خبر مهم:

کد مطلب: ۳۴۱۶۵۴

تجارت‌نیوز بررسی کرد:

افزایش ۱۰ درصدی قیمت نفت در مقایسه با ماه گذشته / آیا تقاضا برای نفت افزایش می‌یابد؟

افزایش 10 درصدی قیمت نفت در مقایسه با ماه گذشته / آیا تقاضا برای نفت افزایش می‌یابد؟

قیمت نفت در مقایسه با ماه دسامبر حدود 10 درصد افزایش یافته و گمانه‌زنی‌ها در مورد افزایش تقاضا در سال 2019 همچنان ادامه دارد. امروز هر بشکه نفت خام برنت با 1.40 درصد افزایش، به 57.76 دلار رسید.

از زمان کاهش قیمت‌ها در ماه دسامبر (آخرین ماه سال 2018)، قیمت نفت حدودا 10 درصد افزایش یافته است و نشانه‌های بسیاری مبنی بر اینکه بازار در ماه‌های آینده باز هم صعودی خواهد بود، وجود دارد. با این حال، همه این عوامل به سلامت اقتصاد جهانی بستگی دارد که در حال حاضر هیچ تضمینی برای آن وجود ندارد.

به گزارش تجارت‌نیوز به نقل از اویل‌پرایس، شواهد نشان می‌دهد که فعالیت اقتصادی جهانی در حال آهسته شدن است. شاخص مدیران خرید در آمریکا، ماه گذشته 5.2 درصد کاهش یافت که این بیشترین میزان کاهش ماهانه طی 10 سال گذشته محسوب می‌شود.

در چین هم روند مشابهی وجود دارد. فعالیت‌های تولیدی چین در ماه دسامبر برای اولین بار طی دو سال گذشته کاهش یافت.

به نظر می‌رسد با توجه به تنش‌های تجاری میان چین و ایالات متحده آمریکا، اقتصاد چین تحت فشار زیادی قرار بگیرد که این روند تقاضا برای نفت را در جهان کاهش می‌دهد.

کمپانی اپل برای اولین بار طی دو دهه گذشته، چشم‌انداز درآمد خود را کاهش داده است. پیش‌بینی درآمد پایین تا حد قابل توجهی می‌تواند فروش محصولات این شرکت را تحت تاثیر قرار دهد. اگرچه ممکن است بازار اپل با بازار نفت در ارتباط نباشد، اما کاهش فعالیت‌های اقتصادی خبر خوبی برای بازار نفت نیست.

خبر خوب اما این است که مقامات آمریکایی و چینی قرار است امروز به مذاکرات خود در رابطه با پایان دادن به جنگ تجاری میان دو کشور ادامه دهند. گزارش‌ها حاکی از آن است که با توجه به مکالمات تلفنی شی‌جین پینگ و دونالد ترامپ، پیشرفت‌های خوبی در این زمینه حاصل شده و اگر توافقی میان دو کشور صورت بگیرد، روند افزایش تعرفه‌های تجاری متوقف خواهد شد. آتش بس موقت میان دو کشور در ماه مارس به پایان می‌رسد.

مسئله این است که اگر رشد اقتصاد کند شود، سرمایه‌گذاری شرکت‌ها آهسته می‌شود و استخدام و هزینه‌کرد آنها کاهش می‌یابد و همه این عوامل به آهسته شدن رشد اقتصادی دامن می‌زند. بر اساس گزارش‌های منتشرشده در بلومبرگ، این چرخه معیوب نشان‌دهنده مشکلات جدی برای اقتصاد جهان در سال 2019 است.

فدرال‌رزرو در گزارش‌های خود اعلام کرده که احتمال رکود اقتصادی در سال جاری به 16 درصد رسیده است که این بالاترین نرخ از سال 2008 تاکنون محسوب می‌شود. اگرچه به عقیده نویسنده، خود فدرال‌رزرو با در پیش گرفتن سیاست‌هایی چون افزایش نرخ بهره، در حال کمک به افزایش این احتمالات است.

فدرال‌رزرو در سال 2018 در چهار نوبت نرخ بهره را افزایش داد و این روند قرار بود در سال 2019 هم تکرار شود. اما در جلسه ماه دسامبر، قرار شد تا افزایش نرخ بهره در سال جاری در دو نوبت انجام شود.

از سوی دیگر، اوپک و متحدان غیراوپکی آنها با تمدید توافق کاهش از ماه ژانویه 1.2 میلیون بشکه از تولید خود را کاهش دادند که این مسئله هم می‌تواند بر افزایش قیمت نفت کمک کند.

با این حال پیش‌بینی در مورد رشد تقاضا در سال 2019 اندکی دشوار است؛ این در حالی است که تقاضا طی چند سال اخیر پایدار بوده است. چنین نااطمینانی‌هایی تاثیرات قابل توجهی بر قیمت نفت دارد.

امروز، دوشنبه، هر بشکه نفت خام برنت با 1.40 درصد افزایش با قیمت 57.76 دلار معامله شد و هر بشکه نفت خام وست‌تگزاس اینترمدیت با 1.69 درصد افزایش به 488.77 دلار رسید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    عربستان صادرات نفت به آمریکا رو بشدت کاهش داده، بطوری که به زودی میتونه به کمترین مقدار طی ۳۰ سال گذشته برسه.
    در مقابل قیمت محموله های ارسالی نفت به آمریکا رو به حد بی سابقه ای نسبت به قیمت نفت منطقه افزایش داده.
    منتظر توییت ترامپ باشید 🙂