کد مطلب: ۷۴۶۹۴۹

فوری: اینترنت ماهواره‌ای در کشور فعال شد

فوری: اینترنت ماهواره‌ای در کشور فعال شد

وزیر ارتباطات فعال شدن اینترنت ماهواره‌ای در ایران را تایید کرد.

به گزارش تجارت‌نیوز ،‌ اطلاعات تکمیلی درباره استفاده از اینترنت ماهواره‌ای در ایران را در ادامه بخوانید.

وی در رابطه با خطر ورشکستگی اپراتورها در راستای فعال شدن اینترنت ماهواره‌ای عنوان کرد: تعداد مشترکین و کاربران اینترنت ماهواره‌ای در تمام دنیا، یک درصد کل کاربران اینترنت هم نمی‌شود و این اینترنت برای شرایط ویژه و خاص است.
وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ضمن استقبال از فعال شدن اینترنت ماهواره ای در کشور گفت: استقبال از اینترنت ماهواره‌ای مشروط به رعایت قواعد سرزمینی جمهوری اسلامی ایران است.

عیسی زارع‌پور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات در رابطه با فعال شدن نزدیک به هزار اینترنت ماهواره‌ای در کشور ضمن تأیید خبر فعال شدن این اینترنت اظهار داشت: اینترنت ماهواره‌ای فعال شده است اما در جریان اینکه چه تعداد فعال شده است؛ نیستم. صاحب و دارنده این شرکت که این خدمات را ارائه می‌کند می‌تواند آمار صحیح را بدهد.

وی در رابطه با خطر ورشکستگی اپراتورها در راستای فعال شدن اینترنت ماهواره‌ای عنوان کرد: تعداد مشترکین و کاربران اینترنت ماهواره‌ای در تمام دنیا، یک درصد کل کاربران اینترنت هم نمی‌شود و این اینترنت برای شرایط ویژه و خاص است.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات اضافه کرد: البته قبلاً هم گفته شد که ما مقررات سرزمینی یا «لندینگ رایت» خود را تهیه، مصوب و به اپراتورهای منظومه‌های ماهواره‌ای ابلاغ کردیم تا در صورتی که می‌خواهند در ایران فعالیت قانونی داشته باشند، ملزم به رعایت قواعد سرزمینی جمهوری اسلامی ایران هستند.

زارع‌پور با تاکید بر اینکه از فعال شدن اینترنت ماهواره‌ای استقبال می‌شود، تصریح کرد: ما از اینترنت ماهواره‌ای استقبال می‌کنیم مشروط به اینکه قواعد سرزمینی ما را رعایت کنند. محترم شمردن قواعد سرزمینی کشورها، یک قاعده بین المللی از سازمان بین المللی ITU است.

کدام گوشی‌ها به اینترنت ماهواره ای متصل می‌شوند؟

شهریور امسال بود که، کمپانی اپل از گوشی‌های جدید خود یعنی آیفون ۱۴ رونمایی کرد. یکی از قابلیت‌های جدید این گوشی هم اتصال ماهواره‌ای بود که همه آن را برگ برنده آیفون 14 نسبت به آیفون‌های نسل قبل و گوشی‌های اندرویدی عنوان کردند.

این درحالی بود که بسیاری از کاربران تصور می‌کردند که می‌توان با آیفون ۱۴ به اینترنت ماهواره ای مثل استارلینک متصل شد، اما واقعیت این‌طور نیست. اتصال ماهواره ای در آیفون ۱۴ در واقع یک پیام اضطراری است که می‌تواند جان انسان‌ها را با ارسال درخواست کمک به مراکز اپل، در موقعیت‌های خطرناک نجات دهد.

قابلیت ارسال پیام اضطراری از طریق ماهواره در گوشی‌های سری آیفون ۱۴ اکنون در مرحله اولیه است و در حال حاضر فقط در کانادا و ایالات متحده ارائه شده است.

بنابراین، با ممنوعیت خرید و فروش آیفون 14 در کشور، بعید به نظر می‌رسد که این قابلیت اصلا در اختیار کاربران ایرانی هم قرار بگیرد. به این ترتیب امکان اتصال ماهواره‌ای آیفون ۱۴ نه در ایران فعال شده و نه با آن می‌توان به اینترنت ماهواره ای متصل شد؛ بلکه کاربران فقط می‌توانند یک پیام اضطراری به کمک ماهواره‌ها ارسال کنند.

علاوه‌بر گوشی‌های جدید اپل، شرکت چینی هواوی هم مدتی پیش از پرچمدار جدید خود یعنی سری میت ۵۰ با قابلیت اتصال ماهواره‌ای رونمایی کرد.

قابلیت اتصال ماهواره ای در سری میت 50 ( 50 Mate ) هواوی شباهت زیادی به نمونه مشابه در آیفون 14 است. هواوی در توضیح این قابلیت گفته است که کاربران می‌توانند با استفاده از آن در موقعیت‌های مهم و اضطراری، پیامی را ارسال کنند.

این قابلیت به شبکه Beidou چین متصل است و فقط کاربران چینی می‌توانند از آن استفاده کنند. بنابراین در نسخه بین‌المللی میت 50 پرو که در آینده نزدیک روانه بازار خواهد شد، خبری از این ویژگی نیست. همچنین با این قابلیت فقط امکان ارسال پیام اضطراری وجود دارد و دریافت پیام یا اتصال به اینترنت امکان‌پذیر نخواهد بود.

اندورید 14 به اینترنت ماهواره ای متصل خواهد شد
در این میان، گوگل اعلام کرده است که قصد دارد پشتیبانی از اینترنت ماهواره ای را به سیستم عامل اندروید ۱۴ اضافه کند، اما فعلا جزئیات بیشتری در این رابطه اعلام نشده است.

با وجود اینکه به نظر می‌آید فعلا هیچکدام از گوشی‌های هوشمند امکان اتصال به اینترنت ماهواره‌ ای استارلینک را ندارند، اما مهم‌ترین خبر درباره ارائه اینترنت ماهواره ای در گوشی‌های موبایل، خبر همکاری تی موبایل (T-Mobile) و اسپیس ایکس بوده است. چندی پیش این دو شرکت اعلام کردند شرایطی را فراهم می‌کنند تا کاربران شبکه T-Mobile بتوانند به اینترنت ماهواره ای استارلینک متصل شوند، اما آزمایش‌های این فناوری نیز در سال 2023 آغاز می‌شود.

همچنین، طی این همکاری قرار است تنها امکان ارسال و دریافت پیام و استفاده از برخی پیام رسان‌ها در اختیار کاربران قرار بگیرد، اما برقراری تماس صوتی یا دانلود فایل از اینترنت ماهواره ای امکان‌پذیر نخواهد بود. در نهایت هنوز آنطور که کاربران انتظار دارند، اینترنت ماهواره ای وارد گوشی‌های موبایل نشده است و دستیابی به چنین امکانی، زمان‌بر خواهد بود.

در حال حاضر نیز اتصال به اینترنت ماهواره ای استارلینک به تجهیزات مخصوص نیاز دارد. این تجهیزات شامل یک دیش برای دریافت سیگنال‌های اینترنتی از سوی ماهواره‌های موجود در فضا و همچنین یک گیرنده می‌شود. کاربران برای خرید سخت افزار مورد نیاز Starlink باید حدود 599 دلار هزینه کنند و اشتراک ماهانه این اینترنت ماهواره ای نیز حدود 110 دلار خواهد بود.

حالا با این واقعیت که گوشی‌های هوشمند قابلیت اتصال به اینترنت ماهواره ای استارلینک را ندارند، در اینجا باید این سوال مطرح شود که دستگاه‌های استارلینک آیا در اختیار کاربران عادی اینترنت قرار گرفته‌اند؟

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • sadsr

    بلللله واقعا نگرانید ازین ک برای ایرانیا فعال شده و طوری متنو نوشتید ک کلا واضحه نیتتون چیه.ازونور همین اینترنتو قطع میکنید اینستاگرامو تلگرامو واتساپو قطع میکنید و میگید ک اینترنت جهانی خوب نیست البته فقط واس مردم عادی خوب نیست.بعد میگید ک اینترنت مااواره‌ای خوبه و باید رعایت بشه ک تعداد کاربراو اون شرکت بهتون بده.صد سال دیگه نمیده اطلاعتشو به شما.کلی چرتو پرت دیگه ک مردمو نا اُمید کنید.ایشالا ک این وصل میشه و دیگه نمتونید با قطع اینترنت تهدید کنید مردو.

    • ناشناس

      اینترنت ماهواره ای ازنان شب هم برای مردم ماضروری تراست.اگرلازم باشد من فرش زیر پاهام وحتی منزلم رامی فروشم و مشترک انترنت ماهواره ای می شوم.انشاالله نظرمن مشمول الفاظ نامناسب وتهمت وافترا نشود.

    • ناشناس

      اونی که به مردم ایران امیدواری میده جمهوری اسلامیه و اونی که به مردم نا امیدی القاء میکنه و میخاد مردم ایران زندگی نکنن دوستان شماها یعنی بی بی سی و اینترنشال جونتون هستن که با هر دروغو دونگی میخاد مردمو نا امید کنه

    • ناشناس

      افرین

  • علی دانشجوی کامپیوتر

    من دانشجوی کامپیوترم
    یکسری حرف های کلی دارم :
    کاری هم با نظرات مخالف ندارم ! یه عده بعضی چیزارو ازادی معنی میکنن که اشتباهه!
    اما در مورد اینترنت باید چندتا موضوع رو بگم :
    اولا اینکه ما همچنان برای دسترسی به یکسری سایتها جهت تولید محتوا یا آموزش و تحقیق ، نیاز به قندشکن داریم و تحریم شکن ها بدرد نمیخورن که فیلترینگ شدید مشکلات زیادی برای دسترسی تولید کننده های محتوا و محققین و پژوهشگران ایجاد کرده!
    دوما اینکه ما پیامرسان جهانی نداریم! پیامرسانهامون فقط مقتضی به داخلن! اگر اموزشی چیزی لازم بشه نه قندشکن وصل میشه نه اونا که در اون پیامرسانهای خارجی هستن میان داخل پیامرسان ما!
    چون مطمئنا اجازه دسترسی به کشور ما داده نخواهد شد بلاخره اونا هم سیاست هایی دارن!
    سوما اینکه چرا وقتی خبری از اینترنت ماهواره ای نیست الکی تیتر میرنید که از طریق سئو و تبلیغات برید بالا؟!
    چهارما اپراتورها ورشکست میشن؟! عذرمیخوام مگه اپراتور ها هزینه ای جز هزینه تجهیزات فنی دارن؟!
    تازه اینترنت نامحدود شبانه شون هم سقف مصرف منصفانه صد گیگ داره! یعنی بعدش سرعتو به یک چندم کاهش میدن که شخص زیاد دانلود آپلود نکنه!
    مردمو سرکار نذارید خواهشا !
    ما که فعالیت های اشوبگرانه نداشتیم و‌پا کشورمون موندیم همینطوریشم کلی انرژی منفی داریم توی این بیکاری و از دست دادن مشاغل آنلاینمون و سرمای زیر صفر زمستون و بی پولی! 😑
    یکم خجالت بکشید واقعا!

  • ناشناس

    از بس به نظام بد بین هستید حقایق را نمیخواهید باور کنید اینترنت ماهواره ای هنوز بدآن مرحله نرسیده است که بتوان باگوشیهای آندرویدی دریافت کرد اینترنت ماهواره ای در فضای ایران و جهان سالهاست فعال است اما بحث گوشیها هنوز گیرنده هائی در گوشیها نصب نشده است که براحتی همه فضای مجازی را تحت پوشش خود قرار دهد مگر در آینده با تکنولوژی جدید در بحث فیلنرینگ هم اگر کمی خوشبینانه نگاه کنیم ایرانی جماعت همواره از تکنولوژی برای مقاصد غیراخلاقی بیشتر بهره میبرد تا مقاصد علمی و سازنده کشور و بحث فیلترینگ در اکثر کشورها باتوجه به آگاهی کامل از نحوه استفاده آن باز اعمال میشود اما درایران متاسفانه از مجازی درست استفاده نمیشود همه ی تکنولوژیها خوب است بشرط آنکه بنحو صحیح از آن استفاده شود نه برای مقاصد شوم و منافی عفت و کلاهبرداری
    هروقت توانستیم از اینترنت درست استفاده کنیم آنگاه حق اعتراض داریم گوشیها علی الظاهر یک تلفن همراه است اما داخل آن خدامیداند چه مطالبی گنجانده شده است

    • ..

      خیلی تأثیر گذار بود بفرست تلگرام.

  • ناشناس

    س
    فرمودید اینترنت ماهواره ای یک درصد مشترک داره!
    مطمینید؟!!!!
    همین یه جمله رو بدونید چقد با واقعیت فاصله داره بقیشو…

  • علیزاده

    باسلام-دوستان چرا به جون هم می افتین ای بسا به همدیگه توهین هم میکنین وقتی میگن توهیچ کشوری نمیشه با گوشی موبایل به اینترنت ماهواره ای وصل شد مگر درمواقع اضطراری برای درخواست کمک،معنیش اینه که فقط دولت‌ها میتونن ازاین امکانات استفاده کنن پس بیخودی به جون هم نیافتین قبل ازهمه به خودم میگم سعی کنیم درثبت نظرات جانب ادب ونزاکت رارعایت کنیم

  • ناشناس

    قسم حضرت عباس یا دم خروس؟

  • ناشناس

    کم فیلم بازی کنید خجالت بکشید

  • ناشناس

    فقط گوشی آیفون 14میتواندمتصل شودوفقط یک پیام اظطراری ارسال کنداین یعنی مسخره کردن مامردم که ازکندشدن اینترنت اعصابمان خوردشده.

  • ناشناس

    * سلام ؛ خسته نباشید … یک اینترنت رایگان وباکیفیت می تواندکل بشرمن جمله هندوستان و آفریقا رانجات دهد … ؟! به امیدآن روزیاالله …اللهم عجل لولیک الفرج … خدانگهدار … 🌞🌻🌻🌻🕊️🕊️ …

  • ناشناس

    همینم نگیرین صلوات