کد مطلب: ۳۳۸۸۱۸

مروری بر روزنامه‌های شنبه ۸ دی ماه ۹۷

زمزمه‌های افزایش یارانه و امید دولت به پول اموال مازاد

زمزمه‌های افزایش یارانه و امید دولت به پول اموال مازاد

شرق از فروش 45 هزار میلیارد ریال اموال مازاد دولت سخن می‌گوید و روزنامه جوان زمزمه‌‌های افزایش یارانه نقدی را روایت کرده است. دنیای اقتصاد به زیگزاگ قیمت نفت در چند وقت اخیر پرداخته و در نهایت ابتکار پرونده برکناری وزیر امور خارجه عربستان را بررسی کرده است.

حسن روحانی هفته گذشته با حضور در مجلس، لایحه بودجه 98 را تقدیم رئیس مجلس کرد. با انتشار لایحه بودجه 98 بحث‌های مختلف بر سر مفاد گوناگون آن در میان کارشناسان و عموم مردم شکل گرفته است.

به گزارش تجارت‌نیوز، از جمله نکات مهم بودجه 98 را می‌توان « رکوردشکنی دولت در واگذاری اموال » دانست که روزنامه شرق در گزارش امروز خود به آن اشاره کرده است. آنگونه که شرق روایت کرده دولت قصد دارد در سال 98 حدود 45 هزار میلیارد ریال از اموال خود را به فروش برساند.

این روزنامه سازوکار فروش اموال دولت را سازمان خصوصی‌سازی دانسته و روایت کرده که خریداران اموال دولت با راضی کردن سه عضو از 7 عضو کمیته مذاکرات سازمان خصوصی‌سازی می‌توانند صاحب اموال شوند.

شرق همچنین در تحلیل خود آورده است که دولت تلاش دارد با این اقدام درآمد پیش‌بینی‌شده خود را تحقق ببخشد. لازم به ذکر است با توجه به پیش رو بودن تحریم‌های نفتی بسیاری از کارشناسان نسبت به تحقق درآمدهای پیش‌بینی‌شده دولت در لایحه بودجه 98 تردید دارند.

« رانت ۷۰ هزار میلیارد تومانی توزیع کالا‌های اساسی در جیب دلالان » عنوان گزارشی است که روزنامه جوان به آن پرداخته است. گویا اشاره روزنامه جوان به اظهارات رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس است که وی پیش‌تر گفته بود: حدود ۱۰۰ هزار میلیارد تومان مابه‌التفاوت به کالا‌های اساسی پرداخت می‌شود که از این میزان حدود ۲۰ تا ۳۰ درصد به دست مردم می‌رسد و ۷۰ درصد رانت است.

آن‌گونه که جوان روایت کرده نمایندگان مجلس از احتمال پیگیری طرحی در مجلس خبر داده‌اند که به‌وسیله آن بتوان جلوی سوءاستفاده از ارز 4200 تومانی کالاهای اساسی را گرفت. نمایندگان مجلس اعتقاد دارند که واردکنندگان کالاهای اساسی، کالاها را با ارز 4200 تومانی وارد کرده اما با ارز آزاد به فروش می‌رسانند.

یکی از نمایندگان در این خصوص با ذکر مثالی می‌گوید: یک واردکننده برای واردات چای پنج دلاری، ارز ۴۲۰۰ تومانی از دولت گرفته، اما با این ارز دولتی چای دو دلاری وارد کشور کرده است و چای دو دلاری را هم که به کشور وارد می‌کند با قیمت آزاد به فروش می‌رساند. این وضعیت در مورد برنج و دیگر کالا‌های اساسی نیز حاکم است.

با این اوصاف، آن‌گونه که جوان روایت کرده نمایندگان مجلس به دنبال طرحی هستند که مابه‌التفاوت ارز 4200 تومانی را به صورت کارت اعتباری یا یارانه نقدی به مردم پرداخت کنند. رئیس کمیسیون اقتصادی در این زمینه می‌گوید: در این طرح مابه‌التفاوت نرخ کالا‌های اساسی در قالب کارت اعتباری به دست مردم می‌رسد؛ به این نحو که اگر قیمت برنج در بازار ۸ هزار تومان است، اما باید با دلار ۴ هزار تومانی قیمت‌گذاری می‌شد، مردم بخشی از هزینه این برنج را از کارت اعتباری پرداخت می‌کنند.

دنیای اقتصاد نیز در گزارش امروز خود به « زیگزاگ تند قیمت نفت خام » اشاره کرده و روایت می‌کند که طلای سیاه ۱۰ درصد بالا رفت، ۴ درصد پایین آمد.

این روزنامه در این خصوص می‌نویسد: نفت در حالی چهارشنبه گذشته حدود ۱۰ درصد رشد کرد که این رشد همزمان با رشد شاخص بازارهای سهام رخ داد و شناسایی فرصت خرید از سوی معامله‌گران بعد از افت‌های پیاپی مهم‌ترین عامل آن اعلام می‌شود.

دنیای اقتصاد ادامه می‌دهد: اما درست یک روز بعد از آن به‌دنبال اعلام افزایش موجودی انبارهای نفتی آمریکا، قیمت نفت چهار درصد کاهش یافت. همچنین، تحلیلگران معتقدند کاهش حجم معاملات به‌دلیل قرار گرفتن در روزهای پایانی سال ۲۰۱۸ یکی دیگر از عوامل نوسان شدید در بازار نفت بوده است.

روزنامه ابتکار هم در گزارشی سیاسی با عنوان « پایان خوش‌خدمتی به دیکتاتور »، جابه‌جایی‌های معنادار در ساختار سیاسی عربستان و برکناری عادل الجبیر از وزارت خارجه را بررسی کرده است.

ابتکار در تحلیل برکناری عادل الجبیر از وزارت خارجه عربستان می‌نویسد: به عقیده کارشناسان روی‌گردانی غربی‌ها از محمد‌‌ بن سلمان به عنوان تجسم آینده عربستان و کاسته شدن قدرت مانور او و هم‌پیمانانش باعث شد تا اولین قربانی مهم در خانه‌تکانی سعودی‌ها عادل الجبیر باشد.

این روزنامه در تحلیل خود با اشاره به سابقه اقتصادی وزیر جدید امور خارجه عربستان تحلیل می‌کند که این کشور به‌دنبال گسترش دیپلماسی اقتصادی است.

ابتکار در گزارش خود ادامه می‌دهد: به عقیده ناظران، این مسئله می‌تواند علائمی باشد تا سعودی‌ها اعلام کنند با عدول از سیاست خارجی تهاجمی که نتیجه‌ای جز ناکامی در عرصه‌های مختلفی همچون یمن، قطر، سوریه، لبنان و تنش با ایران نداشته، این بار قصد دارد به سمت دیپلماسی اقتصادی چرخش داشته باشد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    بر اساس قانون بودجه٩8، درآمد دولت از محل طرح هدفمندي یارانه ها در سال آینده، ١٤٢.٦هزار ميليارد تومان است كه صرفا ٤٢٥٠٠ ميليارد تومان از آن بصورت يارانه مستقيم پرداخت ميشود.
    در واقع با همين شرايط موجود دولت ميتوانست در سال٩٨، تا ١٤٨٥٤٢ تومان براي هرنفر افزايش یارانه داشته باشد.