کد مطلب: ۲۷۰۸۵۰

افزایش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت عربستان غیرممکن است

افزایش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت عربستان غیرممکن است

در حالی که ترامپ خواستار افزایش ۲ میلیون بشکه‌ای تولید نفت عربستان شده، تحلیلگران معتقدند عربستان با هر سناریویی به زحمت می‌تواند تولید خود را تنها یک میلیون بشکه افزایش دهد.

عربستان به ترامپ اطمینان داده است که این کشور در صورت نیاز می‌تواند تولید نفت را افزایش دهد و ریاض دارای 2 میلیون بشکه ظرفیت تولید ذخیره است که می‌تواند جهت آرام کردن بازار و جبران کاهش عرضه ایران و ونزوئلا به بازار سرازیر شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، ترامپ روز شنبه در توئیتی نوشت که عربستان موافقت کرده که تولید نفت خود را به میزان 2 میلیون بشکه افزایش دهد، هرچند که در کاخ سفید در بیانیه‌ای که متعاقبا منتشر کرد از این ادعا عقب‌نشینی نمود.

این در حالی است که تحلیلگران صنعتی معتقدند، عربستان با هر سناریویی به زحمت می‌تواند تولید خود را تنها یک میلیون بشکه افزایش دهد و به یک میلیون بشکه در روز برساند و حتی چنین افزایشی نیز برای ریاض دشوار خواهد بود.

پیر آندوراند تحلیلگر بازار انرژی در این باره گفت: من حدس می زنم که سعودی‌ها می‌خواهند به ترامپ اطمینان لازم را بدهند تا خیلی به ایران سخت بگیرد. این سختگیری می‌تواند شامل به صفر رساندن صادرات نفت یا حمله نظامی باشد. باید ببینیم که سعودی ها در عمل می‌توانند چه کاری انجام دهند و این اقدامات چقدر دوام خواهد داشت.

آمریتا سن، تحلیلگر موسسه انرژی اسپکتس هم گفت: هرچند عربستان روی کاغذ ظرفیت افزایش تولید را دارد، اما برای اینکه تولید این میزان نفت عملی شود، حدود یک سال زمان می برد و نیاز به صرف هزینه است.

گری راس، تحلیلگر موسسه اس اند پی گلوبال هم گفت: سعودی‌ها ظرفیت تولید ذخیره 2 میلیون بشکه‌ای ندارند، زیرا این به معنای رساندن تولید این کشور به سقف 12 میلیون بشکه است.

عربستان در نهایت می تواند 11 میلیون بشکه نفت تولید کند و حتی تولید در چنین سطحی نیز سیستم تولید آنها را تحت فشار قرار خواهد داد.» وی افزود، کاهش 1.5 میلیون بشکه ای صادرات نفت ایران و افت تولید بیشتر ونزوئلا، بازار جهانی را تا پایان سال با کمبود بیش از 2 میلیون بشکه ای نفت مواجه خواهد سازد.

اوله هانسن، رئیس بخش تحقیقات کالایی ساکسو بانک هم در این باره گفت: من معتقد نیستم که عربستان بتواند تولید خود را به 12 میلیون بشکه افزایش دهد، اما آنها می‌توانند با استفاده از ذخایر نفتی شان، صادرات خود را افزایش دهند….

امااین اقدام در عین حال تنش‌ها در خاورمیانه را افزایش می‌دهد و با توجه به اینکه ایران کنترل تنگه هرمز را در اختیار دارد، این ریسک وجود دارد که این تنش ها به حدی بالا بروند که حتی افزایش 2 میلیون بشکه‌ای تولید نیز کافی نباشد.

جیووانی استانوو، تحلیلگر موسسه یو بی اس در این باره گفت: هرچند ترامپ در توئیت اخیر خود به وضوح گفته که می‌خواهد تولید عربستان چه میزان بالا برود، اما رسانه‌های سعودی اظهارات مبهمی منتشر کرده اند و هیچ رقمی را اعلام ننموده‌اند.

وی افزود: افزایش 2 میلیون بشکه‌ای تولید نفت عربستان تولید نفت این کشور را در وضعیت نامعلومی قرار خواهد داد و ظرفیت تولید ذخیره این کشور را به کلی از بین خواهد برد.

منبع: تسنیم

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.