کد مطلب: ۲۰۲۳۷۵

افزایش ۴۰ درصدی بودجه دفاعی فرانسه

افزایش 40 درصدی بودجه دفاعی فرانسه

به دنبال شکایت‌های رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر اینکه اروپا سهم دفاعی خود در ناتو را به خوبی انجام نمی‌دهد، فرانسه برنامه‌هایی را برای افزایش بودجه دفاعی‌اش تا ۴۰ درصد اعلام کرد که باعث می‌شود بودجه دفاعی‌اش همسو با اهداف ناتو شود.

کشورهای اروپایی عضو ناتو از جانب دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا برای کم کردن فشارهای تحمیل شده بر واشنگتن که در حال حاضر ۷۰ درصد از بودجه دفاعی ناتو را تامین می‌کند، تحت فشار قرار گرفته‌اند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، دولت فرانسه روز چهارشنبه لایحه‌ای را اعلام کرد: بودجه دفاعی نیروهای مسلح را از ۳۴.۲ میلیارد یورو (۴۲ میلیارد دلار) در سال ۲۰۱۸ به ۵۰ میلیارد یورو در سال ۲۰۲۵ افزایش می‌دهد و بودجه دفاعی کنونی فرانسه از ۱.۸۲ درصد از میزان تولید ناخالص داخلی را به هدف ناتو یعنی ۲ درصد می‌رساند.

انگلیس و فرانسه مسلح به تسلیحات اتمی، بزرگترین قدرت‌های نظامی در اتحادیه اروپا هستند.

افزایش بودجه نظامی فرانسه تحت ریاست‌جمهوری امانوئل ماکرون بیانگر یک تغییر چشمگیر پس از سال‌ها کاهش بودجه دفاعی است که باعث ایجاد تنش در بین نیروهای مسلح این کشور شده است.

سال گذشته رئیس نیروهای مسلح فرانسه پس از اختلاف با ماکرون به خاطر کاهش هزینه‌های دفاعی در بودجه موقت سال ۲۰۱۷ میلادی استعفا داد.

ماکرون نخستین فرمانده کل قوای فرانسه است که هرگز در ارتش فعالیت نکرده چرا که از نظر سنی مشمول لغو خدمت سربازی اجباری است که در سال ۱۹۹۷ میلادی تصویب شد اما ماکرون بارها بر تعهدش نسبت به نیروهای مسلح تاکید کرده است؛ نیروهایی که در غرب آفریقا و خاورمیانه مشغول مبارزه با افراط‌گرایان هستند و به خاطر تهدید تروریستی داخلی در خیابان‌های فرانسه بسیج شده‌اند.

یکی از منابع نزدیک به وزیر دفاع فرانسه گفت: قوانین قبلی برنامه‌ریزی بودجه ارتش را تحت فشار گذاشته بود. این بار ما از دولت فرانسه می‌خواهیم این فشار را از روی دوش ارتش بردارد.

وی افزود: وزارت دفاع فرانسه قصد دارد بین سال‌های ۲۰۱۹ و ۲۰۲۲ میلادی بودجه‌اش را تا ۱.۷ میلیارد یورو افزایش دهد و این افزایش بودجه را بین سال‌های ۲۰۲۳ و ۲۰۲۵ میلادی به سه میلیارد یورو برساند.

این افزایش بودجه نظامی باید با تعهد ماکرون برای مقابله با مخارج زیاد فرانسه همسو شود. نیروهای مسلح فرانسه در چندین جبهه مشغول فعالیت هستند.

آنها در حملات علیه تروریست‌های داعش در سوریه و عراق شرکت داشتند و حدود ۴۰۰۰ نیرو در غرب و مرکز آفریقا برای مقابله با افراط‌گرایان مستقر هستند.

در همین حال ۷۰۰۰ هزار سرباز نیز در داخل فرانسه برای گشت‌زنی در خیابان‌ها به دنبال سری حملات تروریستی از سال ۲۰۱۵ میلادی مستقر شده‌اند.

منبع: خبرگزاری فرانسه

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.