کد مطلب: ۶۰۳۲۶۷

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ایران مجبور به واردات بنزین می‌شود؟ / دلیل کمبود بنزین، قیمت پایین آن است؟

ایران مجبور به واردات بنزین می‌شود؟ / دلیل کمبود بنزین، قیمت پایین آن است؟

وزیر نفت چند روز پیش اعلام کرد احتمالا مجبوریم تا چند سال آینده بنزین وارد کنیم. اما چه اتفاقی ایران را از صادرکننده بنزین تبدیل واردکننده آن کرده است؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‌‎های نفت گاز و پتروشیمی ایران در همین باره به تجارت‌نیوز می‌گوید: پیش‌بینی وزیر اصلا دور از ذهن نیست زیرا ما فرصت‌ها را پیش‌ از این سوزانده‌ایم.

او تاکید می‌کند: باید مشخص شود که قرار است مصرف بنزین با احداث پالایشگاه‌ها جبران شود یا با اصلاح قیمت حامل‌های انرژی. نمی‌دانیم که از انرژی کشور برای حداکثر کردن منافع ملی استفاده شود یا پوشش هزینه‌های ناکارآمدی بخش‌های مختلف و صنایع دیگر.

او اضافه می‌کند: تولید بنزین کشور بین ۱۱۰ تا ۱۲۰ میلیون لیتر در روز است. این رقم شامل بنزین سوپر هم می‌شود.

او دلیل واردات بنزین در آینده نزدیک را عدم سیاست‌گذاری درست برمی‌شمارد. او توضیح می‌دهد: ما در کشور به مدیریت منابع و فرصت‌ها بی‌توجه‌ایم. به دلیل نبود سیاست درست صنعتی و اقتصادی، باعث شده هر آنچه تولید کنیم را مصرف کنیم.

اسعدی به کمبود گاز در زمستان و نبود برق در تابستان اشاره می‌کند و می‌گوید: تابستان امسال برق نداشتیم و حالا هم با کمبود گاز مواجهیم. همین الان در نیروگاه‌ها مازوت می‌سوزانیم و دورمین دارنده ذخایر گازی در جهانیم.

دبیر کل اتحادیه صادرکنندگان فرآورده‎های نفت گاز و پتروشیمی ایران بیان می‌کند: اشکال کشور توسعه بی‌قواره خودروسازی است. این عامل یکی مهم‌ترین دلایل مصرف زیاد بنزین در کشور است. صنعت خودروسازی در حال حاضر، خودروهایی تولید می‌کند که دو سه برابر بیش از متوسط خودروهای استاندارد تولیدی در دنیا، بنزین مصرف می‌کند.

اسعدی خاطرنشان می‌شود: به دلیل سیاست‌های حمایتی اصلا محدودیتی در بخش خودروسازی قائل نشده‌ایم. بعضی از خودروسازان، وارد نیمه دوم عمر خود شده‌اند اما هنوز چشم حمایت از دولت دارند.

فریدون اسعدی یادآوری می‌کند: ما در کشورهای توسعه یافته نمی‌توانیم خودرویی بیابیم که در هر ۱۰۰ کیلومتر ۱۴ لیتر بنزین مصرف کند اما در ایران این نوع خودروها تولید می‌شوند.

او یکی دیگر از دلایل مصرف بنزین در کشور را توسعه‌نیافتگی حمل‌و‌نقل عمومی می‌داند: مردم مجبور به استفاده از خودروهای شخصی هستند زیرا حمل‌ونقل عمومی توسعه نیافته است و این مصرف فرآورده‌های نفتی را در کشور افزایش می‌دهد.

واقعی نبودن قیمت بنزین دلیل کمبود آن است؟

اما برخی از کارشناسان ارزان بودن بیش از حد بنزین و به طور کلی، حامل‌های انرژی را دلیل اصلی مصرف بی‌رویه سوخت در کشور می‌دانند و معتقدند که یارانه پنهانی که دولت به این کالاها اختصاص داده، باعث شده که مصرف سوخت در کشور بالا رود.

اسعدی در همین باره می‌گوید: هنوز تکلیف ما با یارانه‌های انرژی مشخص نیست. ما هنوز نمی‌دانیم که قرار است با چه سیاستی یارانه این بخش اصلاح شود. هنوز نمی‌دانیم با احداث پالایشگاه کمبود بنزین جبران شود یا با اصلاح قیمت.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    من یکماهه تیبا2 تحویل گرفتم کمتر از صدی 11 نمیسوزونه بردمش نمایندگی میگه همینطوره یکم کار کنه خوب میشه!! یکی از آشنایان سوناتا هیبرید داره خیلی بسوزونه صدی 5 تا میسوزونه اگه قراره بنزین هم قیمت دنیا بخریم خودرو هم باید هم قیمت بقیه دنیا باشه اگرم قراره ماشین خارجی 10 برابر قیمت باشه و مجبور باشیم ماشین داخلی سوار بشیم بنزین باید ارزون باشه که جبران مصرف 2-3 برابری ماشین داخلی رو بکنه.

  • ناشناس

    سلام من باتوجه به شغلم کراننده ترانزیتی هستم نزدیک به پنجاه کشور دنیا رفت و آمد دارم خدا راشاهد میگیرم که در هیچ کشوری اینقدر بنزین و گازوییل قیمت پایینی ندارد در کشور ما واقعاً عده‌ای دارند بامفت فروشی بنزین. گازوییل به این ملت خیانت میکنند درهمین همسایگی‌های نفتی قیمت بنزین حداقل پانزده برابر ایران است خدا راخوش نماید یکلیتر آب پانزده هزارتومان است ویک لیتر بنزین سه هزارتومان آیا خداوکیلی این خیانت نیست

    • ناشناس

      ارزش پول ما کمه چرا درامد کشورهای دیگه رو نمیبینی فقط قیمت بنزینو میبینی قیمت بنزینشون نسبت به دراموشون وتورم خیلی کمی

    • ناشناس

      فیلسوف راننده ترانزیت ، گرانی و ارزانی یک کلمه کیفی و نسبی است ! برای فهم آن و تبدیل کردن به مقدار کمی باید آن را به صورت مقایسه ای بررسی نمود ! به عنوان مثل با درآمد یک ساعت یک کارگر ساده چند لیتر بنزین در آن کشور می شود خرید و در کشور مورد نظر مثلا” ایران با یک ساعت کار یک کارگر ساده چه میزان می شود بنزین خرید و این دو عدد را با هم مقایسه می کنند .

    • ناشناس

      تا الان خوابی پس ، تو ک دور دنیا گشتی کجا با 120 دلار حقوق ماهانه قانون کار باید بتونی برای زنده موندن جون بکنی ، کرایه خونه ها سر به فلک کشیده و هزینه ها بالاس در آمد هم پایین ، همه جنسا مالیات زدن و بی کیفیت ترین جنسا رو هم نمی تونیم بخریم ، از پس هزینه یه بچم نمیتونم بر بیام و موندم روزیش کی میاد ک هی میگن

    • امیر

      حقوق و ور امد انجا را هم باید مقایسه کرد نه فقط قیمت بنزین همه چیز را مقایسه کنید درامد و مسکن و خودرو و خوراک و پوشاک

  • ناشناس

    باباکوشتین ملتودیگه از جون ما چی می خواهین بدبخت که شدیم اگه به گدایی افتادیم دست ازسرمابرمیدارین همه چی تو ایران۵۰۰برابرگرون شده ولی بقیه کشورهاتاکه چیزی می ره بالامردم میرن تظاهرات میکنن اون وسیله سر جای اولش بر میگرده ولی تو ایران چی الان همه چی باز مونده بربنزین که قیمت واقعی نداره چی تو ایران قیمت واقعی داره همه شدن دزد دیگه ملت کمرشکن شدن

  • محمد نایب

    باسلام در کشوری که اکثریت مردم جامعه از بیکاری و یا شغل نامناسب‌ دارند و با خودرو شخصی کار می‌کنند این حرفهای شما کارشناسها معنی ندارد

  • ناشناس

    این آقا که این پیشنهادرامیده اول حقوقش رابه اشتراک بگداردبعد یک چیزی بگوید ۲۵۰میلیون حقوق میگیرند برای آنها مهم نیست که بنزین چندمیشه اینهانجومی بگیرواجنبی خالص هستند.

  • ناشناس

    ارزانی بنزین بزارید پای خمس و زکات معادن و چاهای نفت که دارید به مردم میدید

  • امیر

    از مرغ فعلا کشیدن بیرون حالا نوبت بنزین است خوب حقوقها را هم به دلار بدهید اگر قیمت بنزین را مثل هر جای دنیا حساب میکنید حقوق را هم مثل همانجا حساب کنید

  • ناشناس

    تو کشور ما مسئولین با گرون کردن مشکل هر کمبودی رو حل میکنن?

  • ناشناس

    احتمالا وزیر میخواد بگه من خبرنداشتم صبح ازخواب بیدارشدم دیدم گرون شده نم نم دارن ….فشارمیدن

  • حسین

    دلیلش مدیریت امثال شماست نه قیمت ان