کد مطلب: ۷۴۸۱۰۸

بانک مرکزی: ضوابط انتشار اوراق مالی اسلامی ابلاغ شد

بانک مرکزی: ضوابط انتشار اوراق مالی اسلامی ابلاغ شد

شرایط و ضوابط انتشار اوراق مالی اسلامی توسط بانک مرکزی ابلاغ شد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، بانک مرکزی ضوابط مربوط به انتشار اوراق مالی اسلامی را ابلاغ کرد.

بانک مرکزی در بخشنامه‌ای جدید ضوابط اجرایی ناظر بر رسیدگی به درخواست انتشار اوراق مالی اسلامی توسط مؤسسات اعتباری را برای اجرا به شبکه بانکی ابلاغ کرد.

به گزارش روابط عمومی بانک مرکزی ، در این بخشنامه آمده است، پيرو بخشنامه‌های شماره 382373‏/96 مورخ 26‏/11‏/1396 و شماره 356016‏/00 مورخ 04‏/12‏/1400 موضوع ابلاغ ضوابط ناظر بر انتشار اوراق رهنی و صکوک توسط بانک‌ها و موسسات اعتباری غيربانکی مصوب جلسات مورخ 17‏‏‏‏/11‏‏‏‏/1396 و مورخ 21‏‏‏‏/10‏‏‏‏/1400 شورای پول و اعتبار، «ضوابط اجرایی ناظر بر رسیدگی به درخواست انتشار اوراق مالی اسلامی توسط مؤسسات اعتباری» مصوب جلسه مورخ 27‏/07‏/1401 کميسيون مقررات و نظارت مؤسسات اعتباري بانک مرکزی ابلاغ می شود. اهم موارد مذکور در ضوابط اجرایی موصوف که با هدف تسریع در رسيدگی به تقاضاهای انتشار اوراق مالی اسلامی توسط بانک‌ها مؤسسات اعتباری غیربانکی اعتباری تدوین شده، به شرح زیر است:

- اوراق مالی اسلامی موضوع این ضوابط مشتمل بر اوراق اجاره، اوراق خرید دین، اوراق رهنی و اوراق قابل تبدیل به سهام است.
- مؤسسه اعتباري در چارچوب این ضوابط موظف است، نسبت به ارائه درخواست مجوز انتشار اوراق مالی اسلامی به بانک مرکزی اقدام نماید.
- محل مصرف منابع حاصل از اوراق منتشره موضوع این ضوابط با اولویت زیر می‌باشد:
- تسویه مانده بدهی مؤسسه اعتباری به بانک مرکزی
- تسویه مانده بدهی مؤسسه اعتباری به سایر مؤسسات اعتباری
- بهبود نسبت‌های نظارتی و اصلاح ساختار دارایی‌ها و بدهی‌ها
- اعطای تسهیلات به بخش‌های مختلف اقتصادی
- مؤسسه اعتباری مجاز به اعطای تسهيلات به متعهد پذيره‌نويسي و سایر اشخاص برای خرید اوراق مالی اسلامی مربوط به خود و ساير مؤسسات اعتباری طي دوره انتشار تا سررسيد اوراق نیستند.

در خاتمه بخشنامه تاکید شده است، مراتب به قيد تسريع و با لحاظ مفاد بخشنامه شماره 149153‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/96 مورخ 16‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/5‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏/1396 به تمامي واحدهاي ذي‌ربط بانک‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏‏ها و مؤسسات اعتباري غيربانکي ابلاغ و بر حسن اجراي آن نظارت شود.

منبع: بانک مرکزی

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.