کد مطلب: ۳۰۵۷۰۵

کامیون‌داران به چه اعتراض دارند؟

کامیون‌داران به چه اعتراض دارند؟

یک کارشناس حمل‌و‌نقل می‌گوید: در گذشته حمل‌و‌نقل جز قیمت تمام شده به حساب نمی‌آمد. اما امروزه جزء قابل توجه قیمت تمام شده کالاها به حساب می‌آید. مخصوصا کالاهایی که مصرف عمومی دارند. طبیعتا گران شدن لوازم و موارد دیگر بر قیمت کالا‌ها تاثیر خواهد گذاشت.

خرداد ماه امسال بود که کامیون‌داران در شهرهای مختلف کشور نسبت به پایین بودن نرخ حمل بار اعتراض کردند. اعتراضی که کم‌کم به اکثر شهرهای کشور سرایت کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز، اگرچه در خرداد ماه اعتراض کامیون‌داران با افزایش نرخ حمل بار فروکش کرد. اما خبرها در چند روز اخیر حاکی از آن است که موج جدیدی از اعتراض کامیون‌داران شروع شده است.

ایسنا در همین زمینه نوشت:«جمعی از کامیون‌داران و رانندگان وسایط نقلیه سنگین در اعتراض به گرانی لاستیک، لوازم یدکی و عدم افزایش واقعی کرایه بار و نیز برخی مشکلات صنفی دیگر برای چندمین بار متوالی از پشت فرمان وسایط نقلیه خود پائین آمده و در مقابل شهر صنعتی کاوه شهرستان ساوه تجمع کردند.»

به نظر می‌رسد یکی از عوامل اصلی که بار دیگر آتش اعتراض کامیون‌داران را شعله‌ور کرده، گرانی قطعات یدکی از جمله لاستیک است. نوسانات ارزی چند وقت اخیر باعث رشد قابل‌توجه قطعات یدکی شده است که لاستیک نیز از این قضیه مستثنی نیست.

در همین زمینه به نقل از میزان، مصطفی تنها، سخنگوی انجمن صنفی تایرسازان عامل اصلی گران شدن لاستیک را در نوسانات ارزی دانسته و می‌گوید: «در تولید تایر طی چهار ماهه امسال ۱۰ درصد افزایش ظرفیت داشتیم و کارخانجات خود را تجهیز کرده بودند که رکورد جدیدی را در تولید ثبت کنند اما، با تغییرات ارزی که صورت گرفت دچار مشکل شدیم.»

وی می‌افزاید: «با تغییر سیاست‌های ارزی کشور، تولیدکنندگان علاوه بر مشکلاتی که با تغییر نرخ ارز مواجه شدند در تامین ارز برای تهیه مواد اولیه به مشکل برخورد کردند.»

اگرچه نمی‌توان دلیل اعتراض کامیون‌داران را تنها به گرانی تایر نسبت داد، اما احتمالا نقش بسیار زیادی در این زمینه دارد. چرا که برخی خبرها حاکی از افزایش چندین درصدی قیمت تایرهای ایرانی در چند وقت اخیر دارد.

در این میان راهکاری که دولت اکنون ارائه داده، اختصاص یارانه برای تامین قطعات کامیون‌داران است. اما در همین زمینه رحمت شعبانی، کارشناس حمل‌و‌نقل به روزنامه ابتکار گفته است: «ما در حمل‌و‌نقل مشکلات متعددی داریم. ریشه این مشکلات در جای دیگری است! تعلق گرفتن یارانه برای خرید اجناس یک راه‌حل موقتی است. البته باید بگویم که در توزیع سوخت و تامین اجتماعی ما مبلغی را به عنوان یارانه داریم و در این بخش‌ها حمایت دولت را می‌بینیم. اما همان‌طور که گفتم یارانه راه‌حل این مشکلات نیست.»

چرا باید نگران اعتراض کامیون‌داران بود؟

در این موضوع شکی وجود ندارد که بخش قابل‌توجهی از جریان حمل بار و کالا در داخل کشور و حتی به خارج از کشور توسط کامیون‌داران انجام می‌شود. اختلال در جریان حمل کالا به تدریج موجب افزایش قیمت تمام شده کالای مصرفی خواهد شد. حتی در موارد بحرانی‌تر باعث نایاب شدن برخی از کالاها خواهد شد.

اکبر سهیلی کارشناس حمل‌و‌نقل نیز در گفتگویی با روزنامه ابتکار گفته که افزایش قیمت لوازم یدکی کامیون‌داران در نهایت تاثیر خود را بر روی قیمت کالاها و اقلام مصرفی مورد استفاده عموم مردم خواهد گذاشت.

وی در همین زمینه می‌گوید: «در گذشته حمل‌و‌نقل جز قیمت تمام شده به حساب نمی‌آمد اما امروزه حمل‌و‌نقل جز قابل توجه قیمت تمام شده کالاها به حساب می‌آمد مخصوصا کالاهایی که مصرف عمومی دارند. طبیعتا گران شدن لوازم و موارد دیگر بر قیمت کالا‌ها تاثیر خواهد گذاشت. در شرایط کنونی تغییر و تحول جدی و اساسی در قیمت‌ها به وجود آمده است و به دلیل رکود حجم بار کم شده است. کم شدن بار، محدود شدن صادرات و واردات تاثیر مستقیمی بر قیمت کالاها دارند. ما یک افزایش قیمت داریم و یک کاهش بار که بحران مسئله را تشدید می‌کند.»

با این اوصاف، باید گفت اگرچه برخی از مشکلات کامیون‌داران ریشه‌ای بوده و ارتباطی با اتفاقات اخیر در سپهر اقتصاد کشور ندارد. اما بدون شک نوسانات ارزی اخیر و ثاتیر آن بر روی قیمت لوازم یدکی به خصوص تایر، یکی از دلایل اصلی برای اعتراض دوباره کامیون‌داران است. موضوعی که در صورت بی‌توجهی به آن، ممکن است باعث افزایش قیمت تمام‌شده اقلام مصرفی و تشدید تورم خواهد شد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.