خبر مهم:

کد مطلب: ۷۸۸۵۶۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

چین برای افزایش جمعیت چه امتیازاتی به مردم خود می‌دهد؟

چین برای افزایش جمعیت چه امتیازاتی به مردم خود می‌دهد؟

سال گذشته جمعیت‌شناسان چین متوجه شدند که برای اولین بار در تاریخ سرعت افزایش جمعیت این کشور کاهشی شده است. چین هم اکنون با بحران پیری جمعیت دست‌وپنجه نرم می‌کند و کارشناسان پیشنهادات زیادی را از جمله تخصیص یارانه و کاهش ساعات کاری برای افزایش نرخ زاد و ولد ارائه کرده‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، مشاوران سیاسی دولت چین با نگرانی از کاهش جمعیت این کشور، بیش از 20 توصیه برای افزایش نرخ زاد و ولد ارائه کرده‌اند، هرچند کارشناسان می‌گویند بهترین کاری که می‌توان در این خصوص انجام داد، کم کردن سرعت کاهش جمعیت است.

چین از طریق سیاست تک فرزندی خود که در سال‌های 1980 تا 2015 بر مردم تحمیل کرد، خود را درگیر یک حفره جمعیتی کرد. مقامات این محدودیت را در سال 2021 به سه فرزند افزایش دادند، اما جمعیت آن‌گونه که انتظار می‌رفت افزایش نیافت و زوج‌ها تمایلی به فرزندآوری نداشتند.

به نقل از رویترز ، از سمت جوانان، هزینه‌های بالای مراقبت از کودکان و تحصیل، درآمد کم، شبکه ضعیف امنیت اجتماعی و نابرابری‌های جنسیتی به عنوان عوامل دلسردکننده در فرزندآوری مطرح شده‌اند.

پیشنهادات برای افزایش نرخ زاد و ولد، که در نشست سالانه کنفرانس مشورتی سیاسی خلق چین (CPPCC) در این ماه ارائه شد، شامل راه‌حل‌های از جمله تخصیص یارانه به خانواده‌هایی که اولین فرزند خود را بزرگ می‌کنند می‌شد. پیش‌تر چنین یارانه‌ای تنها به زوج‌هایی که فرزند دوم و سوم خود را به دنیا می‌آورند تعلق می‌گرفت. این پیشنهادات راه‌حل‌های دیگر از جمله گسترش آموزش عمومی رایگان و بهبود دسترسی به درمان‌های ناباروری را شامل می‌شود.

پس از آن که داده‌های مربوطه نشان داد که جمعیت این کشور سال گذشته برای اولین بار در 60 سال اخیر کاهش یافته است، کارشناسان تعداد زیاد این پیشنهادات را نشانه مثبتی دانستند که نشان می‌دهد چین با پیری و جمعیت رو به کاهش خود با فوریت و جدیت برخورد می‌کند.

کاهش ساعات کاری بر افزایش جمعیت چین موثر خواهد بود؟

«شیوجیان پنگ»، محقق ارشد مرکز مطالعات سیاست در دانشگاه ویکتوریا در استرالیا، گفت: نمی‌توان روند کاهشی جمعیت را تغییر داد. اما بدون سیاست‌های تشویقی باروری، نرخ فرزندآوری حتی بیشتر هم کاهش خواهد یافت.
پنگ گفت که پیشنهاد «جیانگ شنگنان» عضو CPPCC مبنی بر اینکه جوانان فقط هشت ساعت در روز کار کنند تا زمانی برای آشنایی، ازدواج و بچه‌دار شدن داشته باشند، برای اطمینان از اینکه زنان در بازار کار بیش از حد کار نمی‌کنند بسیار مهم بود.

او اشاره کرد که مشوق‌هایی برای به دنیا آوردن فرزند اول می‌تواند زوج‌ها را به داشتن حداقل یک فرزند تشویق کند. بسیاری از استان‌ها در حال حاضر فقط به فرزندان دوم و سوم یارانه می‌دهند.

برای کمک به کاهش فشار بر خانواده‌های جوان، کمیسیون ملی بهداشت (NHC) پیش‌نویس قوانینی را در روز چهارشنبه منتشر کرد که به افراد واجد شرایط اجازه می‌دهد تا سه سال برای حداکثر پنج کودک خدمات مراقبت از کودکان (مهد کودک‌های خانگی) ارائه دهند. نرخ زاد و ولد چین در سال گذشته از 7.52 تولد در سال 2021 به 6.77 تولد به ازای هر 1000 نفر کاهش یافت که کمترین میزان رشد جمعیت این کشور در تاریخ است.

جمعیت‌شناسان هشدار می‌دهند که چین قبل از اینکه کشوری ثروتمند شود به یک کشور پیر تبدیل خواهد شد، زیرا نیروی کار این کشور کاهش می‌یابد و دولت‌های محلی که حالا بدهکاری بالاتری دارند باید برای جمعیت سالمند خود بیشتر هزینه کنند. کارشناسان همچنین پیشنهاد لغو کلیه اقدامات تنظیم خانواده، از جمله محدودیت سه فرزند و الزام زنان به ازدواج قانونی برای ثبت‌نام فرزندان خود را مطرح کردند.

دانشیار دانشکده اقتصاد لندن، گفت که مشوق‌های مالی کافی نیست و سیاست‌های متمرکز بر برابری جنسیتی و حقوق شغلی بهتر برای زنان احتمالاً تأثیر بیشتری خواهد داشت.

به گفته کارشناسان، پیشنهادات CPPCC مانند مرخصی زایمان توسط دولت به جای کارفرما، به کاهش تبعیض علیه زنان کمک می‌کند، در حالی که افزایش مرخصی پدر یکی از موانع را برای پدران در به عهده گرفتن بیشتر مسئولیت‌های والدینی از بین می‌برد.

یی فوجیان، جمعیت‌شناس، معتقد است که این اقدامات به تنهایی تاثیر چندانی بر مساله افزایش جمعیت نخواهند داشت و چین به یک تحول در تمامی الگوهای اقتصادی، اجتماعی، سیاسی و دیپلماسی خود نیاز دارد تا بتواند زاد و ولد را افزایش دهد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ملیسا

    چین الانم جمعیت اضافه ای داره موندم افزایش جمعیت به چه درد میخوره

  • ایران

    چین لازم نیست تمهیداتی بیندیشد مونده دنیاروبخوره باید برای خودکشی‌ها جایزه بدهند مثلاً تابوت لوکس قبرلاکچری کفن ابریشمی قصوربهشتی معاف ازجهنم