبه‌هایی که همه از آن خبرداریم از حقوق ما برای رفع مشکلات مالی بیمارستان استفاده شده است. از سال گذشته ما در حال اعتراض بودیم. چرا هیچ مسئولی از سوی بیمارستان نگفت که چنین مصوبه‌ای بوده و اجرا نکردیم؟ چرا این موضوعات را تا کنون انکار می‌کردید؟»

او ادامه داد: «اگر از همین امروز قرارداد ما بر اساس قانون کار تنظیم شود، عطف به ماسَبَق نمی‌شود. باید برای سال‌هایی که قرارداد ما مشکل داشت، شکایت کنیم. بعد از دوندگی در وزارت کار، دادگاه و… ، شاید سختی کار برای ما حساب شود، شاید هم نه.»

او در توضیح مشکلات قرارداد فعلی برای کارکنان مرکز قلب گفت: «بر اساس قراردادی که در حال حاضر داریم، هر جا شکایت کنیم، هیچ پاسخی نمی‌گیریم. این حق من است که بعد از 20 سال کار، با عزت بازنشسته شوم، بدون آن‌که 2 سال حق وکیل بدهم و از این ساختمان به آن ساختمان بروم تا به پرونده‌ام رسیدگی شود. فرق دارد که با قرارداد دولتی بازنشسته شویم یا قراردادی که هیچ هویتی ندارد.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    خب باید پرسنل هماهنگ وهمه با هم بروند تا رئیس بیمارستان بماند وبیمارستانش تا اینجوری با پرسنل حرف نزنه متاسفانه زبان زور در ساختار مدیریتی جامعه ما جای زیادی داره

    • ناشناس

      من جای اون پرسنل باشم به دیوان عدالت و ریاست جمهوری شکایت میکنم

  • ناشناس

    مشكل فقط مربوط به كارمندان و پرستاران نيست، پزشكان متخصصي كه تخصص هايي غير از قلب دارند هم حق الزحمه شان درست و كامل پرداخت نمي شود.

تیترِ یک

آخرین اخبار