خبر مهم:

کد مطلب: ۷۵۷۷۸۲

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ناترازی در تولید و مصرف بنزین/ احتمال واردات سوخت قوت گرفت

ناترازی در تولید و مصرف بنزین/ احتمال واردات سوخت قوت گرفت

جواد اوجی، وزیر نفت، طبق معمول دست به دامان مردم شد و گفت: امیدواریم با همکاری مردم مجبور به واردات بنزین نشویم. به نظر می‌رسد کم کم باید منتظر تغییراتی در این زمینه بود. ضمن‌‌ آنکه رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش و پالایش کشور، نیز در اینباره به تجارت‌نیوز گفت: در حال حاضر کشور با ناترازی تولید و مصرف بنزین مواجه است و امکان واردات این محصول است. بنابراین مردم در مصرف آن صرفه‌جویی کنند.

به گزارش تجارت‌نیوز ، چندی پیش جواد اوجی، وزیر نفت درباره واردات بنزین در ماه‌ آینده گفت: امیدواریم با همکاری که مردم دارند و تدابیر دولت مجبور نشویم بنزین وارد کنیم. بر این اساس به نظر می‌رسد با توجه به اینکه کشور در آستانه ورود به فصل بهار است و قاعدتا ترددها در این ایام افزایش پیدا می‌کند زنگ خطر مصرف بنزین به صدا درآمده است.

از طرفی ماجرای تعطیلی جایگاه‌های سی.ان.جی‌ها مزید بر علت شد تا نگرانی‌ها را درباره واردات بنزین را تشدید کند. در اوایل زمستان بود بسیاری از جایگاه‌های سی.ان.جی تعطیل شدند. در حالی که این جایگاه‌ها حدود 24 میلیون لیتر از سبد سوخت کشور را تشکیل می‌دادند و با تعطیلی‌های اعمال شده میزان مصرف بنزین در کشور افزایش پیدا کرد.

بنزین به منابع لایتناهی وصل نیست!

مجید شهیدی، رئیس روابط عمومی شرکت ملی پخش و پالایش کشور، در اینباره به تجارت‌نیوز گفت: تولید بنزین در حال حاضر 110 لیتر و مصرف 103 است. این ارقام در تولید و مصرف از ناترازی حکایت‌ می‌کنند.

وی ادامه داد: مردم باید مصرف بنزین را مدیریت کنند چراکه تولید این محصول هم ظرفیتی دارد و به منابع لایتناهی متصل نیست. در حال حاضر 10 پالایشگاه سه شیفت در حال فعالیت هستند و اگر مصرف مدیریت نشود واردات بنزین اجتناب ناپذیر می‌شود.

شهیدی تصریح کرد: همانطور که کشور در زمستان امسال با قطعی گاز مواجه شد در زمنیه بنزین هم در صورت نبود صرفه‌جویی این موضوع دور از ذهن نیست. تا دو سال پیش ایران به راحتی صادرات بنزین داشت اما امروز علیرغم فعالیت سه پالایشگاه با مشکل تامین مواجه است.

وی بروز چنین مشکلاتی را ناشی برداشتن محدودیت‌های کرونایی و قاچاق دانست و ادامه داد: با نزدیک بودن به تعطیلات نوروزی و افزایش ترددها امکان افزایش ناترازی مصرف وجود دارد. بنابراین رایزنی برای ارائه راهکارهای مختلف برای بهینه‌سازی در دستور کار است.

او قیمت پایین بنزین را انگیزه‌ای برای افزایش قاچاق این محصول به کشورهای همسایه دانست. همچنین کشور مبدا برای واردات بنزین را نامشخص اعلام کرد.

بر اساس این گزارش، طبق معمول متولیان مشکلات حوزه انرژی را ناشی از بدمصرفی مردم و قاچاق می‌دانند. در حالیکه هرگز صحبتی از کیفیت خودروها که یکی از دلایل افزایش مصرف بنزین به‌حساب می‌آید نشده است!

همچنین مدیریت ناصحیح متولیان در مدیریت گازرسانی در زمستان امسال منجر به تعطیلی حدود 70 درصد از جایگاه‌های سی.ان.جی شد که همین موضوع موجب شد مصرف‌کنندگان به مصرف روزافزون بنزین روی آورند. بنابراین واضح است که اکثر مشکلات به صورت غیرمستقیم از سومدیریت متولیان نشات می‌گیرد اما تنها مردم هستند که مورد هجمه تقصیرکاری قرار می‌گیرند.

برای مطالعه بیشتر درباره حوزه انرژی خبر بومی‌سازی به پمپ بنزین رسید! را بخوانید.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • م م

    وقتی خودروهایی تولید میکنند که دو تا سه برابر ماشینهای روز دنیا بنزین مصرف میکنه و هوا رو هم به شدت آلوده میکنه دیگه
    وقتی این صنایع که خون مردم رو تو شیشه کردن با قیمت خودروهاشون و جون مردم رو هم به بازی میگیرن با ایمنی پایین
    وقتی این صنایع همه جوره توسط حکومت حمایت میشن
    دیگه وضعیت همینه. همین

  • ناشناس

    تا ارزان باشد زیاد مصرف میکنند

    • ناشناس

      برو ب ایران خودرو و سایپا التماس کن نه مردم