کد مطلب: ۷۳۰۲۸۴

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

جدال دوباره همتی و دولت رئیسی / رکورد تورم دست کیست؟

جدال دوباره همتی و دولت رئیسی / رکورد تورم دست کیست؟

پس از انتقاد همتی از شاخص‌های اقتصادی دولت رئیسی، بار دیگر ایرنا به این انتقادات واکنش داد. با این حال، ایرادات مهمی بر گزارش این خبرگزاری دولتی وارد است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، در روزهای گذشته، عبدالناصر همتی، رئیس کل پیشین بانک مرکزی بار دیگر با انتشار یک توئیت در صفحه رسمی خود، به انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت پرداخت.

انتقادی که همانند دفعات قبل بی پاسخ نماند و ایرنا، خبرگزاری رسمی دولت با انتشار گزارشی به اظهارات همتی واکنش داد. با این وجود گزارش به ایرنا نیز انتقادات مهمی وارد است که در ادامه به بررسی آنها می‌پردازیم.

کنایه همتی به دولت رئیسی

همتی به عنوان یکی از منتقدان اصلی ابراهیم رئیسی، بارها نسبت به عملکرد دولت سیزدهم انتقاد کرده است. وی این بار هم با اشاره به افزایش نرخ تورم، قیمت دلار و حجم پایه پولی، با کنایه به دولت خسته نباشید گفت.

انتقاد همتی از دولت رئیسی

توییت انتقادی همتی از دولت ابراهیم رئیسی

همتی رکورددار تورم نقطه به نقطه است؟

در واکنش به انتقادات، خبرگزاری رسمی دولت بار دیگر گزارشی در انتقاد از عملکرد دولت پیشین و رئیس کل بانک مرکزی آن منتشر کرد تا بار دیگر جدال بین همتی و ایرنا بالا بگیرد.

ایرنا در ابتدای این گزارش با تعریف و تمجید از عملکرد دولت رئیسی، آن را مشغول حل میراث‌های شوم اقتصادی به جا مانده از دولت دوازدهم دانست.

این خبرگزاری در ادامه، همتی را به سانسور آمارهای منفی تورم متهم کرد. همچنین با خطاب کردن رئیس کل پیشین بانک مرکزی با عنوان «سلطان چاپ پول» اذعان کرد که بالاترین نرخ تورم نقطه به نقطه تاریخ پس از انقلاب مربوط به دوره ریاست همتی بر بانک مرکزی با ۶۵ درصد بوده است.

این ادعا در حالی مطرح می‌شود که ایرنا بار دیگر آمار بانک مرکزی را ملاک گزارش خود و انتقاد از همتی قرار داده است.

مرکز آمار یا بانک مرکزی؛ آمار کدام را بپذیریم؟

این در حالی است که طبق اظهارات جواد حسین‌زاده، رئیس مرکز ملی آمار ایران، ارائه آمارهایی مانند نرخ تورم، رشد اقتصادی، بیکاری و … در حیطه وظایف مرکز آمار بوده و طبقه مصوبه شورای عالی آمار که از بالاترین مراجع سیاست‌گذاری کشور است، بانک مرکزی باید به این آمار تمکین کند.

از سوی دیگر در صفحه نخست سایت مرکز آمار بخشی از اظهارات رئیسی در مرداد ماه امسال درج شده است که بر اساس آن هر دستگاهی می‌خواهد آماری اعلام کند باید با مرکز آمار ایران هماهنگ شود و مرکز آمار مسئول ارائه آمارهای متقن در کشور است.

صفحه اول مرکز آمار

اظهارات رئیسی در صفحه اول مرکز آمار

اگر همین اظهارات رئیس دولت را مبنای اعلام آمار تورم قرار دهیم، شرایط به کلی دستخوش تغییر می‌شود. چرا که بر اساس اعلام مرکز آمار، رکورد تورم نقطه به نقطه در دولت رئیسی رقم خورده است نه در دولت دوازدهم!

به طوری که این تورم در تیر ماه امسال با ثبت رقم 54 درصد، رکورد جدیدی را از خود به جا گذاشت.

عملکرد هر دو دولت قابل دفاع نیست!

این جدال تکراری بین همتی و دولت سیزدهم در حالی است که وضعیت اقتصادی امروز ایران، جایی برای دفاع از عملکرد اقتصادی هیچ یک از دولت‌های این سال‌ها باقی نمی‌گذارد.

ثبت رشد اقتصادی حدود صفر درصد در 10 سال اخیر و رشد افسارگسیخته پایه پولی، نقدینگی و تورم در این مدت، نتیجه عملکرد اقتصادی همه دولت‌ها است.

درست است که همتی که حالا به منتقد اصلی دولت تبدیل شده، در زمان ریاست بانک مرکزی نتوانست عملکرد خوبی را از خود به جای بگذارد اما واکنش ایرنا به انتقادات وی نیز خود جای انتقاد دارد.

اقتصاد با چاشنی سیاست

به نظر می‌رسد در شرایط کنونی این بحث و جدل با فاصله گرفتن از جنبه‌های اقتصادی خود، رنگ و بوی سیاسی گرفته است. شاید باید بار دیگر به دو طرف دعوا متذکر شد که در حالی که در حال بگومگو با یکدیگر هستند، سفره‌های مردم روز به روز بیشتر آب می‌رود و تامین معاش خانوار سخت‌تر از گذشته می‌شود.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.