کد مطلب: ۲۶۸۰۱۸

بازار مسکن در خرداد؛ گرانی ۴۵ درصدی و افت معاملات

بازار مسکن در خرداد؛ گرانی 45 درصدی و افت معاملات

متوسط قیمت یک متر مربع زیر بنای واحد مسکونی تهران در خرداد ماه امسال 6.5 میلیون تومان بوده که نسبت به خرداد ماه سال گذشته معادل 45.8 درصد افزایش داشته است.

فریبا تاجدینی: گزارش تحولات بازار مسکن شهر تهران، توسط اداره بررسی‌ها و سیاست‌های اقتصادی بانک مرکزی تهیه و منتشر می‌شود. این گزارش برگرفته از آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور است.

به گزارش تجارت‌نیوز ، طبق آمار منتشر شده از تحولات بازار مسکن شهر تهران توسط بانک مرکزی، تعداد معاملات آپارتمان‌های مسکونی شهر تهران در خرداد ماه سال 1397، معادل 14.9 هزار واحد مسکونی بوده که نسبت به ماه قبل 22.1 درصد کاهش داشته است.

تعداد واحدهای مسکونی معامله شده در شهر تهران به تفکیک عمربنا در خرداد ماه سال 1397 نشان می‌دهد، واحدهای تا پنج سال ساخت با 43.7 درصد بیشترین سهم معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

بر اساس آمار بانک مرکزی از میان مناطق 22 گانه شهر تهران، منطقه 5 با سهم 13.9 درصدی از کل معاملات، بیشترین تعداد معاملات خرداد ماه را در اختیار دارد. مناطق 2 و 4 در رتبه‌های بعدی قرار دارند.

در خرداد ماه سال 1397 متوسط قیمت یک متر مربع زیر بنای واحد مسکونی 6.5 میلیون تومان بوده که نسبت به ماه قبل 8.9 درصد و نسبت به خرداد ماه سال 1396 معادل 45.8 درصد افزایش داشته است.

بیشترین متوسط قیمت یک متر مربع زیر بنای مسکونی معامله شده با 14.1 میلیون تومان به منطقه 1 و کمترین آن با 2.9 میلیون تومان به منطقه 18 تعلق گرفته است.

بر اساس گزارش بانک مرکزی، بررسی‌ها نشان می‌دهد، واحدهای مسکونی با زیر بنای 60 تا 70 متر مربع با 15 درصد بیشترین سهم معاملات انجام شده در خرداد ماه سال 1397 در شهر تهران را در اختیار دارند.

در مجموع واحدهای مسکونی با زیر بنای کمتر از 80 متر مربع 54 درصد معاملات را به خود اختصاص داده‌اند.

طبق آمار توزیع فراوانی تعداد معاملات خرداد ماه سال جاری بر حسب ارزش هر واحد مسکونی، بیشترین سهم از معاملات انجام شده متعلق به واحدهای مسکونی 100 تا 200 میلیون تومانی است که سهمی 17.1 درصدی دارد.

ی

در خرداد ماه سال 1397 شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به خرداد ماه سال 1396 به ترتیب 12.5 و 10.4 درصد افزایش داشته است. در حالی که تا پیش از این بانک مرکزی در انتهای گزارش‌های ماهانه بازار مسکن تهران بر متناسب بودن رشد اجاره بها با نرخ تورم تاکید میکرد اما در آخرین گزارش مسکن در خرداد ماه سال جاری این موضوع بانک مرکزی عنوان نشده است.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • خسته ازدروغ وفریب

    بیچاره مستاجران. بیچاره کسانی که بافروش هزاران چیز وقرض وقوله پولی برای خریدمسکن تهیه کرده بودند که همه اش بااین افزایش قیمت به هوا رفت. آیا دل کسی از مسئولان برای این افراد می سوزد؟

  • Yazdan

    سلام افزایش قیمت در شهرستان ها هم بوده مثلا خراسان رضوی؟