کد مطلب: ۴۱۳۵۸۸

گزارش تجارت‌نیوز از سیگنال‌های اقتصادی و سیاسی بازارها

نشانه‌های رشد احتمالی قیمت دلار و طلا / پیش‌بینی بازارها در هفته پیش‌رو

نشانه‌های رشد احتمالی قیمت دلار و طلا / پیش‌بینی بازارها در هفته پیش‌رو

در هفته گذشته سود فعالان بازارهای دلار و سکه طلا بیش از دو برابر سهامداران بورس بود. آیا این روند در هفته پیش‌رو نیز تکرار خواهد شد؟

به گزارش تجارت‌نیوز ، پیش از شروع هفته اخیر و در هفته نخست پس از گرانی قیمت بنزین آخرین کارنامه هفتگی بازارها این گونه بود؛ بورس بازدهی منفی ۰٫۶۸ درصد، دلار بازدهی مثبت ۲٫۵۸ درصد، سکه بازدهی مثبت ۲٫۶۶ درصد و طلا هم بازدهی مثبت ۲٫۹۸ درصد.

در چنین وضعیتی تجارت‌نیوز پیش‌بینی کرده بود: هرچند اخبار سیاسی سیگنال‌های با اثرگذاری قابل توجه و مدت‌دار برای بازارها نداشته‌اند اما تلاش مسئولان برای ثبات این پیام را دارد که احتمالا دامنه تغییرات در بازارها طی آینده کوتاه‌مدت چندان گسترده نباشد. حتی اگر همان روند گذشته بازارها هم تکرار شود احتمالا دامنه نوسان طلا و دلار به مانند هفته گذشته نباشد و بازار سهام نیز چندان برای منفی شدن تحت فشار قرار نگیرد.

در عمل نیز در بازار سهام و سکه طلا تقریبا همان پیش‌بینی رخ داد اما در بازار دلار و سکه طلا روند صعودی قیمت‌ها کمی نسبت به گذشته تشدید شد.

آذر

در هفته اول آذر ماه سکه بیشترین بازدهی و بورس کمترین بازدهی را داشته است.

در این شرایط که بازارهای دلار و سکه طلا پرنوسان‌تر شده‌اند و بازار طلا و بورس هم یک روند صعودی را پشت سر می‌گذرانند، چه سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی برای آینده بازارها قابل مشاهده است؟

سیگنال‌های سیاسی برای بازارها

سفر ترامپ، رئیس جمهور آمریکا به افغانستان و ناآرامی‌های اخیر کشور عراق شاید از جمله مهمترین اخبار سیاسی چند روز اخیر باشند. همچنین حمله به کنسولگری ایران در نجف اشرف و عذرخواهی وزیر امور خارجه عراق در پیامی به وزیر امور خارجه ایران، انتشار خبر سفر وزیر خارجه قطر به عربستان بعد از دو سال قطع رابطه، اظهارات اخیر معاون وزیر خارجه ایران مبنی بر اینکه هیچ فرصت بزرگی برای اقدامات مکرون به منظور حفظ برجام نمی‌بینم، تهدید ضمنی سفیر عربستان سعودی پس از حمله به کنسولگری ایران و اظهارات نخست وزیر عراق مبنی بر اینکه استعفای خود را تقدیم پارلمان خواهد کرد از جمله اخبار با سیگنال احتمالا نااطمینانی برای بازارها محسوب می‌شوند.

در عین حال سفیر نروژ در ایران اعلام کرده که کشورش به همراه سوئد، دانمارک، فنلاند، بلژیک و هلند به سازوکار مالی اینستکس می‌پیوندد. خبری که احتمالا بتواند برای بازار ارز سیگنال مثبتی داشته باشد اما میزان اثرگذاری آن بعید است به اندازه اخبار گروه اول باشد.

سیگنال‌های اقتصادی برای بازارها

پس از امضای قانون حمایت از معترضان هنگ کنک توسط رئیس جمهور آمریکا قیمت طلا در بازار جهانی گران شد، اتفاقی که در کنار اخبار سیاسی تحریک کننده نوسان بازار دلار ممکن است بر قیمت طلای داخلی نیز موثر باشد. با این حال از نگاه برخی فعالان بازار، نزدیک شدن تدریجی به ایام پایانی سال میلادی و احتمال رشد تقاضا و همچنین اعلام تداوم سیاست‌های ارزی دولت در سال بعد (اختصاص دلار 4200 تومانی برای واردات کالاهای اساسی) از دیگر مسائل موثر در بازار ارز می‌توانند باشند.

بدین ترتیب با توجه به سیگنال‌های سیاسی و اقتصادی چند روز اخیر به نظر می‌رسد بازار ارز متاثر از برخی اخبار سیاسی منطقه و بازار طلا متاثر از نوسان احتمالی دلار و رشد جهانی قیمت طلا تحت فشار باشند و در کنار آنها، بازار سهام روزهای آرام‌تری را پشت سر بگذارد.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    الان وقت دلار فروشیه. بعدا دوباره پایین میارن احتمالا نزدیک انتخابات مجلس

  • صداقت

    معادله اینه که دلار میاد پایین اینو قول میدم … صبر کنید و نخرید الان ضرره

  • ناشناس

    من یک حقوق بگیر هستم ودر ماه یک میلیون و ششصد هزار میگیرم و خیلی هم راضی هستم وهر لحظه خدا رو شکر میکنم

    • ناشناس

      نوش جان

    • ناشناس

      حالافکرکن ازاین یک وششصد هفتصدش بره جای کرایه خونه قصددیگه ای هم که نداشته باشی .دروغ که شاخ ودم نداره

  • امیر

    رششششد ؟؟؟؟
    ما مردم بهش میگیم گرانی دلار و سکه عزیزم
    رشد یه کلمه مثبته که برای افزایش شکاف طبقاتی و فلاکت نباااید به کار بره دوست عزیز

  • ناشناس

    هر چیزی بهاری دارد و بهار بازار دلار هم در سال 97 بود

  • منم

    خب میفرمایید این مورد روی قیمت اثر داره برای ما که مردم عادی هستیم حداقل بفرمایید تاثیر منفی داره یا مثبت.

  • ناشناس

    با عرض سلام تشکر از خبر و آنالیز قیمت ها موفق باشید

  • ناشناس

    حالا دلار ارزون میشه یا گرون

  • ناشناس

    سلام. ببخشید به نظرتون دلار میاد پایین یا نه؟

  • ناشناس

    عالی بود موفق باشید