کد مطلب: ۵۲۷۰۱۴

گفتگوی تجارت‌نیوز با یک کارشناس بانکی:

برجام باعث سقوط قیمت ارز می‌شود؟/ تاثیر برجام بر وضعیت اقتصادی

برجام باعث سقوط قیمت ارز می‌شود؟/ تاثیر برجام بر وضعیت اقتصادی

با این که مدت‌هاست همه در انتظار تاثیر معجزه‌‎آسای بازگشت به برجام بر بازار ارز هستند، این روزها تعدادی از کارشناسان عنوان می‌کنند که در شرایط فعلی اقتصاد حتی تاثیر بازگشت به برجام هم در بازار ارز دائمی نیست و می‌تواند خیلی زود با نقدینگی خنثی ‌شود.

به گزارش تجارت‌نیوز ، به دنبال نشست روز گذشته کمیسیون مشترک برجام، روزنامه نیویورک تایمز مدعی توافق ایران و آمریکا بر سر نحوه چگونگی بازگشت به برجام شده است. به نوشته این روزنامه، ایالات متحده و ایران از طریق واسطه‌ها توافق کردند که دو گروه کاری ایجاد شود تا هر دو کشور به توافق هسته‌ای ۲۰۱۵ بازگردند.

با این حساب به نظر می‌رسد امیدواری به خروج برجام از بن‌بست دوباره قوت گرفته است گرچه تاکید می@شود که مذاکرات این‌بار روندی طولانی و فرسایشی دارد.

به اعتقاد فعالان بازار ارز، تا پیش از این اخبار برجامی تب‌وتاب بیشتری در بازار ارز ایجاد می‌کرد اما ظاهرا این روزها معاملات چندان تحت تاثیر سیگنال‌های مثبت برجامی نیست. تا جایی که دلار حتی در روزهای میانی هفته جاری که ایران در حال مذاکره در وین بود، نه تنها کاهش نداشت که افزایشی هم شد.

از تاثیر روانی برجام بر بازار که بگذریم، سوال اینجاست که عملیاتی شدن بازگشت طرفین به برجام چه تاثیری می‌تواند روی نرخ ارز بگذارد؟ آیا واقعا برجام در شرایط فعلی اقتصاد ما می‌تواند همان چوب جادویی باشد که مسئولان مدت‌هاست از معجزه آن بر بر بازار می‌گویند؟

پاسخ بهاءالدین حسینی هاشمی، کارشناس امور بانکی، به این سوال منفی است. به اعتقاد این کارشناس اقتصاد ما شبیه بیماری است که ۴۰ درجه تب دارد. برجام هم نهایتا دارویی است که می‌تواند این تب را یک درصد کاهش دهد اما در نهایت بیمار کاملا خوب نمی‌شود فقط مرگ او کمی به تعویق می‌افتد.

این کارشناس عنوان می‌کند: ما مشکلات زیربنایی زیادی در حال حاضر داریم که باعث می‌شود برجام تاثیر معجزه‌آسایی که برخی از آن دارند را نداشته باشد. از جمله نقدینگی زیاد، رقابت ناپذیری و دولتی بودن اقتصاد، کسری بودجه مزمنی که با استقراض تامین می‌شود، تولید و گمرک پر مسئله، مالیات‌ستانی نادرست است و…. حقیقت این است که این مشکلات با برجام حل نمی‌شود.

او می‌افزاید: مثلا ما با برجام می‌توانیم امور مربوط به حواله‌های بانکی را تسهیل کنیم اما وقتی پول و درآمدی نداریم چه چیزی را قرار است حواله کنیم؟ برجام قرار است به تولید کمک کند، اما وقتی قدرت خرید وجود ندارد که این تولیدات به فروش برسد چه فایده‌ای دارد؟ مردمی که به سختی می‌توانند معیشتشان را تامین کنند چگونه قرار است فرضا خودرو و لوازم خانگی تولید داخل را بخرند؟ پس باز هم با رکود مواجه می‌شویم.

کارشکنی نقدینگی

به باور حسینی‌هاشمی برجام نهایتا ۲۰ درصد مشکلات فعلی اقتصاد ما را حل کند و نباید فراموش کنیم که ۸۰ درصد همچنان پابرجاست.

اما آیا ۲۰ درصدی که این کارشناس به آن اشاره می‌کند بازار ارز را هم شامل می‌شود؟ او پاسخ می‌دهد: به تاثیر برجام در بازار ارز بیش از سایر بخش‌ها می‌توان امیدوار بود با این حال تقاضا در این بازار به علت نقدینگی زیاد، بالاست. پس هر چه دلار وارد کشور شود تقاضا برای آن هست و چون سیاست‌پولی ما درست نیست پول بد پول خوب را از دور خارج می‌کند.

این کارشناس توضیح می‌دهد: این یعنی ریال بد، دلار را از دور خارج می‌کند و آن را وارد کشورهای دیگری از جمله ترکیه و استرالیا و… می‌کند. بنابراین در نهایت باز ما با کسری ارز مواجه می‌شویم. نشتی و خروج ارز از کشور باعث می‌شود هر چه ارز به داخل بیاید هم باز عرضه ارز کم باشد.

حسینی‌هاشمی تاکید می‌کند: با این حساب برجام به جز تاثیر روانی‌ آنی که دارد، تاثیر آنچنانی نمی‌تواند بر بازار ارز داشته باشد چرا که نقدینگی و خروج ارز اثر آن را خنثی می‌کند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.

  • ناشناس

    ماشمارابه‌مقام‌انسانیت‌میرسانیم،لطفاهمدیگررانخورید!

    • ناشناس

      تحریم توجیهی برای تورم پول های چاپ شده بی پشتوانست
      اگر کشور صدتا دارتی داره وصدت تومانم پول باتحریم هم هریک دارایی یه تومانه
      اگر کشورداراییش بشه دیویس تا ونقدینگیش همون صدتومن بمونه هردودارایی میشه یه تومن
      اگر کشور داراییش صدتا بمونه ولی پول چاپ شه بشه دیوست تومن هردارتایی میشه دوتومن
      حالا دارایی صدتا بوده طی چارسال پول شده چندبرابر واین پولا توسط بانکاجمع آوری شده واز گردش پول جلوگیری شده وبراش سود بیس درصدی داده این افزایش پول تورمش حبس شده حالا به یه دلیل قانع کننده نیاز بوده که این تورمو بندازن گردنش
      وبهتراز امریکا وتحریمش نبود
      وهمین رویه ادامه دارد

  • ناشناس

    نمیدونم این حرف دل منه… برجام شاید ی سری مسائل رو بتونه چپ و راست کنه.. نقدینگی رو باید مدیریت کنن که به طبعش بتونندتورم و گرانی رو مهار کنن.. باز کا چی بعض هبچی ولی اگر دلار زیر 20 هم بیاد موقتیه.. به قول ایشون نقدینگی و خروج ارز باز خنثی میکنه برجام رو.. هیچی باز معلوم نیست

    • ناشناس

      چه جوری مدیریت کنند باید درامد ارزی داشته باشیم

  • ناشناس

    خیلی جالب اگه تاثیر ندارد غلط میکنن اقدامات هسته ای رو کاهش بدن پس فایده برجام چیه. چرا گروهی دلار خیلی چیزا تقسیر تحریم برجام بود اما رفع اونا هزار دلیل جدید پیدا می‌کنه اصلا چرا دلار زیر بیست تومان چرا دلار همون سه هزار و پانصد تومان نه . غیر از این باشه همه این گرونی ها ارز و ماشین غذا لوازم خانگی هر چیز دیگه از داخل بوده و باید باعث بانی های اونها به جرم بازی با زندگی مردم تاوان پس بدن به هر قیمتی.

    • ناشناس

      مشکل اصلی فقط نقدینگی زیاد در بازار

    • ناشناس

      مدرک تحصیلی شما چیه؟

  • ناشناس

    اگه ۷ سال پیش برجام اجرا میشد الان تو این شرایط تب ۴۰ درجه نبودیم.الان دیگه شرایط خیلی فرق کرده.اون موقع خوب میشد و رفاه خوبی بدست میامد.ولی حیف که خاینین نزاشتن یا شاید فکرش نمیکردن به این مرحله دردناک برسیم

    • ناشناس

      اصلا چرا باید زیر بار تحریم می رفتیم که بعد زیر بار برجام برویم و این همه به کشور و مردم خسارت زده شود

  • ناشناس

    بنده نه دلال هستم و نه کاسب تحریم
    زمانی که برجام امضا شد دلار ۳۲۰۰ تومان شد و بعد از مدتی به ۳۶۰۰ رسید و مشخص بود چه اتفاقاتی در آینده می افتد. تحریم های آمریکا و به خصوص مدیریت غلط دولت باعث شد اتفاقاتی که اشاره کردم زود تر اتفاق بیفتند.

    • ناشناس

      کاملا درسته

  • M

    دلار به 15000 تومان میرسد

  • ناشناس

    شماکه میگفتید همه این گرونیا تورم همه تقصیر تحریمهاست حالاکه قراره برجام دوباره توافق بشه میگین تاثیری نداره شما دارین با جون خون این ملت بازی میکنیدخدایم وجود نداره که ازون بالا بتدازتون پایین.چون کارنامتون تا ابد سیاهه

  • ناشناس

    خیلی دولت بی رحم هست میسپارمش به خدا