کد مطلب: ۵۶۱۶۸۸

با برخی قواعد آپارتمان‌نشینی بیشتر آشنا شوید

با برخی قواعد آپارتمان‌نشینی بیشتر آشنا شوید

آشنایی با قواعد زندگی آپارتمان‌نشینی برای مالکان و مستاجران لازم است و کمک می‌کند تا زندگی در آپارتمان‌های شهر تهران با نظم، قاعده و آرامش بیشتری سپری شود.

زندگی آپارتمان‌نشینی ، یکی از سبک‌های زندگی در دنیای مدرن است. این نوع از سبک زندگی حدود ۴۰ سال پیش و هم زمان با رشد شهرنشینی در شهر تهران و دیگر شهرهای بزرگ کشور رخ نشان داد. به همین دلیل این روزها شاهد گسترش هر چه بیشتر تعداد آپارتمان‌ها و برج‌ها در شهرهای بزرگ و پایتخت هستیم. آپارتمان‌هایی که در منطقهٔ ۲۱ شهرداری تهران، یعنی محلهٔ چیتگر واقع شده‌اند، رشد و توسعهٔ چشمگیری داشته و جمعیت زیادی را برای سکونت جذب خود کرده‌اند. به بهانهٔ انبوه آپارتمان‌هایی که در این منطقه و دیگر مناطق شهر تهران گسترش پیدا کرده، بهتر است با قواعد آپارتمان‌نشینی به طور کلی آشنا شویم. این آشنایی برای مالکان و مستاجران لازم است و کمک می‌کند تا زندگی در آپارتمان‌های شهر تهران با نظم، قاعده و آرامش بیشتری سپری شود.

انواع مالکیت در زندگی آپارتمان‌نشینی

پیش از پرداختن به قوانین زندگی آپارتمان‌نشینی، لازم است مالکان و مستاجران با انواع مالکیت در آپارتمان‌نشینی آشنا شوند. به طور کلی در آپارتمان‌نشینی دو نوع مالکیت عمومی و خصوصی وجود دارد. منظور از مالکیت خصوصی، بخشی از ساختمان است که تنها مالک اجازه استفاده از آن را دارد. مالکیت عمومی نیز آن بخش از ملک است که تمامی ساکنان ساختمان اجازه استفاده از آن را دارند. به این بخش از ساختمان مشاع نیز گفته می‌شود.

مشاع در آپارتمان‌نشینی

منظور از مشاع در آپارتمان‌نشینی آن بخش از ساختمان است که تمامی ساکنان ساختمان اجازهٔ استفاده از آن را دارند. مشاع شامل؛ در ورودی، پشت‌بام، حیاط، لابی، انشعابات، پارکینگ، باغچه، تاسیسات مشترک، موتورخانه، پله، آسانسور، پنجره‌های راهرو، راهرو و زمین ساختمان است. البته در بعضی از واحدهای مسکونی که در آگهی های خانه و آپارتمان در دیوار چیتگر یا سایت‌های دیگر مانند شابش مشاهده شده، آپارتمان‌هایی با مشاعات اضافهٔ دیگر نیز وجود دارد. مانند؛ اتاق سرایداری، استخر و سونا و… . در ادامه به قوانین کلی چند مشاع مهم در ساختمان، پرداخته می‌شود.

قانون آپارتمان‌نشینی در پارکینگ ساختمان

قوانین مربوط به مشاع پارکینگ، تنها مربوط به واحدهایی است که حق استفاده از پارکینگ مشاع برای آن‌ها تعیین شده است. در نتیجه فقط این واحدها می‌توانند از پارکینگ ساختمان به طور مشاع استفاده کنند. از جمله قوانین پارکینگ در ساختمان به شرح زیر است:

• ساکنان ساختمان نمی‌توانند بدون اجازه از پارکینگ دیگر افراد ساکن ساختمان استفاده کنند.

• اگر فردی در پارکینگ واحد مسکونی دیگر، خودرو یا وسیلهٔ نقلیه خود را پارک کند، براساس قانون آپارتمان‌نشینی عمل او جرم محسوب می‌شود. در این صورت فرد خاطی باید جریمه یا حبس شود.

• برای برگزاری مراسم در پارکینگ، تمامی اهالی ساختمان باید رضایت داشته باشند.

• قرار دادن وسایل اضافه در پارکینگ برای استفادهٔ شخصی ممنوع است و تصرف در حقوق دیگر مالکان محسوب می‌شود.

• نگهداری حیوانات در پارکینگ، خلاف قانون آپارتمان‌نشینی است.

قوانین مربوط به آسانسور و پشت‌بام

• آسانسور‌های مخصوص حمل مسافر در آپارتمان نباید برای حمل بار سنگین و وسایل بزرگ استفاده شوند.

• در صورت خرابی آسانسور، همهٔ واحدها باید برای تعمیر آن هزینهٔ مورد نیاز را پرداخت کنند.

• هیچ واحدی حق نگهداری حیواناتی از قبیل سگ،‌ کبوتر و … را در پشت‌بام آپارتمان ندارد.

• قرار دادن هرگونه وسیلهٔ تیزی که باعث خرابی پشت‌بام و کف‌پوش آن شود، ممنوع است و در صورت خرابی،‌ فرد خطاکار باید هزینهٔ تعمیر را پرداخت کند.

• خرپشته یا پاگرد پشت بام جزو مشاعات ساختمان محسوب می‌‌شود و هیچ واحدی حق استفاده شخصی از آن، یا گذاشتن وسیله در آن را ندارد.

قوانین مربوط به راه‌پله و راهرو

• تمیز نگه داشتن راه‌پله و راهرو و قرار ندادن زباله در آن، جزو قوانین آپارتمان‌نشینی است. اگر راه‌پله به دلیل بی‌احتیاطی یکی از ساکنان کثیف شد، باید برای تمیز کردن آن اقدام کند.

• کفش، دمپایی و جاکفشی نباید در راهرو و کنار در ساختمان قرار بگیرد؛ مگر اینکه همسایه‌ها در این مورد به توافق رسیده باشند.

IMG 20210710 093924

قوانین مربوط به حق شارژ

حق شارژ در آپارتمان مسکونی یا تجاری، شامل هزینه‌های مصرفی واحدها است. این هزینه‌ها شامل؛ هزینهٔ آب، برق و گاز مشترک، هزینهٔ تعمیرات و نگهداری مشاعات ساختمان،‌ هزینهٔ سرایداری، هزینهٔ نظافت و روشنایی ساختمان و هزینهٔ نگهداری از گیاهان و رسیدگی به آنها می‌شود. اما قوانین مربوط به حق شارژ به شرح زیر است:

• تمام واحدهای مسکونی آپارتمان باید به صورت ماهانه حق شارژ خود را پرداخت کنند.

• در صورتی که واحدی شارژ خود را پرداخت نکرد، هیئت مدیره ساختمان باید در قدم اول با تهیه اظهارنامه آن واحد مسکونی را از این بابت مطلع کند. در صورت تذکر مجدد و پرداخت نشدن حق شارژ، هیئت مدیره می‌تواند از طریق مراجع قضائی موضوع را پیگیری کند.

• هر واحدی که خسارتی به ساختمان و مشاعات آن وارد کند،‌ هزینهٔ تعمیر آن از شارژ نباید پرداخت شود. البته ساکنان آپارتمان می‌توانند در صورت توافق مبلغی را برای تعمیرات ساختمان پرداخت کنند تا نزد هیئت مدیره باقی‌ بماند.

نظرات

مخاطب گرامی توجه فرمایید:
نظرات حاوی الفاظ نامناسب، تهمت و افترا منتشر نخواهد شد.