کد مطلب: ۷۳۶۸۴۰

تجارت‌نیوز گزارش می‌دهد:

ایران رتبه ۷ بحران امنیت غذایی؛ علت؟ تورم!

ایران رتبه 7 بحران امنیت غذایی؛ علت؟ تورم!

بانک جهانی لیست 10 کشور اول که بحران امنیت غذایی ناشی از تورم را می‌گذارنند، منتشر کرده است. ایران، در جایگاه هفتم این لیست قرار دارد.

به گزارش تجارت‌نیوز ، تورم مواد غذایی در بسیاری از کشورها بالاست اما در ایران بنا بر آمارهای بانک جهانی به بحران امنیت غذایی رسیده است.

بررسی گزارش‌های مرکز آمار نشان می‌دهد قیمت برخی از کالاهای خوراکی در آبان ماه سال جاری نسبت به سال گذشته بیش از 100 درصد هم افزایش داشته است.

بر اساس داده‌های این مرکز، متوسط قیمت برنج ایرانی درجه یک و برنج خارجی در آبان سال جاری نسبت به ماه مشابه سال قبل، به ترتیب بیش از 130 درصد و 49 درصد افزایش داشته است.

نکته مهم در این گزارش‌ها این است که بیشترین افزیش قیمت کالاهای خوراکی در سال جاری اتفاقا مربوط به خوراکی‌های ضروری مانند برنج، روغن، لبنیات و… می‌شود.

ایران در جایگاه 7 بحران امنیت غذایی در جهان

بانک جهانی لیست 10 کشور اول که بحران امنیت غذایی ناشی از تورم را می‌گذارنند، منتشر کرده است. ایران، در جایگاه هفتم این لیست بحرانی قرار دارد.

بر اساس این گزارش، ایران با تورم 84 درصدی مواد غذایی، بعد از سریلانکا و قبل از رواندا قرار دارد. ضمن این‌که زیمباوه با 321 درصد در جایگاه اول قرار دارد.

ایران در جایگاه هفتم بحران امنیت غذایی ناشی از تورم قرار دارد.

ایران در جایگاه هفتم بحران امنیت غذایی ناشی از تورم قرار دارد.

قیمت بالای مواد غذایی دسترسی بسیاری از مردم در سراسر جهان را به غذا و استانداردهای غذایی سخت می‌کند. شرایطی که به سوءتغذیه و بیماری‌های ناشی از آن منجر می‌شود.

فائو در گزارشی اعلام کرد که تعداد کسانی با ناامنی غذایی حاد مواجه هستند و نیاز فوری به کمک دارند، 222 میلیون نفر در 53 کشور هستند.

بر اساس این آمارها می‌توان گفت که برخی از ایرانیان نیز در میان لیست کمک‌های فوری فائو قرار دارند. ایرانیانی که این روزها با خط فقر 32 میلیون تومانی هم دست‌وپنجه نرم می‌کنند.

نیمی از مردم زیر خط فقر مطلق

اخیرا وحید محمودی، اقتصاددان به تجارت‌نیوز گفت که خطر فقر مطلق برای خانوار دو نفره در تهران 32 میلیون تومان است.

به گفته محمودی این شاخص برای خانوار روستایی در استان تهران 15 میلیون و 700 هزار تومان است. با این حساب حدود نیمی از جمعیت ایران زیر خط فقر مطلق هستند.

پیش از این نیز روزنامه جهان صنعت در گزارشی خط فقر در ایران و جمعیت زیر خط فقر را بررسی کرد و نوشت جمعیت زیر خط فقر در ایران طی سال‌های گذشته افزایش یافته است.

بر اساس این گزارش، در سال 57 حدود 20 درصد از جمعیت ایران زیر خط فقر بودند. آمارها اما رفته رفته صعودی شد و در سال 68 و پایان جنگ، به حدود 40 درصد رسید. سال 1400 هم میزان جمعیت خط فقر به حدود 52 درصد رسیده است.

نکته دیگر این گزارش جمعیت زیر خط فقر در سال جاری است که 60 درصد از افراد جامعه را زیر خط فقر می‌داند.

آنچه آمارهای بالا نشان می‌دهد، تنگ شدن حلقه اقتصادی برای حدود 40 میلیون نفر در کشور است که حالا امنیت غذایی آنها را نشانه گرفته است.

سوءتغذیه در استان‌های محروم نگران‌کننده است

پیش از این بارها کارشناسان نسبت به خطر سوءتغذیه برای ایرانیان با توجه به شرایط اقتصادی کشور هشدار داده بودند.

اخیرا نیز دبیر علمی هجدهمین همایش اورژانس‌ها و بیماری‌های شایع طب کودکان از شیوع کمبود آهن و ویتامین «آ» در کودکان و زنان باردار خبر داد.

به گفته او سوءتغذیه در استان‌های محروم ایران نگران‌کننده است. ضمن این‌که در استان‌های کهگیلویه و بویراحمد، سیستان‌وبلوچستان، هرمزگان و ایلام کم وزنی، کوتاهی قد و لاغری شیوع بالایی دارد که ناشی از سوءتغذیه است.

پیش‌تر نیز مدیرکل دفتر بهبود تغذیه وزارت بهداشت گفت که 30 درصد از خانوارهای کشور با کمبود دریافت انرژی روزانه مواجه هستند و با اوضاع اقتصادی کنونی، این وضع به وخامت می‌رود.

زهرا عبداللهی گفت: «منابع پروتئینی مخصوصا پروتئین‌های حیوانی مثل گوشت، مرغ، تخم مرغ و لبنیات افزایش قیمت زیادی داشته است.»

او ادامه داد: «این باعث می‌شود دسترسی خانوار به این موادغذایی، رفته رفته تا جایی کم شود که از سفره خانوار نیز حذف شود. در حال حاضر، دهک‌های با درآمد پایین، با مشکل مواجه هستند.»

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.